/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
forstæker med 2x100W og 4 stk. ens højta~
Fra : Odense
Vist : 3406 gange
50 point
Dato : 29-12-04 16:37

hey

Jeg har en forstæker med 2x120W og 4 stk. ens højtaler a ca 80w på 4om... kan jeg tilslutte alle 4 højtaler til de 2 UDgang fra forstærkeren !? syndes nemelige at kun et par højtaler ikke rigtig kan tåle denne 120W forstæker... hvis JA hvordan er bedst !? (skal bruge dem til nytårsaften så der skal jo "tryk" på

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 29-12-04 17:06

Hej.

Det er lidt problematisk. Hvis du sætter dem parallelt to og to bliver indgangsmodstanden (altså ohmnene) lavere, hvorved du nemmere kan komme til at brænde dem af. Hvis du sætter dem i serie bliver modstanden det dobbelte, altså 8 ohm, og de "burde" kunne tåle 160W, men du kan samtidig komme til at sætte dem i modfase, hvorved lydkvaliteten bliver betydeligt forringet. Den effekt som der står skrevet på højtaleren, er den effekt som den maksimalt kan tåle, så i princippet er der ikke noget galt i at bare tilslutte en enkelt, men hvis du skruer for højt op.. ja, så gæt selv.

mvh

Frederik

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-04 17:49

hvilken forstærker?? da man er nød til at bruge de samme "watt" (freks nogle mærker reklemere 2x120w "ved 2/4ohm" andre 6-8 ohm-8ohm)
så hvilken højtaler model??
hvilken forstærker model??
det anbefales på mange forstærker kun at skrue ½ op da de her efter begynden at forvrænge lyden)

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 29-12-04 18:29

Hvis du parrallel-forbinder 2 højttalere på 4 ohm hver, så vi forstærkeren 'se' 2 ohm - og det er problematisk for mange forstærkere.
Hvis du serie-forbinder 2 højttalere på 4 ohm hver, så vil forstærkeren 'se' 8 ohm - og dette giver normalt ingen problemer for forstærkeren - MEN der løber kun den halve strøm i højtaleren (i forhold til een højttaler på 4 ohm) og dermed bevæger højttalerne sig ikke så meget - til gengæld er højttaler-arealet jo også det dobbelte.........
HVIS din forstærker kan levere spændingen/strømmen, er det bedste at serie-forbinde dine højttalere, og så skrue op for din volumenkontrol - afprøv det inden nytårsaften, så ved du om du foretrækker et eller to sæt højttalere.
Dit anlæg bør forbindes således : forstærkerudgang+ til højttaler1+ / højttaler1- til højttaler2+ / højttaler2- til forstærkerudgang-
HUSK : DU bærer ansvaret for høreskader og skader på anlæg jeg fraskriver mig al ansvar !

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 29-12-04 22:17

Hvordan serie-forbinder jeg så disse 2 sæt højttalere !?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-04 22:30

det komme an på din forstærkker
hvilken model??

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 29-12-04 22:44

det er en gammel (15år) nikon med kun en udgang, men den virker ok... Men er bare for stor til et sæt højtaler og i ved jo "fest" så skruger man jo helt op næsten (dumme gæster

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-04 22:53

RØR forstærker?? få fat i nogle andre højtaler

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 29-12-04 22:56

nej! det er det ikke! det er en alm. tung (10-12kg) forstærker.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 29-12-04 22:57

rør er sku ælder rotw hehehe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-12-04 06:00

Serieforbindelse: Hvis dine højttalere er som de fleste, så har de en rød klemme og en sort klemme. Hvis dine ledninger så også er kodet på én eller anden måde, er det ganske let. Få en hjælper til at læse højt for dig og krydse af undervejs. Sluk først for anlægget. Så begynder du med den ene kanal - lad os sige venstre. Forbind sort udgangsklemme til den ene sorte højttalerklemme. Den anden leder i kablet forbindes til rød klemme, og så er du henne ved forstærkeren igen med en stritter. Lad den stritte lidt endnu. så forbinder du den anden højttalers røde klemme med ledning til forstærkerens røde klemme, og den anden leder forbindes til højttalerens sorte klemme. Henne ved forstærkeren skulle du nu gerne have situationen: Sort forstærkerudgang forbundet til den ene sorte højttalerklemme og en fri leder, rød forstærkerudgang forbundet til den anden røde højttalerklemme og en fri leder. De to frie strittere forbinder du nu med hinanden i en samlemuffe (den primitive metode er at sno sammen og tape over med isolerbånd, men det holder ikke ret længe). Tænd anlægget og prøv om det virker og gør så det samme ved højre kanal efter fornyet slukning af anlægget.
Gør det klar inden du afprøver drikkevarerne!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-04 12:23

Serieforbindelse af højttalere er noget lort. Basenhederne vil virke som spoler for hinanden, med manglende bas og pondus som resultat. Ovenfor er der allrede gjort rede for alt det med impendanserne, men alligevel lidt her kort.

Seriekoblingen vil ved to 8Ohms højttalere give dig en 16Ohms belastning. Nikon vil antagelig kun kunne aflevere i størrelses ordenen 50 - 60 W i en sådan. Udgangseffekten på de 120W er uden tvivl effekten i 4 Ohm. Et gæt kunne hedde at den antagelig kan lave 90 - 100 W i 8 ohm, og det halve af dette i 16Ohm.

Parallelkoblingen er mere spiselig lydmæssigt, til gengæld farligere for forstærkeren, med mindre man kender højttalernes impendansgang og fasekurve.

Umiddelbart ville jeg vælge et sæt højttalere på en forstærker og eventuelt gemme forstærkeren eller gøre et eller andet for at ungå overstyring. Overstyrer du dyret tager den livet af ligegyldigt hvad du sætter i halen af den (og måske også sig selv). Kører du parallelt med højttalerne, er forstærkeren i rimelig farezone hvis du spiller for højt. Kører du dem i parallel lyder de ringere og din udgangseffekt begrænses - dvs du vinder intet tvært imod.

At højttalerene er mærket 80W er uden betydning SÅ LÆNGE DU IKKE OVERSTYRER. Overstyrer du Niko'en dør højttaleren uanset om den så var mærket 250W.

KONKLUSION: Et sæt højttalere på en AMP. Lad være med at skrue højere op, end det lyder ordentlig. Brug ikke Loudness og bassen i bund - det er døden for anlægget.

PS Husk at lukke efter dig Odense!

PS PS Godt Nytår.

PSPSPS En skam du bor på Øen, ellers kunne du låne noget der kan tåle mosten.

PSPSPSPS Løsningen der kan eliminere den slags problemer hedder en limiter og kan fåes for ca 1500,-

PSPSPSPSPS En Nad3020 har en "low-level" knap. Når den trykkes ind (og blokeres med tape) KAN forstærken ikke skrues for højt op. Det er smart til fest-anlæg. Ellers er omtanke det fedeste (ved godt det kniber når man får champagne).

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 30-12-04 18:23

3773 -> tjah, jeg tror vi er enige : skal der spilles højt, så skal der anvendes et godt anlæg; der findes ingen genveje. Mine betragtninger omkring parrallel og/eller serie var udfra et levetids-synspunkt. Og jeg mener også at have anvist hvorledes 2 sæt højttalere k-a-n serieforbindes.
Mit råd er stadig at afprøve opstillingerne INDEN nytårsaften.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-04 22:05

Rigtigt Niederhof, men man skylder jo stadig at forklare at seriekobling ikke er løsningen, idet du kommer til at miste power i anlægget, med deraf endnu større fristelse til at ville skrue højere op, hvilket ligeledes tager livet af enten det ene eller det andet.

..og Odense. Det er stort set aldrig for mange Watt i forstærkeren der dræber noget som helst. 99% af tilfældende er det uklog brug. Hifi Klubben gik engang i en lille øvelse sammen med legendariske HI & Elektronik, hvor de spændte en hærdebred 2x600 W'eter foran et par ganske almindelige Dali stuehøjttalere. Ved udstyring til 0db, altså 600W peak og en betragtelig middeleffekt, 0 problemer. Først da de begyndte at yde regulær hærværk med først + 3db, og senere + 6db, blev enheder og filtre så varme de var i fare. Konklussionen var, at stort set kun grov overstyring dræber højttalere.

Jeg har spillet i timevis med godt nok semiproff højttalere der var opgivet til 200W med en 2 x 750W'er spændt for. Endda lige til klippegrænsen. Selvfølgelig har jeg da baldret et horn i ny og næ, men jeg har altid vist hvorfor. Fejl 40!!!!!

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 31-12-04 00:56

>3773 Nu var et af formålene at undgå højttalerafbrænding, så af den grund er det sundt at seriekoble højttalerne. Så vidt jeg forstod, var de ens, og så kan det ikke genere en højttaler, at den får én af samme slags koblet i serie. Så får de nemlig begge - uanset frekvensen - samme spænding ved alle frekvenser. Og så er det jo også sådan i den virkelige verden, at udgangseffekten ikke er præcist omvendt proportional med belastningsmodstanden, men at en forstærker, der f. eks. giver 120 W i 8 Ohm med rimelig sandsynlighed vil give i nabolaget 75 W i 16 Ohm, og hvis du ikke tror på det, kan jeg anvise dig et par gode steder at lære om det. Trods det, at forstærkeren er noget yngre end mit svendebrev som radiomekaniker, så følger den nok de almindelige naturlove. Og sådan helt privat tror jeg, at både højttalere, forstærker, hørelse og naboskabet har MEGET bedre af 2 * 37,5 W pr. kanal end 1 * 120 (eller 2* 180). Og så er der den lille finte ved det, at en smule induktans til eller fra i serie med en bashøjttaler ikke generer det helt store. Faktisk er der seriespoler til basenheden i alle de kabinetter, jeg har kigget ind i! Derimod kunne det godt give en lidt skæv fordeling af diskanten, medmindre kasserne er pinligt ens og har samme udstrålingsmuligheder = akustisk belastning. Så alt i alt synes jeg der er meget gode argumenter for at Odense seriekobler sine højttalere nytårsaften.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-12-04 00:56

>3773 Nu var et af formålene at undgå højttalerafbrænding, så af den grund er det sundt at seriekoble højttalerne. Så vidt jeg forstod, var de ens, og så kan det ikke genere en højttaler, at den får én af samme slags koblet i serie. Så får de nemlig begge - uanset frekvensen - samme spænding ved alle frekvenser. Og så er det jo også sådan i den virkelige verden, at udgangseffekten ikke er præcist omvendt proportional med belastningsmodstanden, men at en forstærker, der f. eks. giver 120 W i 8 Ohm med rimelig sandsynlighed vil give i nabolaget 75 W i 16 Ohm, og hvis du ikke tror på det, kan jeg anvise dig et par gode steder at lære om det. Trods det, at forstærkeren er noget yngre end mit svendebrev som radiomekaniker, så følger den nok de almindelige naturlove. Og sådan helt privat tror jeg, at både højttalere, forstærker, hørelse og naboskabet har MEGET bedre af 2 * 37,5 W pr. kanal end 1 * 120 (eller 2* 180). Og så er der den lille finte ved det, at en smule induktans til eller fra i serie med en bashøjttaler ikke generer det helt store. Faktisk er der seriespoler til basenheden i alle de kabinetter, jeg har kigget ind i! Derimod kunne det godt give en lidt skæv fordeling af diskanten, medmindre kasserne er pinligt ens og har samme udstrålingsmuligheder = akustisk belastning. Så alt i alt synes jeg der er meget gode argumenter for at Odense seriekobler sine højttalere nytårsaften.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-12-04 01:03

>Odense Åh undskyld - det er 4 Ohms højttalere, du har! Så SKAL du forbinde dem i serie, hvis du ikke vil løbe en kæmperisiko for, at du brænder både forstærker og højttalere af - og pludselig står uden anden lyd nytårsaften end lillebrors dårlige ghettoblaster-efterligning. Der er ikke ret mange andre forstærkere end dem i autoradioer, som kan lide 2 Ohms belastning.
Og god fest!
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 02-01-05 21:45

Tak for svaret pbp_et.