/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
boligsikring (ang. spørgsm.hjælp)
Fra : rda1
Vist : 4828 gange
50 point
Dato : 28-12-04 00:34

hvad skulle der være i vejen for at få boligsikring , hvis man er husejer og ikke har nogen indkomst fra sit hus ??

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 28-12-04 00:43

Boligsikring gives pr. definition kun til lejeboliger (og i visse tilfælde til andelsboliger).
Nok ud fra synspunktet om, at hvis du har råd til et hus, har du ikke behov for hjælp / kan sælge huset.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-04 00:44

Nu gik spørgsmålet jo også på om der var hjælp at hente i forbindelse med dobbelt husleje, og det er der ikke.
M.h.t. boligydelse, er der måske ikke noget i vejen for at søge det selv om man ejer halvdelen af et hus, men som jeg også skrev, ville en evt. lejeindtægt, som var under overvejelse for at den ene part kunne blive i huset, blive medregnet som personlig indkomst og dermed mindske mulighederne for at få boligydelse som jo er indtægtsbestemt.
Om boligydelse er afhængig af formue, altså værdi af huset, er også noget der skal tages i betragtning.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-12-04 00:47

Det er da kun udlejere der har indkomst fra et hus. Et hus kan være en glimrende opsparing hvis det bliver korrekt vedligeholdt.
Her finder du reglerne for boligsikring og der er skam mange specielle betingelser, som folk kan være sure over, men uden regler ville det jo være tag selv.
http://www.sm.dk/netpublikationer/2003/7pjecer2401/boligs2401.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-04 00:51

Til orientering
Spørgsmålet er udledt af dette her
www.kandu.dk/dk/spg/56947

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-12-04 00:52

Regler for "boligsikring" i ejerbolig

Citat
Ejerboliger
Bor du i ejerbolig, bliver boligsikring udbetalt som lån.

Når der udbetales lån, vil der blive tinglyst pant i ejendommen. Du eller dit bo hæfter personligt for lånet, der forfalder ved flytning eller ejerskifte.

Når din terminsudgift ændres, skal du sende dokumentation til Pensionsafdelingen.

En efterlevende ægtefælle skal ikke indfri lånet, før boligen eventuelt sælges. Dette gælder også, hvis ægtefællen ikke er pensionist. Forrentning af lån - se afsnit om takster.

Det kan i visse tilfælde være mere fordelagtigt at få lån til betaling af ejendomsskatter - se afsnit om lån til betaling af ejendomsskatter.

Til samme ejendom kan der ikke gives både boligsikring og lån til betaling af ejendomsskatter.

Pensionsafdelingen kan vejlede om, hvad der er mest fordelagtigt for dig.

Bemærk, at renter på boligsikringslån ikke kan trækkes fra på selvangivelsen.

Boligsikring er skattefri.

http://www.rk.dk/webrk/website4.nsf/pages/boligsikring_aeh

Ovenstående regler er fra Rødovre Kommune, men reglerne er ens i hele landet.

Du skal være pensionist for at få boligsikring til ejerbolig. Ydelsen er tilbagebetalignspligtig.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-12-04 00:55

Ændrer jo ikke noget da en medejer jo ikke er lejer og i øvrigt er der jo ikke mere, at sige til det andet spørgsmål for har man ikke råd til at købe den anden halvdel må huset sælges, og et eventuelt tab må så deles.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-12-04 00:56

Rda1, du behøver ikke stille et nyt spørgsmål for at kommenterer dette se du hellere at få sparet på dine point og slet det andet spørgsmål, inden der er nogen der skriver i det og skriv din kommentar herinde...

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-12-04 00:58

rda1

På hvilken adresse er du tilmeldt, den du ejer eller den du lejer?

dova, det spørgsmål, som du henviser til er da ikke den samme bruger, som stiller dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-12-04 00:58

Mange kommuner vil ikke yde hjælp til boligejere fordi det har givet for store udeståender for kommunerne og fordi låneomlægningsmulighederne er gode hvis der er friværdi hvilket i øvrigt altid har været et krav for at yde låne hjælp i ejerbolig.

Kommentar
Fra : rda1

Dato : 28-12-04 01:04

hej Toupie
tak fot tippet
det jeg mente med mit spørgsmål , var : om det er mulig at få boligstøtte når man ikke bor i sit hus, men til leje ved et boligselskab , der er ingen friværdi i huset (på papiret/ejndomsvuderingen), og man kan sætte en evt. lejeindtægt "passende lav" af hendsyn til de "administrende myndigheder"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-04 01:08

ans
Det fremgår da af overskriften, at det er angående det spørgsmål
mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-12-04 01:09

rda1

På hvilken adresse er du tilmeldt? Din egen bolig eller lejeboligen?

Hvis du er tilmeldt på lejeboligen kommer det an på boligens størrelse/lejeudgift og din indtægt.

Hvis du er tilmeldt på adressen, hvor du selv ejer huset, kan du ikke få boligsikring til en lejebolig.

Kommentar
Fra : rda1

Dato : 28-12-04 01:11

hmmm. lidt forviret alle samme , sorry
jeg hjælper bare min (pt. sammenlever mona.v ) med spørgsmålet (hjælp)
hun fraflytter vores fælles hus , jeg bliver boende , og hun skulle selvfølige gerne kunne få boligsikring (i ny lejebolig), ellers er der ingen mening i at vi gør tingene på den måde( det er selvfølige af hensyn til vores børn vores job ,samvær , skole o.s.v. vi forsøger på denne konstralation)
m.v.h. rda1

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-04 10:06

som ANS skriver

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-04 10:09

det skal i ikke regne med (hvem skal have børnene)
du køber vel hende ud??

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-12-04 12:52

Hvis jeg var Jer, ville jeg ringe til kommunen og spørge (I behøver jo ikke oplyse hvem I er og at det er en aktuel situation) men jeg tvivler på, at hun kan få boligsikring. der er så mange regler inden for det område...bla. kan hun kræve halvdelen af lejeindtægten - hun får sikkert også stadig fradraget fra huset, så der er mange ting der taler imod det.

Noget helt andet er, at det nok ikke lige er den mest optimale beslutning I har taget dér - se at få solgt huset, dels så I ikke har en klemme på hinanden, i værste tilfælde og dels pga. den økonomiske stiuation.

// Toupie

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 29-12-04 19:54

Hvis din samlever på grund af samlivsophævelse fraflytter et hus hun selv ejer halvdelen af og reelt flytter ind i en lejebolig hvor hun også har sin folkeregisteradresse, har hun ret til boligsikring til lejeboligen, under forudsætning af at hun opfylder de øvrige krav om indtægt, størrelse, egnethed osv. Ellers ville rigtig mange mennesker blive klemt økonomisk i forbindelse med samlivsophævelse.

Det Toupie skriver har jeg aldrig set i reglerne. Vi regner ikke hendes fradrag for jeres fælles ejerbolig med i en indkomstberegning. Vi benytter altid den skattepligtige indkomst efter arbejdsmarkedsbidrag, og hvilke fradrag folk har er underordnet som udgangspunkt. Der kan dog være noget med, hvorvidt hun har råd eller ej til at bebo lejemålet. Fradraget for renterne til ejerboligen kommer først til at betyde noget for netto-lønnen, hvor vi bruger Bruttolønnen i beregningen.

hvis du som et led i jeres aftale skal betale leje til hende for hendes halvdel af det hus du bliver boende i, så skal lejeindtægten naturligvis regnes med som indkomst, men der er også her en række fradrag inden man regner indkomsten ud. Og igen er det den skattepligtige indklomst minus arbejdsmarkedsbidrag.

Så svaret er ja. Din nuværende samlever kan, som jeg forstår spørgsmålet, godt få boligsikring til en lejlighed som hun bebor, hvis hun ellers opfylder de øvrige krav. I skal være opmærksomme på, at hvis halvdelen af friværdien (halvdelen er jo hendes) overstiger 100.000,00 kan der ikke ydes boligsikring, da dette tæller som formue, og man må ikke have formue over 100.000,00 før man kan få boligsikring.

Med venlig hilsen
Felix30