/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hævelse??
Fra : ThomasEp
Vist : 908 gange
25 point
Dato : 27-12-04 17:29

Jeg har en lille hund der har en hævelse på sin venstre side i hovedet ved snuden!
Vi har kigget inde i munden på hunden ved tandkødet og der er en lille hvid "et elller andet" ligesom en byld/blæne. Hvad kan dette være?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-04 17:33

Hvor gammel er hunden?
Hvilken race?
Hvad spiser hunden? Spiser den normalt?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-12-04 17:37

Muligvis en tandbyld, kontakt dyrlægen medens der endnu er åbent inden helligdagerne.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 27-12-04 17:43

Hunden er 3 måneder gammel
Racen er uvist, men det er en meget lille hund!
Den spiser tørfoder fra COOP, den spiser normalt!

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 27-12-04 17:47

Har lige kigget på hundens gummer, kan det muligvis være en tand?

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 27-12-04 17:51

Mit bud vil være en tand det passer fint med alderen.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 27-12-04 17:57

Også når det sidder på siden helt oppe på gummerne, det ændrer sig lidt hele tiden, nu ligner det lidt en bums på en måde..?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-04 17:58

Ja, det kan godt være en af de blivende tænder, der jo fylder lidt mere end mælketænderne.
Det lyder helt normalt.
Jeg kunne forestille mig, at "bulen" sidder der, hvor den blivende hjørnetand skal komme frem??

Men hvis hunden har ondt, så må I til dyrlæge.
Det er lidt tidligt at begynde at skifte tænder.. -Men måske skifter små hunde tidligere end store hunde... Jeg kender mest til tandskift hos større hunde.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 27-12-04 18:00

Hej Thomas

Er det ved hjørnetanden den lille hvide plet er? Altså på ydersiden af tænderne?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-04 18:03

nej, en bums lyder ikke helt normalt... Men hvis det ikke er ømt, så er det næppe noget særligt.

Men I skal nok tænke på, at små hunde tit ikke er særlig gode til at gnave kødben og lignende. Og derfor får de tit dårlige tænder som voksne. --Det vil være en god ide at lære hunden allerede nu at få børstet tænderne hver dag.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 27-12-04 18:31

Altså hvis vi rører hende der bryder hun sig ikke om det, men er ude ved en lige nu, hvor hun leger meget med to hunde og det siger hun ikke spor til?.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-04 20:08

Hun kan sagtens lege selv om hun har ondt... Og måske er det ikke noget særligt.
Hvis det var min hund, så ville jeg se tiden an, men være forberedt på at måtte til dyrlæge hvis hun holder op med at spise, eller hvis hun hæver mere og bliver rød også... Hun er ikke rød på gummen?? Altså rundt om det hvide?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 25 point
Dato : 27-12-04 20:13

En hævelse, som hunden ikke bryder sig om, at I rører ved, og som har en hvid blæne/byld/bumselignende ting i midten, er en byld eller en betændelsesansamling af en slags.
Og noget tyder på, at det har noget med tænderne at gøre, eller måske hunden ved et uheld har fået et eller andet op mellem tand og tandkød der har dannet en byld.

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-12-04 23:30

en god side http://www.netdyredoktor.dk/Hund/hund.html
man kan fresk ringe til et dyrehospital de plejer at kunne svare på div.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 28-12-04 13:25

Tak for svaret dova.