/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan man genskabe en fysisk ødelagt hardd~
Fra : themis
Vist : 1237 gange
100 point
Dato : 27-12-04 12:37

Jeg har en harddisk, som muligvis er i stykker - og jeg vil meget gerne have genskabt de data, der er på den!

Jeg arbejdede helt normalt på min PC, da der pludselig lød en mystisk, hakkende lyd fra harddisken. PC'en slukkede - og da jeg genstartede den, stod der "no operating system found". Den hakkende lyd kommer også igen, hver gang jeg forsøger at genstarte.

Bios'en kan heller ikke genkende harddisken.

Jeg er ikke sikker på, om det er et software problem eller et hardwareproblem - og ved ikke, hvordan jeg med sikkerhed skal finde ud af årsagen?

Finder der firmaer, der kan hjælpe med at finde årsagen - OG fjerne problemet?

Kan det løses med særligt software, jeg kan finde online?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-04 12:44

Det lyder som om der er en mekanisk fejl på din harddisk. Det kan ikke repareres, men data kan sandsynligvis genskabes.
Der er flere firmaer der gør i den slags. Her er et:
http://www.quattro-it.dk/datarecovery.htm

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 27-12-04 12:46

Hvis BIOS ikke kan se Harddisken, så er der begrænset håb.

Der findes adskellige firmaer, som kan hjælpe med retablering af data fra disken, men det koster som oftest en formue.

Hvis du har en anden maskine, så vil jeg foreslå at du sætter din egen harddisk i den (som slave). Hvis den maskine kan finde disken i BIOS rent fysisk, så er det stadig håb. Jeg har haft stor success med at bruge det program, som hedder Getdataback, som kan findes på http://www.runtime.org/
For ikke at betale for noget, som ikke virker, så kan du evt. starte med at downloade deres demo-udgave. Derfra kan du se, om programmet finder noget på din Harddisk. Du kan dog ikke retablere, før du har købt en licens.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-12-04 12:50

Nu skal netop ikke begynde at rode med genskabelse selv og du vil heller ikke kunne gøre det ved mekanisk fejl, der typisk består i, at enten læseren eller skivernes rotation ikke virker.
Det koster ikke noget, at kontakte det firma jeg gav dig link til og vil du have fler emuligheder kan du sagtens selv finde flere ved simpel søgning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-12-04 13:07

Themis, da jeg går ud fra at din harddisk kan indeholde både materiale fra jeres brevkasse og andre vigtige ting skulle du måske kigge lidt på mulighederne for at sikre data i fremstiden.
http://www.wannafind.dk/ Dette firma laver online backup, og du kan jo også få monteret en backup enhed på din PC.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-12-04 13:28

Skriv lige harddiskens forskellige produktnumre og koder her samt hvor meget den er fyldt, så giver jeg dig en klar ide om hvad det vil koste.

Er dette en lyd der ligger tæt på din fejllyd? - første lydeksempel på siden http://www.diskhelp.dk/faq.htm

Det kan ikke løses alene med software - Harddisken skal være synlig i bios for at bruge en SW-løsning alene.
Selv når disken kan ses i bios kan SW-løsninger i nogle tilfælde være utilstrækkelige.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 27-12-04 14:54

Tja der er nok ikke så meget at gøre. Men før jeg opgiver forsøger jeg altid at hardware konfigurere hd. Til slave og derefter montere den i en anden PC’er for at se om det skulle være muligt at trække data ud af den.

Men I dit tilfælde tjaa, man skal aldrig sige aldrig.

MV.
Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : themis

Dato : 27-12-04 15:12

Tak for svaret BjarneD.

Jeg følger nu dit råd