/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Omfugning af støttemur
Fra : Villadsen
Vist : 6047 gange
40 point
Dato : 26-12-04 22:19

Støttemurens vestside har mange løse fuger. Ca 14 kvm. Der er tagsten øverst og muren er iøvrigt solidt bygget.
Hvordan tager man lettest de gamle fuger ud - nogle er repareret med (ren) cement 'før vor tid' og de skal også ud for at få ensartethed ?
Jeg kan se under et andet indlæg at man tager 12 mm ud.
Og hvad fuger man med efterfølgende - mest praktisk og økonomisk ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-04 22:24

du kan købe et fugejern til vinkelsliberen og støvsugeren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-04 22:27

Du bør anvende bastard mørtel i forholdet 1 del cement og 3 dele sand og mørtelen skal kun være jordfugtigt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-04 22:29
Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 50 point
Dato : 26-12-04 23:00

ja som rotw skriver kan du købe en fugefræser til din vinkelsliber.! men du skal også ha en lags modstykke (sådan en firkantet plade med streger på så du kan se hvor den fræser og så du får fræst den rigtige dybde) og køb lige samtidig et par briller og en pakke masker for det støver som ind i H*****E

synes nu ikk at du skal fuge med beton som rotw foreslår men med alm. bakkemørtel blandet med cement i forholdet 1-8 altså 1 cement og 8 bakkemørtel..

og så skal du nok vente til nattefrosten er ovre ellers skal dui hvert fald sørge for at få muren dækket godt af om natten.! i form at vintermåtter.

hærdnings-processen går i næsten i stå når det kommer under 5+ grader.

Held og lykke med aRbejdet

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-04 23:17
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-04 23:39
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-04 23:41

Mørtelblanding

Hej
Jeg skal reparere fugerne imellem mine mursten. Hvilken blanding skal dette være og hvad størrelse grus skal man bruge.

Svar fra Byggekram:

Du skal anvende en strandsandsmørtel som f.eks. KC 50/50/750. Men når der skal fuges, er det en god ide at blande det forholdsvis stærkt op – f.eks. 1 del cement til 6 dele mørtel. Et andet tip er at fræse fugerne lidt dybere ud , ca. 20 mm. Husk endvidere, at muren skal have en temperatur på min. 5°C når der fuges.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 27-12-04 00:26

1:6 er absolut det stærkest tilrådelige, ellers bliver den færdighærdede fuge alt for hård og vil nemt kunne knække og falde ud. Her er en god side om dette: http://www.atoz.dk/MainPage.asp?MenuID=Murerarbejde

Kommentar
Fra : janik

Dato : 27-12-04 00:33

Villadsen
Det er længe siden at vi brugte strandsandsmørtel udendørs, da det ikke er stærkt nok!

Du skal starte med at bruge et fræsejern til fugerne, som du sætter på en lille vinkelsliber.

Når du har kradset alle fuger ud, skal du skylle muren med en vandslange, indtil du er sikker på at fugerne er helt rene.

Derefter blander du en bakkemørtel: 1 del cement 10 dele mørtel. Den skal være lidt tør, men du må prøve dig frem.
Når du har fuget nogle fuger, skal du trykke dem med en fugejern/pind og feje dem med en kalkkost.

Efterfølgende skal du syre af med: 1del syre 10 dele vand.
God fornøjelse!

Kommentar
Fra : Villadsen

Dato : 27-12-04 00:33

Skønt med al den respons! Jeg er ikke så flittig bruger af KanDu ... men positivt overrasket!

Specielt den med at jeg bør holde mig til planlægningen indtil forårets varme vil omfavne mig og muren - den er god!

Jeg vender tilbage imorgen aften.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 27-12-04 11:26

Hej Villadsen
Velkommen til Kandu. Brug din sunde fornuft til at sortere i de svar du får.

Svar fra Byggekram:

Du skal anvende en strandsandsmørtel som f.eks. KC 50/50/750. Men når der skal fuges, er det en god ide at blande det forholdsvis stærkt op – f.eks. 1 del cement til 6 dele mørtel.

Der er himmelvid forskel på en KC 50/50/750 mørtel og en blanding af 1 del cement og 6 dele mørtel. Mørtlerne kan overhovedet ikke sammenlignes.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 27-12-04 16:03

Jorgen_ros.
Selvfølgelig skal man sortere i de svar, men som jeg skrev
bruger vi ikke strandsandsmørtel mere (jeg er selv murer )
derfra mit svar og vi har ikke spurgt byggekram ,da de har været
på kursus i 4 uger ,jeg har været murer siden 1983.
MVH Janik
p.s. men vent til foråret med det..og tag dig god tid så kan man sagtens selv
lave det ..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-12-04 16:38

har lige prøvet min høresnegl nogle mener 1/6 andre 1/10 god ville jeg så holde mig til 1/10 (1 skovl cement til 1 sæk mørtel) da dette svar kom fra den gamle og som janik også skriver

Godkendelse af svar
Fra : Villadsen

Dato : 27-12-04 21:47

Tak for svaret solgaard.
   Du får point for at huske tilbehøret og den med hærdningsprocessen!

Også tak til I andre - inkl rotw's link's.

Kommentar
Fra : Villadsen

Dato : 28-12-04 11:02

Af hensyn til dem, der køber svaret, kommer her min opsummering:
Man køber en fugefræser til sin vinkelsliber.! Set hos Harald Nyborg til 428,- og i DBA til 250,-.
Du skal også have en slags modstykke (sådan en firkantet plade med streger på så du kan se hvor den fræser og så du får fræst i den rigtige dybde) og køb lige samtidig et par briller og en pakke masker for det støver som ind i H*****E

Når du har kradset alle fuger ud, skal du skylle muren med en vandslange, indtil du er sikker på at fugerne er helt rene.

Derefter blander du en bakkemørtel: 1 del cement til 8-10 dele mørtel.
Den skal være lidt tør, men du må prøve dig frem.
Når du har fuget nogle fuger, skal du trykke dem med en fugejern/pind og
Feje dem med en kalkkost.

Efterfølgende skal du syre af med: 1del syre 10 dele vand.

OBS:
Du skal nok vente til nattefrosten er ovre ellers skal du i hvert fald sørge for at få muren dækket godt af om natten i form at vintermåtter.
Hærdnings-processen går i næsten i stå når det kommer under 5+ grader.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 29-12-04 07:10

selvtak

så kan du altid bruge denne tråd hvis der skulle komme spørgsmål når du begynder så er du fri for at oprette en til samt bruge flere point.

kandu-folkene kan ikk helt forstå at pointene ødelægger forummet..

er også murer men har dog ikke helt så mange år på bagen som janik da jeg først er udlært om 1 år. men skulle jo nok kunne gi et svar hvis der skulle dukke mere op.

Godt nytår og held og lykke med projektet..

Mvh

Solgaard