/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bagsæde i gulpladebil
Fra : luxenburger
Vist : 2713 gange
150 point
Dato : 26-12-04 17:34

Jeg kan se at spørgsmålet gentagne gange har været oppe her på siden, og det fremgår at det ikke er tilladt at have flere sæder i bilen end forsæderne, når bilen er på gule plader.

Jeg har dog hørt noget om at reglerne skulle være ændret, og jeg husker at Statens Bilinspektion fortalte mig (omkring ændring af bil fra hvide til gule plader) at kravet var, at varerummet skulle være min. 120 cm langt og 60 cm højt og selvfølgelig afgrænset af et gitter. Der findes vel biler som er store nok til at man kunne udvide førerrummet og sætte bagsæder i, forudsat at man overholder kravene til varerummet eller hvad?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-04 17:37

Der findes såkaldte mandskabsvogne på gule plader med to rækker sæder.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-04 17:39

Man kan også have sæder i en gulpladebil hvis den er registreret til privat buskørsel

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 160 point
Dato : 26-12-04 18:15

Ja. Det er tilladt hvis altså varerummet overholder målene og er klart adskilt fra førerkabinen. Men det kræver en speciel tilladelse. F.eks at vognen skal kunne fragte et antal arbejdere ud over varerne/materialerne. Der skal indhentes tilladelse fra politimesteren i hvert enkelt tilfælde.

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 26-12-04 19:38

Okay, men er det så overhovedet muligt når man taler udelukkende privat anvendelse?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 19:42

Helt ærligt, så tvivler jeg så stærk på det at jeg er tilbøjelig til at sige NEJ. Sorry.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 26-12-04 20:19

Tjae!
Vil du transportere mere end 2/3 personer i din privatbil, køb en på hvide plader!!!

Gert

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 20:24

Gert

Hvad er 2 tredje dele personer? HæHæ.

I øvrigt KAN det godt lade sig gøre, hvis den bliver indregistreret til privat buskørsel, men det kræver også specialtilladelse fra politimesteren.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 26-12-04 20:29

OK Arne!

For din skyld: 2 personer / 3 personer i biler med dobbelt passagersæde eller bænkesæde!!!

Gert

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 20:33

Gert - Det vidste jeg da godt at du mente. Men vi kan vel ligeså godt hygge os imens vi besvarer spørgsmål?

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 26-12-04 20:38

Nem'li Ja

Jeg tror ikke, man kan få indregistreret en personbil på gule plader til privat buskørsel!
Skal den ikke have mere end 6 sæder, eller deromkring?

Gert

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 20:45

Jo, men der findes også bl.a. Peugeot'er med helt op til 9 sæder. Og VW'er, Ford o.m.a.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-04 21:51

mener reglerne er at lastrummet skal være min. dob. så stor/langt som førekabine

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-12-04 22:13

De eneste og absolut eneste gulpladebiler der kan sættes flere sæder i, er en mandskabsbil.
Men der er så klausuler på, at den må ikke benyttes som privatbil.
Den må kun benyttes som arbejdsbil til ansatte i firmaet, og til nødvendig kørsel i forbindelse med arbejde.
På alle andre områder må der ikke være flere sæder i en gulpladebil.
Hvis en privat køber en mandskabsbil, skal den enten afgiftsberigtiges som en personbil på hvide plader, eller momsen skal betales, og bagsædet pilles ud af den, så der ikke er flere siddepladser end i en alm. gulpladebil.

Den anden mulighed er, at det er en 10 pers. bus til privat personkørsel, men der skal så være 10 siddepladser, og det kræver stort buskørekort.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 22:18

En VW med 9 siddepladser KAN godkendes til privat buskørsel. Men det kræver som sagt politimesterens godkendelse.
Det kunne du nok ikke læse på den hjemmeside du citerer fra hvad dova? Og når du citerer, så husk kildeangivelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-12-04 22:32

Jeg citerer ikke nogen steder fra søde arne.
Jeg har arbejdet så meget med den slags, at det behøver jeg ikke. Så glem du de syge hentydninger.
Og en bil til ni personer kan ikke godkendes på gule plader til privat personkørsel. Men på hvide plader er alle 9 personers biler til persontransport.
Men en 10 personers bus på gule plader, kan hvis den er godkendt til handicapkørsel, køres på dispensation på lille kørekort
Det er skam heller ikke noget politimesteren kan godkende.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 22:37

Dova

Det er vi så blot ikke enige i. Men undlad at kalde mine kommentarer syge. Det passer sig ikke for en quinde som dig.

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 27-12-04 14:37

Tak for svaret arne.jakobsen. Jeg synes også det lyder lidt for usandsynligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-04 18:45

Luxenburger
Hvad er det der lyder usandsynligt??
At man ikke må sætte flere sæder i, eller hvad??
Det må man ikke under nogen omstændigheder.
Den regel du omtaler fra hvide til gule plader, går på, at de fleste biler ikke kan ombygges og godkendes til varevogn på gule plader, fordi varerummet ikke kan blive stort nok, og ikke hvorvidt der må anbringes flere sæder.

mvh dova