/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
særeje efter 35 års fælleseje
Fra : gamle61
Vist : 470 gange
200 point
Dato : 25-12-04 15:06

jeg er 63 år og min kone er 51 , vi har haft fælleseje i 35 år - nu vil vi gerne have et lille hus, hvor vi kunne blive gamle og dø (og vi har fundet det )men grundet fortidens synder vil arvinger fra gl. tid slagte min kone hvis jeg falder væk og derfor spørgsmålet - kan min kone købe hus som særeje, og hvis hun kan , kan vi så fortsat have fælleseje om resten af boet , eller skal vores penge fuldstændig skilles ad - og hvis vores økonomi skal deles , kan min pension så stadig gå ind på hendes konto
grunden til mine mange spørgsmål er at vi har fundet et lille hus hvor vi kan bo lige så billig , som vi kan som lejer (er vi nu , og har altid været)samt at der er mere ved at gøre noget, hvis det er ens eget.
en anden grund er jeg har fået mange gode svar fra jer på andre områder - plus jeg har hørt at sagførerblæk er meget dyrt
håber at høre fra jer - eller ihvertfald en ledetråd , da vi ikke rigtig ved hvor vi kan finde ud af problemet
fortsat go' jul - m.v.h. gamle61

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 210 point
Dato : 25-12-04 15:19

Din kone kan godt købe et hus som sit særeje, mens resten af jeres formue skal forblive som fælleseje.

I skal blot oprette og tinglyse en ægtepagt om, at huset skal tilhøre din hustru som hendes fuldstændige særeje eller som hendes skilsmissesæreje, der dog bliver hendes fuldstændige særeje, hvis hun bliver længstlevende

I bør tillige oprette et testamente, hvor I begunstiger hinanden mest muligt, og tager stilling til arvens fordeling ved længstlevendes død.

Begge dokumenter kan med fordel oprettes online med advokatbistand på www.minadvokat.dk. Advokathonoraret udgør 1.800 kr. incl. moms for ægtepagten og 3.000 kr. for både ægtepagt og testamente.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Kommentar
Fra : themis

Dato : 25-12-04 15:22

Linket skal naturligvis hedde: www.minadvokat.dk

Jørgen U. Grønborg

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-12-04 15:26

Lidt stof til gennemlæsning.

Kombinationssæreje (giver svar på mange af dine spørgsmål).
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=822
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-500/b500-171.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-12-04 16:43

I er da nød til at få fat i en advokat. Ham får i også brug for i forbindelse med huskøbet,og skødeskrivningen. Det er for stor en beslutning at tage, på grundlag af råd fra folk der ikke er juridisk kyndige. Det er klart at det kan gøres, men juridisk bistand er nødvendig, så er i sikre på at det holder, når eller hvis det bliver aktuelt.
Spørg advokaten, i første omgang, måske den gratis advokatvagt, som du kan få oplyst hvem er, af kommunekontoret;
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-12-04 16:47

Valde> Jørgen Grønborgs link skulle du lige se på....
Mon ikke han ved, hvad han skriver om ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-12-04 16:50

Ok....smiler lidt, underskriften ved jeg selvfølgelig ikke om den er ægte

Men <themis> har besvaret en del spørgsmål under jura.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-12-04 18:14

Det forandrer da ikke noget ved at en advokat er ansvarlig for hvad han laver, Selv om man har besvaret aldrig så mange spørgsmål på Kandu, så kan man da ikke drages til ansvar, for et svar på et indviklet spørgsmål, der aldrig kan have alle detaljer med!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-12-04 18:30

Valde> Jeg er ikke uenig med dig.

Men jeg faldt over din bemærkning:
Citat
på grundlag af råd fra folk der ikke er juridisk kyndige

Godt ord igen

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-12-04 18:43

Jeg ved ikke hvad du mener, prøver du at sige at du er juridisk kyndig? Så kyndig at du kan give et svar uden at vide hvad det er der antydes med "fortidens synder" Det kunne da antyde ar der er flere aspekter i sagen1

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-12-04 19:12

Valde> Nej, jeg er ikke juridisk kyndig. Det var >themis< jeg tænkte på.

Men lad det nu ligge.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 25-12-04 20:18

Tak for svaret themis.dejligt og præcis svar og på kun 13 min.flot
fortsat go'jul og godt nytår - m.v.h. , gamle61