/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjælp, min flæskesteg har iskrystaller
Fra : maya123
Vist : 1637 gange
200 point
Dato : 22-12-04 16:48

Ja, min storesøster kom med flæskestegen for et stykke tid tid siden. Jeg brokkede mig lidt over at den ikke var pakket ordentlig ind, kun i sådan en af de tykke gennemsigtige slagterposer, men den var helt åben. Hun havde så haft den i sin egen fryser, uden at gøre noget ved den, inden hun frøs den. Jeg prøvede at pakke den bedre ind, inden jeg lagde den i min fryser, men den havde is på.
Nu havde jeg glemt alt om dettte problem og har lige hevet den ud af fryseren (den er stor), så den kan være optøet til i overmorgen.
Hvad sker der ved at en steg har dannet is?
Kan vi stadig spise den.
I skal næsten forestille jer, at den bare er smidt i fryseren, næsten uden indpakning......
Hjææælllp en travl julemor..............

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 210 point
Dato : 22-12-04 17:19

hmmm -- maya123 - hastværk er lastværk - har prøvet det selv - og jeg tog chancen - tøede den langsomt op - smed den i ovnen og den var både velsmagende og der var intet sket - så bare klem på og nyd julemaden

Lad den tø så meget op som muligt i køleskabet og lad den stå ude fra torsdag så skal den nok blive fin !

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-12-04 17:20

sæføli kan du spise den. Det er overhoved ingen problem. Det er kun et synet af den, der får dig til at tvivle. Der overhoved ingen bakterie fare pga det. Du skal bare stege den efter foreskrifterne.

Og så go jul

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-12-04 17:21
Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 22-12-04 17:25

Tusinde tak alle tre, ja jeg var i tvivl.....nu ligger den pænt til optøning.

Kan I alle have en rigtig glædelig jul...................tak

Den knap så nervøse Maya...............

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-04 17:26

Hvor længe har den ligget i fryseren?

Jeg tror, at indpakningen især har betydning ved langvarig frysning. Det er da ærgerligt at behandle sådan en god julesteg på den måde, men når først I sætter jer til bords, så er der nok ikke nogen, der lægger mærke til det.

En anden ting er sværene... Hvis de er blevet udtørrede af frosten, så kan det knibe med at få dem sprøde.. Det er måske en god ide at lade sværene koge 5-10 minutter, inden du begynder den egentlige stegning. Husk at komme salt ned mellem sværene efter kogningen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-12-04 17:34

At den har dannet iskrystaller tyder på, at den har været tøet lidt op på overfladen, evt i forbindelse med transporten til dig. Men det har sikkert ikke været meget, så det går nok.

Det skulle også være tidsnok med optøningen. Håber jeg, ellers er jeg på den, idet jeg selv lige har sat en en gås til optøning.

Go' fest.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-12-04 17:40

Mange tak også til jer og Glædelig jul.................

Tanker fra Maya

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-04 17:48

haha maya123 - er næsten - kun næsten ved at have problemet med en dum and - havde glemt den indtil jeg så dit indlæg - pyyyyyyyyyyyh sikke hurtigt man kan løbe så

god jul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-12-04 17:49

Ja jeg har nu heller aldrig opbevaret kød i andet end plasticposer i fryseren. Uden isdannelser på kødet.
Men når den er så fuld af is som du siger, tyder det på, at den på et tidspunkt har været ved at tø op, og så frosset igen.

mvh dova