/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Sfx blinklys går amok!
Fra : bumsbabs
Vist : 612 gange
120 point
Dato : 22-12-04 13:39

Hej. Har lidt problemer med mit blinklys på min sfx. Den blinker nogenlunde normalt når scooteren står i tomgang, men så snart den får lidt omdrejninger går det amok og blinker meget urelemæssigt. Det blinker vildt hurtigt og slet slet ikke i takt. Hvad kan der være galt? Det skal måske også siges at det ikke er kommet løbende. Det kom bare lige med ét.
På forhånd tak!
Mvh Steffen.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 22-12-04 14:19

Check dit batteri og din laderegulator, fejlen kan skyldes over- eller under-spænding - så prøv at måle spændingen i de nævnte situationer.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-12-04 19:32

Og alle dine blinklys virker??...Hmmm hvis det så bare var fordi at de blinkede hurtigt var det fordi de manglede modstand..Det er det samme hvis man piller ledningerne ud til f.eks blinklysene bagtil, så blinker dem foran dobbelt så hurtigt da der ikke er modstand fra dem bagtil..Men dit lyder underligt, men aligevel lan det dog være samme princip..Måske er der kommet vand ind et eller andet sted som giver en form for kortslutning..

Kommentar
Fra : epoxy_88

Dato : 23-12-04 19:11

Ja der er noget galt med ledningsforbindelsen..
Måske en løs/knækket ledning..

Kommentar
Fra : epoxy_88

Dato : 23-12-04 19:11

Ja der er noget galt med ledningsforbindelsen..
Måske en løs/knækket ledning..

Kommentar
Fra : epoxy_88

Dato : 23-12-04 19:11

Ja der er noget galt med ledningsforbindelsen..
Måske en løs/knækket ledning..

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 23-12-04 21:59

Okay hvordan kan jeg måle det, bne?
epoxy_88 --> Nej tror ikke der er knækket nogen ledning/løs forbindelse, for alt el virker som det skal. (undtagen elstart, men det er fordi der er for høj kompression på cyllen. Den kører rundt som den skal.)
Mvh Steffen.

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 23-12-04 22:00

Eller nu hvor jeg tænker mig godt om..... Mit forlys har også opført sig mærkeligt på det sidste. Den skifter sommetider mellem positionslys og kørelys, men det er hver gang der kommer et bump, eller den får et stød, så det er vel bare en løs forbindelse. Kan det have noget at sige i forbindelse med blinklyset?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-04 13:31

Det er 2 forskellige problemer, forlyset kan skyldes at der er dårlig forbindelse i lyskontakten, eller simpelthen at forlyspærens kontakt ikke trykker hårdt nok på bundstykket.
Blinklysets fejl, er enten at dit batteri er færdig, eller blinkrelæet er defekt, men det mest sandsynlige er at spændings regulatoren er stået af, så der kommer overspænding ind på batteriet og blinkkredsen. Det vil med tiden få batteriet til at blive for varm, koge vandet af, og til sidst ødelægge batteriet. (Hvornår har du sidst set efter syrestanden på batteriet, og efterfyldt med destilleret vand?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=374458286&n=282580713&pn=1240158046
Hvis spændingsregulatoren tillader for stor spænding, vil du også opleve at dine pærer springer tit.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 29-12-04 16:07

Jeg har ikke problemer med at mine pærer springer ofte, så det må jo næsten være batteriet der er dårligt. Det er vedligeholdelsesfrit, så jeg kan ikke gøre noget ved det. Men skal der et nyt til eller er det nok at lade det op?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 120 point
Dato : 29-12-04 20:47

Der skal nok et nyt til, de holder jo kun ca 3 år.
Men jeg vil ikke påstå "helt sikkert" at fejlen ligger i et dårligt batteri, men det hænger måske sammen med at du ikke kan starte med elstarteren.
Du kan jo prøve at sætte et andet til som hjælpe batteri, feks et andet knallertbatteri, eller et bilbatteri, men hvis du sætter et så kraftigt et til som et bilbatteri, er det nok klogt at fjerne en ledning på dit knallertbatteri.
Altså fjern minusen fra dit batteri, og før ledningen til minus(sort) på bilbatteriet. Før plus til plus på de 2 batterier.
Du skal bruge startkabler.
Se så om den vil starte.
Hvis den vil det, skal du jo have et batteri købt alligevel.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : bumsbabs

Dato : 30-12-04 15:05

Tak for endnu et godt svar Palle!