/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Margit kager
Fra : itgrafen
Vist : 1958 gange
200 point
Dato : 21-12-04 15:28

Jeg har desværre mistet mit eksemplar at den lille gule "børnenes kogebog" og dermed en opskrift på den småkage der hedder Margit kage. Er der mon nogen der kender den eller kan pege på hvor jeg skal lede efter den. Dog helst uden at jeg skal ud for at købe bogen igen. (jeg ved heller ikke om den er genoptrykt, det var et gammelt eksemplar jeg havde før jeg fik hundehvalp med smag for kogebøger.
På forhånd tak
Dorthe

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 21-12-04 15:37

Kan det være denne?

Margits solbærkage

Retten er: Diverse kager i form

Højtid:

Oprindelsesland: Ukendt oprindelsesland

Kilde: Ikke anført

Ingredienser: Dej:
75 g. smør
3 æg
2 dl. sukker
2½ dl. hvedemel
1½-2 dl. friske eller frosne solbær

Pynt:
1 dl. flormelis
1 spsk. vand

Smelt fedtstoffet og lad det svale lidt. Rør æg, sukker, hvedemel og det smeltede fedtstof sammen. OBS! Pisk ikke. Fordel dejen i et jævnt lag i en smurt raspdrysset form ca 22 cm i diameter. Fordel soæbærrene henover. Frosne bær behøver ikke optøes. Bag kagen på en rist nederst i ovnen ved 200 grader 25-30 min. I varmluftsovn ved 175 grader ca 30 min. Lad den køle noget af inden den løsnes af formen. Rør evt. flormelis og vand sammen. Fordel gla-suren over kagen og lad det stivne inden kagen serveres. Opbevar kagen køligt. Den er fryseegnet.

Tips:

Solbær kan erstattes med andre frosne eller friske bær.
Håber du kan bruge denne

Memuel

Link: http://www.alletiders-kogebog.dk/

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 21-12-04 15:41

tusind tak for den, den ser lækker ud - men det er ikke den rigtige opskrift, Margitkager er småkager.
Dorthe