/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Spor
Fra : piche
Vist : 501 gange
100 point
Dato : 21-12-04 07:58

Jeg er igang med at træne spor indenfor DCH. Skal starte i B-klassen i det nye år. Jeg træner eget spor med små pølsebidder af og til. Det går fint, dog har der været problemmer, når sporet drejer fra medvind til sidevind. Så er hun tilbøjelig til at fortsætte lige ud. Det har dog hjulpet meget, at jeg har ladet sporet ligge 1 time istedet for 1/2 time inden hunden sættes på.
Er der nogle der har gode råd angående sporarbejde?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-12-04 08:06

ja, spor om natten. Det tvinger den mere til at bruge næsen.

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 21-12-04 09:08

Hej Piche!

Jo længere tid sporet ligger jo bedre får hunden færden af det "rigtige" spor - nemlig DIN færd. Men det har du jo også allerede erfaret.

Men derudover skal du bytte sporet med pølsebidder ud med pølsevand (eller andet vand med lever eller kødsmag). Som jeg har fået fortalt: så lægger en tyv om natten jo heller ikke guffer ud for at sporhunden bagefter kan opsøge ham. Det er tættest på naturligt, hvis der først er guffer (=belønning= succes) i slutningen af sporet.

Så begynd med korte spor kun med "sporvand", mens du slæber dine fødder henover, la' det ligge i nogle timer, før hunden bliver sluppet løs på det.

Begynd gerne med spor på kun fem meter, og når hunden så har fået succes og har lært vandsporet at kende, så kan du lægge lidt flere meter til. Man kan hurtigt udvide efterhånden som hunden har fattet meningen - og det er jo nogle kloge vovser vi har

Og så skal du nok få succes også ved skift fra medvind til sidevind.

go fornøjelse

Accepteret svar
Fra : lunadc

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-04 09:52

Her er jeg slet ikke enig aldrig vand på DCH spor, det er menneske lugt hunden skal gå på ikke pølsevand eller andet.
Det som skal ligge på sporet er belønning ikke noget hunden skal gå spor på hvis du forstår, der er ingen belønning i pølselugt kun fært.
Godbidder som belønning for at gå sporet, lægges i hælen i klynger dvs. 5-6 fodspor i træk hvor der er godbidder i hvert fodspor så pause og godbidder igen.
Træn sidevindsspor med fuld godbidder først, læg først knæk når hunden går sidevind perfekt.
Jeg går spor på forskellig alder dvs. nogle allerede efter 5 min. andre som er 1/2 til 1 time gamle, jeg kan ikke se forskel på min hund den går lige godt på alle spor.
Husk hunden må ikke kunne se godbidderne de skal være så små at de bare bliver slugt ikke tygget og de skal gemmes godt.
God fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : piche

Dato : 27-12-04 11:39

Tak for svaret lunadc.