/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hjælp til inspiration (klaver)
Fra : camved
Vist : 635 gange
170 point
Dato : 19-12-04 22:16

Hej. Jeg går til rytmisk klaver. Jeg mangler noget inspiration inden for jazz og funk og sådan (Stevie Wonder etc). Nogen der kan hjælpe???

Takker!!!:D

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 19-12-04 22:35

Ray Charles

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 19-12-04 22:37
Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 19-12-04 22:41

Jamen her er et par....

Isn´t she lovely (Stevie)
I Wish (Stevie)
You are the sunshine of my life (Stevie)
Lady Madonna (Beatles)

Kommentar
Fra : camved

Dato : 21-12-04 18:09

Ja, har spillet alle de der 3 sange med Stevie og Lady Madonna:D

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 30-12-04 21:02

Rytmisk klaver? Den har jeg sku ikke hørt før!

Jeg går selv til Klaver (ikke rytmisk klaver, hvad en det så er!) og min klaver lære har givet mig noderne på noget Soul, og lidt bogie wogie agtig!

HEr er hvad de hedder, jeg ved ikke om du kan finde dem på nettet men du kan jo prøve på http://www.google.dk
Og søge der!

Men her er navnene:

A SIP OF SOUL og WATERMELONMAN

De er kanon fede!

Du skal huske at skrive at det skal være til klaver, eftersom de er lavet til alle instrumenter!

De kan klart anbefales!

Pøj-pøj med søgningen!

Men det er rigtigt som der er blevet nævnt tidligere at ray charles er en klassiker!

Jeg har selv spillet en del af ham som: HIT THE ROAD JACK og mange flere!

Men prøv lige at give en forklaring på hvad RYTMISK KLAVER det er!

Håber jeg kunne hjælpe!

JacobS.

Kommentar
Fra : camved

Dato : 30-12-04 21:29

Jamen rytmisk klaver går ud på at man lærer at spille akkopement (eller hva man nu kalder det), improvisatisere og lære rytmer akkorder. Man spiller inden for jazz, funk, soul, rock og popområdet. Jeg spiller dog mest jazz og sådan...

Kommentar
Fra : camved

Dato : 30-12-04 21:29

*improvisere

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 31-12-04 00:08

Du kan også prøve Birdland (Whether Report, var det vist)

Diverse RealBook ting. Memories of Tomorrow (Keith Jarret), Spain (Chick Corea), der er faktisk nogle fede numre med bl.a. Al Jarreau

Kig/lyt f.eks. på http://www.notz.com/jazz_midi.htm

Boogie Woogie/rock´n´roll. Diverse med Little Richard, Jerry Lee Louis osv. (You Ain´t Nothing but a Hounddog, Great Balls of Fire osv...)

Det er også et besøg værd at lytte noget Billy Joel af (eller låne noder på biblioteket) F.eks. New York State of Mind, Baby Grand, Just The Way You Are osv. - en guldgrube!)

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 31-12-04 00:20

Det er også godt at lytte for at få blod på tanden.

Dansk kan jeg anbefale:
-Blast, specielt fra tiden med tre front-kvinder (Hanne Boel, Tina Schæfer, så vidt jeg husker og Lise Dansdanell) (hvis man kan få fat på dem....)
De har bl.a. en del fede funk-fortolkninger af Beatles-numre. Baby You Can drive My Car, With a Little Help osv.
-Boel-Emborg-Vinding-Riel har lavet to fremragende cd-ere
-Jørgen Emborg var også med i et band med Cecillie Nordby som forsanger, som hed Fronline. Der er også to vildt gode cd-ere der...
-Lovekonstruction, var der vist også nogen, der hed, med Søs Fenger i front (med bl.a. Signed Sealed Delivered og andre Stevie Wonder-numre)
Ellers:
-Joe Cochers Live-album!
-Stings livealbum!!!! Hvis du nogensinde får bevist at det er fysisk muligt for almindeligt dødelige at spille som Kenny Kirkland (som jo desværre også var dødelig..) gør i "Bring on the night (en genial solo på over 4 minutter), så lad mig det vide...

Der er nok at tage fat på med mindre du også allerede har været dér....

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 06-02-05 21:26

camved> Hvordan går det med øvningen? Eller var der ikke noget, du kunne bruge alligevel?

Kommentar
Fra : camved

Dato : 08-02-05 12:29

Ikke sådan rigtig må jeg sige... meget af det der er blevet nævnt har jeg spillet før...

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 29-05-05 21:03

Hmm. Vil klart anbefale Bo Kaspers Orkester. Super lækkert pop-acid-jazz, med en helt ekstraordinær pianist, som også er kapelmester for bandet. Spiller det en del selv, det helt gamle musik i hvertfald. HØR det. Det er møg fedt. :D