/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
groft eller fint salt?
Fra : food_life
Vist : 1153 gange
150 point
Dato : 13-08-02 20:17

Vi skal til at salte sild og er i den anledning kommet i tvivl om at det skal være fint eller groft salt der skal anvendes? Har du i øvrigt en god opskrift på saltning af sild vil vi gerne have den!

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 13-08-02 20:26

Der skal bruges groft salt !!!

Se opskrifter her: http://home9.inet.tele.dk/trikker/page141.html

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-02 08:42

Jeg er helt pjattet med et svar som det du fik fra Traic, med henvisning til eeen opskrift, der anviser at bruge groft salt, uden yderlig forklaring.

Godt du afviste kommentaren.

I princippet er det formentlig ligegyldigt, om du bruger groft salt eller fint salt. Kemikaliet er det samme. Jeg tror, det er et spørgsmål om "temperament".
Det kan, hvis man hælder til det grove salt bero på, at man den gang man saltede meget, udelukkende havde groft salt.

Mvh.
Ram2

Accepteret svar
Fra : kpm10

Modtaget 150 point
Dato : 14-08-02 13:52

Der er ingen tvivl, det er groft salt der skal bruges....min farfar var fiskemand indtil han døde for nogle år siden, og jeg har tit været med til at salte sild og det var altid groft salt vi brugte!

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 14-08-02 17:02

Lad mig lige tilføje, at jeg VED at man skal bruge groft salt til saltning af sild, da jeg selv og min familie er garvede fiskere.

Desuden svarede jeg da på NØJAGTIG hvad der blev spurgt om, nemlig: "Har du i øvrigt EN god opskrift"

Jeg ser desuden ingen forklaring i dit indlæg Ram2, men en FORMODNING !!

Lad være med at fryde dig, hvis et svar bliver afvist, det er ikke det Kandu.dk går ud på........

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-02 17:58

Undskyld Traic.

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 16:18

"food_life" <food_life.news@kandu.dk> wrote in message
news:dk079.4558$ww6.507222@news010.worldonline.dk...
> Vi skal til at salte sild og er i den anledning kommet i tvivl om at det
> skal være fint eller groft salt der skal anvendes? Har du i øvrigt en
> god opskrift på saltning af sild vil vi gerne have den!ca. 1000

Preben Madsen skriver i "Saltning & røgning":
"Brug danskproduceret groft køkkensalt"

Recepten er jo enkel for saltede sild: Sild og salt...eller omvendt....

Men der kan sevfølgelig varieres med krydderier efter smag...timian,
rosmarin, enebær, peber, muskat, nelliker, laurbærblade...og selvfølgelig
"sildekrydderi" til kryddersaltsild.

Saltsild for den lille husholdning:

10 store sild
salt
1 kop vand, kogt koldt

Rens sild for gæller evt. hoved.

1cm tykt saltlag i bunden af kar.

Sild-salt-sild lagvis, der sluttes af med salt.

Til denne lille portion sættes vand for at hjælpe på lagedannelsen....det er
unødvendigt ved større portioner.

Kølig lagring....
Læg pres på silden, så de opbevares under lagens overflade i 3-6 måneder....

Saltsild for den store husholdning:

Gang ovenstående med 10 eller 100.

H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 22:12

> Vi skal til at salte sild og er i den anledning kommet i tvivl om at det
> skal være fint eller groft salt der skal anvendes? Har du i øvrigt en
> god opskrift på saltning af sild vil vi gerne have den!ca. 1000

Groft salt.

Går ud fra at i har check på hvordan sildene skal ligges, temperaturer,
saltmængde osv. osv.

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 21-08-02 09:26

Tak for svaret kpm10.