/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Viskermotor piber
Fra : semoller
Vist : 1502 gange
20 point
Dato : 12-08-02 18:50

hvad smører man en vinduesviskermotor med, når den piber?

Er der ikke noget med at olie ødelægger eventuelle nylonlejer/nylontandhjul/nylondrev?

Hvis man bruger silikone (fx den væske man smører sine gummilister med) hvad sker der så med eventuelle metallejer?

Problemet er, at jeg sandsynligvis godt kan hælde noget ned langs drivakslen, men at jeg ikke har lyst til at skille hele bilen ad for at finde ud af hvilken indmad der er i viskermotoren.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-08-02 19:18

prøv vindruekerneolie, det skader ikke noget, og det smøre fint

Kommentar
Fra : semoller

Dato : 12-08-02 21:48

Der er helt sikkert mange forskellige væsker man kan hælde ind i motorhuset, men jeg er interesseret i en sikker viden om, hvad der er korrekt smørring af lejer/-drev i henholdsvis nylon og metal eller en kombination af begge.

Accepteret svar
Fra : azazazAZAZ999

Modtaget 20 point
Dato : 12-08-02 23:23

Hej semoller
Du skal anvende et smøremiddel, som indeholder grafit¨, også kaldet "Moly cote" Det smører såvel kuglelejer, bronce som nylon bøsninger. Hvis din viskermotor piber er det ikke sikkert det er lejerne, men muligvis kullene, som er ved at være på retur. Det er dog oftest forbindelserne i viskersystemet som piber. Du skal derfor finde og smøre dem alle med førnævnte grafitolie. Den kan købes både som fedt, olie og som spray. Jeg bruger oftest den sidste, da den kommer ind mange steder, hvor det er svært at komme til uden at adskille dele af systemet. Den holder godt, men kan give lidt sorte udløb fra vindudsatte steder lige efter smøringen. Du bør også tjekke om friktionen ved dine viskerblades kontakt med ruden er for stor. Dette kan nemlig også føre til at viskermotoren bliver overbelastet, hvilket kan forårsage piben.
Hilsen Az..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 11:01

"semoller" <semoller.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man bruger silikone (fx den væske man smører sine gummilister med)
> hvad sker der så med eventuelle metallejer?

Ja, og i værste fald ingenting. Men JEG ville lukke motoren op, er oxo lidt
af en"Georg Gearløs".

JMR

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 14:23

Hej

"semoller" <semoller.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:bk079.4539$ww6.507435@news010.worldonline.dk...
> hvad smører man en vinduesviskermotor med, når den piber?

Der findes en speciel slags fedt der kan bruges til sådanne indretninger.
Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men det er meget stift.

/Thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 15:01

"Thomas Brøgger" <thomas@broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der findes en speciel slags fedt der kan bruges til sådanne indretninger.
> Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men det er meget stift.
>
Det hedder silikonefedt, el. vandhanefedt, og er nu ik specielt tykt,stift.