/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sukker på glaskeramisk komfur
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 5690 gange
1 point
Dato : 13-12-04 23:12

Jeg er af den opfattelse, at sukker kan ødelægge et glaskeramisk komfur. Lige som salt kan få de gamle komfurer til at ruste i stykker, kan sukker lave huller i glaskeramikken. Skal der poleres, må sandpapuir korn 1200, eller tinoxyd eller lignende komme på tale.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-12-04 23:17

Hvis sukkeret bliver tilstrækkeligt varmt kan det smelte sig ned i glaspladen.
Alle former for sandpapir vil ridse pladen der kun må krabes med en hård, skarp og ret klinge, som et barberplad eller endnu bedre en specialklinge til formålet.
jeg har anvendt den type komfurer siden de blev almindelige og jeg har lejlighedsvis spildt sukker på pladen i forbindelse med tilberedning af brunkartofler, og det er ikke vanskeligt at fjerne når det sker rimeligt hurtigt. Faren skulle være der hvis sukkeret er under gryde eller pande og på den måde bliver meget varmt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-12-04 23:20

Jeg har for øvrigt oplevet at den stegegryde vi har anvendt til glacering af kartofler er blevet ødelagt i bunden simpelt hen ved, at emaljeringen/glasuren er krakeleret og blevet porøs på grund af den høje varme fra sukkeret.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-12-04 23:21

kogende vand renser det af - eller svag varme og skrap af og tør efter med meget varm klud

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-12-04 23:26
Kommentar
Fra : mango

Dato : 13-12-04 23:29

Der hentyedes til tippet om rengøring af glaskeramisk komfur: med sukker..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-12-04 23:39

Anede mig, men jeg er blevet allergisk over for tips.

Det tips handler formodentlig om en kold plade og så er den kemiske forbindelse der vil ætse er sikkert ikke til stede.
Jeg har aldrig nogen sinde været ude for, at jeg ikke kan gøre pladen ren uden kraftige midler. Lidt brun sæbe i vand og så lad det trække lidt. Vask den brune sæbe af med opvaskemiddel skrab evt. hårde belægninger væk med skraberen og afslut med at behandle med et siliconeholdigt plejemiddel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-04 00:10

Det er faktisk rigtigt, at sukker er det værste man kan komme på et glaskeramisk komfur, og ligeledes salt.

Det har været oppe fra forbrugerstyrelsen side, at det burde være et krav, at det var nævnt i brugsvejledningen til de glaskeramiske komfurer.

Man bør heller ikke anvende rengøringsmidler med skureeffekt, men kun de til formålet beregnede produkter.

mvh dova

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 14-12-04 10:31

Jeg var lidt panisk da vi fik vores glaskeramiske komfur, jeg har tit lavet noget med sukker (karamel, brune kartofner, bolcher, m.m.)

Men til min store glæde har jeg alle gangene kunne fjerne det spildte.

Jeg kan godt se at der advares mod sukker (og salt), men jeg har bare aldrig hørt om nogen der faktisk har fået skadet deres komfur af den årsag, men mange der advarer mod at det kan være farligt.

Er der nogen her der har prøvet at få ødelagt sit komfur af sukker?

Michael (som har lavet mange ridser i sit komfur, men det er en anden historie)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-12-04 11:47

Jeg har set prikkede glaskeramiske overflader, og hvor det bliver tilskrevety sukker, så da jeg så at der var et tips der sagde, at vi skulle bruge sukker til at fjerne ridser, satte jeg det op som et spørgsmål, så det kunne diskuteres. det er også derfor, at jeg satte pointene så lavt,for jeg kender mit eget svar, og så kan de der fik tippet kikke med, og sige hvad de mener. Derfor vil jeg lade spørgsmålet stå åbent et stykke tid.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-12-04 12:01

Som et sidespring så jeg, at dette er en glimrende måde, at lave en saglig diskussion om tip og point størrelsen passer ttil formålet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-12-04 16:18

Hvem siger og får den vilde ide´ at sukkeret skulle varmes
på komfuret?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-12-04 23:05

Du skal være meget omhyggelig, hvis du vil fjerne hvert et sukkermolekyle. En gylden regel for laboranter, er at du skal skylle en kolbe eller andet 10 gange, før du kan regne med at der ikke er fremmede stoffer til stede! Uanset om du tører tørt eller vådt, vil der være stor risiko for sukkerrester på komfuret de første par gange du tører af efter at habve poleret komfuret; selv med mikroklude.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-12-04 23:07

Stod der foresten i tippet, at man skal være omhyggelig med at fjerne sukkeret bag efter???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-04 16:27

Godnat. Der stod heller ikke noget om at bruge sundt fornuft.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-12-04 22:16

Hvis man bare fjerner sukkeret når man er færdig, og ikke er opmærksom på at man skal være meget omhyggelig med at få fjernet det hele, vil der ofte være en lille smule tilbage, nok til et hul eller to

Accepteret svar
Fra : Jagd

Modtaget 1 point
Dato : 19-12-04 16:54

Sukkeret brænder sig ganske rigtigt ned i glaspladen ( det er alså keremik og er iøvrigt opfundet til at beskytte rumfærgen på vej tilbage til jordens atmosfære). Men er det sket for dig har du ikke mange chancer for at gøre det godt igen. De to farligste fjender du har til din keramikplade er sukker/salt og plastik. Der er to muligheder for "slibe " på din plade, den ene er bagepulver og den anden er det Corning rens, som der fulgte med til rengøring af pladen. Brug rensemidlet hver aften, når du er færdig med dagens madlavning, dels renser/ sliber du dagens kalkrester m.m. af dels lægger du en tynd hinde på pladen der gør det sværere for alskens ting at sætte sig fast næste dag.
Vær ikke sparsom når du kommer rens på pladen, sørg for at den er hvid og lad det tørre et 1/2 til et helt minut, derefter polerer du med en tør bomuldsklud.

mvh

Jørgen
Elektriker og hvidevaremontør

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 16:56

Jeg har ikke sagt at der er mulighed for at fjerne nedsmeltet sukker og plastik, men det er de bedste råd der findes.

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-05-05 20:13

Tak for svaret Jagd.

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 18-07-11 14:29

I min andelsboligforening har vi lige overdraget en andel - og fundet et besynderlig mærke i den glaskeramiske plade på komfuret - som noget der var smeltet ned og lavet flere ret dybe brændmærker...kunne få neglen ned i mærkerne. Jeg ringede til producenten; han var sikker på, at det var sukker - f.eks., hvis der var lavet brune kartofler. Da den forrige andelshaver er død, kan vi ikke få at vide, hvad der er sket, men det lyder rigtigt...og jeg vil da selv være ret så opmærksom på mit eget komfur ved juletid....