/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Rensning af messing
Fra : ram2
Vist : 34130 gange
25 point
Dato : 11-08-02 16:26

Jeg har et gammelt granathylster, som er fuldstændig irret.
Jeg har brøvet at rense det med "Brasso", men jeg har hverken armkræfter - Brasso eller tålmodighed nok.

Findes der et kemikalie eller en syre el. lign. man kan sænke hele hylsteret ned i, og derefter hive det op, som nyt?

Mvh
Ram2

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-08-02 16:30

prøv en keramik kop eller krus med varmt vand, hvor du har opløst noget salt i, og lad det stå en 4-5 timer.

Til et krus skal du bruge ca. 1-2 spiseske fuld salt.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-08-02 16:31

ups, jeg glemte og sige at du skal fore kruset eller koppen med staniol først, og så komme vand og salt i.:)

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 11-08-02 16:39

Kun en kommentar for jeg husker ikke et svar.
Kemikaliet skal være reducerende som er den modsatte proces at den oxidering (iltning) der sker for alle ikke-ædle metaller i luften.
De vidundermidler fra kuponnyhederne der kan pudse sølvtøj osv. er en af de få ting derfra der virker, men det bliver alt for dyrt hvis hylsteret et stort. Der foresvæver mig noget med oxalsyre der så skulle være reducerende ved siden af at være en syre, du kan prøve at gnide med en rababerstilk, det er oxalsyren der gør tænderne ru.
Det korte af det lange er at der findes en nemmere måde end Brasso, så opgiv ikke
Mvh, Søren

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 11-08-02 16:54

Hej ram2,

Dette tip er godtnok mere "gnubbe-gnide arbejde" om det er bedre end Brasso ved jeg ikke, men jeg bruger det selv.
Brug Tabasco (alm. chilisauce) det tager de sorte flækker samt ir på kobber og messing.

Men somsagt ER det et gnubbe arbejde ligesom Brasso, og hvorvidt det er bedre eller ej, tør jeg ikke udtale mig om, men man kan jo altid prøve
Mvh
Laurenzio

PS: spændende indlæg med det religions.spgm- jeg fulgte med på "yderfronten"

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-08-02 20:28

Hej Laurenzio.
Rart at høre at andre end jeg og de deltagende fandt diskussionen om religion spændende. Jeg pønser på et nyt kontroversielt emne til diskussion.

Dit råd med Tabasco er ikke uvirksomt, men oxyderingen af granathylsteret er så gammel, at der skal bruges mindst 20 l tabasco. Det lugter af h... til, og man skal huske at vaske fingre, inden man forlader sit vand....
Jeg venter lige lidt med at lukke - Det kan jo være at den store kemiker dukker op.

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 11-08-02 20:51

Hej

Varmt vand i balje --> Salt --> et stykke aluminium (fx en gammel 2 øre fra 1940'erne) --> bland dem sammen i baljen, derefter anbringes dit granat hylster i baljen til det opnådede resultat er tilfredsstillende

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-08-02 20:54

hæhæ

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 11-08-02 22:30

Hvis nogen skulle være interesserede så er princippet så at aluminium og især zink (de fleste gamle danske grå mønter) er mindre ædelt end kobber og så at sige overtager rollen som det korroderede metal. Jeg ville gætte på at zink virker bedre.
Mvh. Søren

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-08-02 23:28

Her er hvordan man fra Borupkemi renser gammelt mesing og kobber

POLERVAND
(Svovlsyre 13,5%)

En klar farveløs væske uden særlig lugt.

Anvendelsesmuligheder:

Rensning af messing og kobber: Irret og anløben messing og kobber renses først for almindelig snavs og fedt med Trinatriumfosfat (100g pr. 5 liter vand).

Derefter skylles genstanden grundigt med vand og renses med eller bades i Polervand.

Til sidst skylles med rigelig vand, og genstanden pudses almindeligt.

Da stænk fra Polervand (svovlsyre 13,5%) kan ødelægge terrazzogulve o.lign. anbefales det, at rensningen foregår udendørs.

Bemærk:

Hæld altid syre i vand og aldrig omvendt!

mvh. Melander

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 11-08-02 23:43

Hej ram2,

Somsagt var jeg heller ikke sikker, men ville da lige poste beskeden. 20L tabasco er jo godtnok lidt af en omgang (og fy for den..)
Det lader til, at Melander har fundet noget af det rigtige.

Glæder mig til dit næste kontroversielle oplæg...>"bien og blomsten"????

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 12-08-02 00:11

Hej - Ja den med bien og blomsten er jo stadig højaktuel - lad os se.

Jeg skal lige finde ud af hvor man køber det "polérvand" Melander anbefaler - eller kan jeg blot købe ren svovlsyre?? I så fald hvor?

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-08-02 00:17

polervand hedder det, men kan også hedde svovlsyre 13,5 % og du burde kunne købe det i store supermarkeder kig under borupsprodukter og i store byggemarkeder og maleforretninger.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 12-08-02 00:46

Okay - tak for hjælpen - det er jo ikke lige hver dag, jeg køber svovlsyre.
Jeg prøver mandag.

PS. Kan min rustfri stålvask i køkkenet tåle svovlsyren??

mvh. Ram2

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 12-08-02 15:46

Hej igen, mine betragninger er åbenbart spildte gudsord på Balle-Lars.
Nu vil i til at bruge en stærk uorganisk syre, det tror jeg ikke er nær så godt som reduktion.
Din vask vil nok kunne tåle en så svag syrekoncentration, men det vil dit tøj ikke. Folk der har arbejdet med svovlsyre opdager ofte at deres tøj er fyldt med større og mindre huller efter næste vask vor det af stænk mørnede stof er gnubbet væk.
At arbejde med koncentreret svovlsyre uden laboratorieerfaring er sindsygt ! - det er et af de mest aggressive kemikalier der på et splitsekund invaliderer et menneske.
Mvh, Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 12-08-02 19:05

Hej Søren.

Nej intet er spildt. Jeg har af andre grunde ikke fået købt noget svovlsyre i dag, og nu har du da også gjort mig betænkelig.
Men det kan da ikke passe, at jeg i 2002 skal gnide med rabarber eller chili og lign. Der må da være en kemiker i blandt os, der lige har en mirakelopskrift.
Jeg skal lige have prøvet den med en gl. zink mønt, men det er jo ikke dem jeg har flest af.
Der går nok et par dag før jeg får det gjort - Jeg skal lige til Ålborg i morgen - det er f... laaangt væk for en kjøwenhavner.

Mvh
Ram2

Accepteret svar
Fra : ferling

Modtaget 25 point
Dato : 12-08-02 23:19

Godt nok. Kan du ikke finde en zinkgenstand så prøv bare med aluminiumsfolie, der kan du da få en stor overflade.
Nogen af de ting jeg har snakket om er omtalt videre på linket og der er også flere eksempler på rensning.
Jeg mente selvfølgelig ikke du skulle rydde (naboens) rabarberbedet for din granats skyld, det ville da være misbrug, det var jo bare for at se om det virker. Oxalsyre går jo an at købe. Der snakkes flere steder om citronsyre, så det er nok ikke helt hen i vejret.
Der er forøvrigt også meget snavs der viger for gnubning med en grød af maskinvaskepulver

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/kemi/02052504.htm

4. Gennemgang af gør-det-selv opskrifter
4.1 Gør-det-selv opskrifter på rense- og pudsemidler
4.1.1 Sølv
4.1.2 Guld
4.1.3 Kobber/messing
4.1.4 Andre metaller
4.2 De kemiske stoffers funktion

4 Gennemgang af gør-det-selv opskrifter
4.1 Gør-det-selv opskrifter på rense- og pudsemidler
Ved søgninger på Internettet er fundet en række opskrifter på, hvordan man ud fra rene kemiske stoffer selv kan blande rense- og pudsemidler. Endvidere har materialisterne pjecer, der indeholder opskrifter man kan tage udgangspunkt i.
4.1.1 Sølv
Der er fundet to opskrifter, der gør det muligt at rense sølvgenstande.

Opskrifter

Sølv 1:
En gryde fores med aluminiumsfolie/stanniol, hvori der hældes en blanding af en deciliter kogsalt (natriumklorid) og en liter kogende vand. Sølvtøjet dyppes i blandingen i 20-30 sekunder, skylles i koldt vand og tørres med en blød klud.

Sølv 2:
To spiseskefulde kalcineret soda hældes i en balje med en liter vand og et stykke aluminiumsfolie. Sølvtøjet lægges i baljen i to minutter og tørres af med en klud. Der er her advarsel om at man ikke må bruge det til oxideret sølv.

Advarslen er lidt speciel, da opskriftens mening netop er at fjerne oxideret sølv. Men da der er mange smykker som består af oxideret sølv, som fremstår gråt, og som er meningen at det skal have denne fremtoning er det en advarsel om at dette sølv forandrer sig til det skinnende/blanke sølv.

4.1.2 Guld
Der er fundet to opskrifter, der gør det muligt at rense guldgenstande.

Opskrifter

Guld 1:
Opvaskemiddel og en sjat salmiakspiritus overhældes med kogende vand. Guldet lægges i blandingen i ca. et minut. Kan eventuelt skrubbes med tandbørste. Skylles derefter i koldt vand og tørres med blød klud.

Guld 2:
Én del eddike og én del lunkent vand blandes og genstanden tørres forsigtigt med en klud dyppet i blandingen.

Her advares mod at guld kan være mange ting, således at det gælder om at gå forsigtigt til værks. Eddikeblandingen er et mildt middel.

4.1.3 Kobber/messing
Der er fundet to opskrifter til pudsemidler man kan rense kobber- og messinggenstande med.

Opskrifter

Kobber 1:
En del svovlsyre blandes i syv dele vand og kobbergenstanden vaskes heri. Skyl genstanden grundigt med vand bagefter. Her oplyses i øvrigt om at svovlsyren er farlig at arbejde med og at blandingen skal betragtes som kemikalieaffald, som skal afleveres på genbrugsstationen.

Kobber og messing 1:
Lidt citronsyre blandes med lidt opvaskemiddel, som udrøres i lunkent vand. Messinggenstanden neddyppes et par minutter og skylles med rigeligt vand bagefter.

En lidt mere præcis opskrift hvor der anbefales brug af børste til påføring er en opløsning af to spiseskefulde citronsyre i en liter vand med et par dråber opvaskemiddel i.

4.1.4 Andre metaller

Der er fundet en opskrift der kan anvendes på andre metaller end ovennævnte nemlig til rensning af aluminium.

Opskrifter

Aluminium 1:
Til polering af aluminium kan anvendes denatureret sprit eventuelt i en blanding med wienerkalk.

4.2 De kemiske stoffers funktion
Ovennævnte gør-det-selv opskrifter indeholder generelt de samme kemiske stoffer som man finder i de brugsfærdige produkter.

Metoden til rensning af sølv med aluminium hvor metallernes forskellige potentialer i den galvaniske spændingsrække udnyttes, ses dog ikke anvendt i forbindelse med de brugsklare rense- og pudsemidler, der kan købes.

Følgende rene stoffer er anvendt:

Citronsyre
Salmiakspiritus (ammoniak)
Eddike
Svovlsyre
Kogsalt (natriumklorid)
Kalcineret soda (vandfrit natriumcarbonat)
Sprit (ethanol)
Calciummagnesiumoxid (wienerkalk)

For de fleste af disse stoffers vedkommende indgår de en kemisk proces med metaloverfladerne. Det drejer sig citronsyre, salmiakspiritus (ammoniak), eddike, svovlsyre, kogsalt (natriumklorid) og calcineret soda (natriumcarbonat).

Som opløsningsmiddel er kun nævnt sprit (ethanol) og vand.

Den eneste opskrift, der anvender et slibe/polermiddel, anbefaler calciummagnesiumoxid (wienerkalk).

Mvh. Søren

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 14-08-02 20:25

Tak for svaret ferling.

Jeg eksperimenterede med flere af de gode råd jeg fik, bortset fra svovlsyren. Jeg sluttede med at købe oxalsyre, som jeg opløste i varmt vand, og lod hylsteret ligge der i. Det første forsøg på en time var lovende, så nu får den natten over. Dog skal der pudses efter med et middel med slibemasse i, for at få den fine blanke messing farve frem. Oxalsyren efterlader messingen rødlig.

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 14-08-02 22:40

Godt nok.
Jeg kunne ikke nære mig for at foreslå at du da kan prøve at smide noget aluminium elelr zink ned til hylsteret samtidig. Syren gør ligesom salt at vandet bliver elektrisk ledende så elektronerne på metallerne kan skifte plads.
Hej igen.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-02 01:26

Hej Ferling - og tak.

Det er værd at prøve.
Hylsteret har ligget i oxalsyre i 5 timer og er blevet "renset", og har nu en rødlig farve, men en glat overflade, Jeg giver det en tur til i morgen ( i dag ), med noget aluminium i, og slutter så af med en gang Brasso. Noget gnubbearbejde var der, men ikke nær det jag ville have haft, hvis jeg kun brugte Brasso.

Venlig hilsen
Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-09-02 13:05

Jeg har siden dette indlæg var oppe, fra et gammelt familiemedlem fået følgende opskrift på afrensning af messing og kobber.

BILLIG OG EFFEKTIV PUDSECREME
1 kop vand
1 kop eddike,
1 kop hvedemel
2tsk. citronsyre
2 tsk salt.
Rør dette sammen og smør det på de genstande der skal pudses.
Gnub ganske let, og skyl efter i vand.
Nu skulle emnet være så godt som nyt.

Jeg skal lige tilføje, at jeg ikke har prøvet det, men har set et resultat, som angiveligt havde været udsat for denne behandling.

Ram2

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-03-03 00:23

Har altid brugt denne opskrift til messing og kobber:
10 gr. citronsyre
1 skefuld sulfo
1 liter kogende vand

Kommentar
Fra : kritter

Dato : 05-11-03 20:39

Hej alle!

Jeg har læst Jeres indlæg med stor interesse, og da jeg i mit tidligere arbejde som uddannet kemiker har beskæftiget mig med at få noget meget grimt messing til at blive blankt, har jeg et par kommentarer.

Først vil jeg sige, at messing ikke bare er messing. Som bekendt er messing en blanding af kobber og zink. Der findes faktisk en række forskellige blandingsforhold af de her to metaller som i princippet alle er messing. Der kan være tilsat små mængder af andre metaller, eller der kan forekomme stoffer i som urenheder, egentligt kun fordi kobberet og zinken ikke er blevet renset godt nok inden det blev blandet sammen til messing. Derfor: Det der virker for nogle behøver ikke nødvendigvis virke for andre.

Den røde farve som Ram2 taler om er faktisk kobberet der 'skinner' igennem. Med andre ord der er blevet opløst for meget af zinken, om det kan pudses op og blive til pænt messing igen kan jeg ikke sige; det må prøves.

Den med opvaskemidlet og citronsyren er vist den metode der må anbefales for ikke-sagkyndige. Rent faktisk er det sådant, at både opvaskemiddel og citronsyre kan spises; det er dog ikke sikkert, at det første smager særligt godt. Man kan ikke komme særligt meget til skade med det ihvertfald. Metoden med saltvand og aluminiumsfolie har jeg prøvet et par gange uden det helt store resultat, men det kan være, at lidt eksperimenter kan gøre, at man kan finde den rigtige saltvandskoncentration og temperatur, og give et godt resultat. Metoden med polervand/svovlsyre: Tjah, det kan da godt være, at det virker, men svovlsyre er noget djævelskab. Er man ikke udlært indenfor laboratoriearbejde, vil jeg nok ikke uden videre anbefale den.

Den metode jeg kender til involverer brintoverilte og salpetersyre eller svovlsyre, men den er for kompliceret til at vi som private kan bruge den. Desuden er salpetersyre noget man faktisk helst skal gå udenom i en stor bue.

Jeg kan huske, at da jeg i mine unge dage lavede printplader, fandt en opskrift med saltsyre og brintoverilte i koncentrationer der er til at komme i nærheden af. Eksperimenter er lidt nødvendige for at finde de rigtige blandingsforhold.

Til sidst: Når man roder med kemi af den her kaliber, er briller, handsker og evt. en kittel/gammet tøj ting der absolut hører sig til. Arbejd helst udendørs, det kan være, at det kommer til at hørme lidt. Lige så fascinerende kemi er, lige så farlig kan det være hvis man arbejder med hovedet under armen.

Kritter

Kommentar
Fra : AndersTvede

Dato : 04-03-04 09:07

Her er et svar som holder hele vejen igennem! Kongevand!
1del svovlsyre 1del salpetersyre blandes forsigtigt! En transformator fra evt. et legotog bruges til at sende strøm igennem blandingen. læg din genstand i væsken og vent 1 min tag den op og skyld den i vand. hvis resultatet ikke er tilfredsstillende gentages det. Den virker hver gang.
jeg tager ikke ansvar for dine handlinger, så pas godt på!
P.s. Udluftning er vigtig. da der udvikles giftige dampe. under blanding af syrerne!