/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lugt i gammel kiste
Fra : sisselogebbe
Vist : 8792 gange
60 point
Dato : 11-12-04 12:09

Hejsa

Jeg har en gammel kiste fra 1700 tallet som jeg vældig godt kunne tænke mig at bruge til opbevaring af sengelinned mv.
Problemet er bare at tøjet kommer til at lugte gammelt når det ligger deri. Er der nogen der har en god ide til hvordan kisten kan rengøres eller hvordan jeg ellers kan komme lugten af "gammelt og surt" til livs.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 11-12-04 12:26

Har du fjernet hele liget?

Kunne ikke lade være

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 11-12-04 12:27

I følge FL.LETH skal du bruge ATAMON

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-04 12:29

Hvis det er den karakteristiske lugt af gammelt "muggent", så kan du ikke.
Det er trukket ind i træet, og er ikke til at fjerne igen.
Sådan noget gammelt træ, kan heller ikke tåle diverse stærke midler.

mvh dova

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 11-12-04 12:31

I følge FL.LETH skal du springe DOVA over

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-04 12:53

Useriøs bemærkning fra olepost

Nu kunne det jo tænkes, at rådet med atamon er noget jeg også har afprøvet på et gammelt "karlekammerskab", og det virker ikke.
Atamon virker til dels hvis det er for at fjerne rester efter angreb af skimmelsvamp, men ikke hvis den "gamle" lugt er trukket ind i træet.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-12-04 13:01

Atamon lyder da ikke dumt! Det er jo mugdræbende.
Rodalon er en anden mulighed, det er både bakteriedræbende og mugdræbende. Kisten skal selvfølgelig tørre helt bagefter. Så bliver den som ny.
Mvh Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-12-04 13:09

Jeg kommer i tanke om, at hende damen fra statens husholdningsråd, (Inger Norus) har givet et råd i radioen, rådet har jeg glemt, det var vist en lak der forsegler, det drejede sig om et dækketøjsskab. dessværre har jeg ikke noget link til Statens husholdningsråd, det finder du også nemt på nettet Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-12-04 14:20

Statens husholdningsråd hedder i dag

Forbrugerinformationen

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 60 point
Dato : 11-12-04 14:33

EDDIKE er kendt for at kunne fjerne rigtig dårlig lugt i et rum (også et Leth-råd)
Det skal ikke i berøring med kisten, men sæt en skål eller lignende med eddike ned i, en dag eller to så skulle det være klaret.
Når den så bliver egnet til opbevaring af linned og lignende er det en god ide at lægge små duftposer ved.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-12-04 14:35

ps. Den kommer så ikke til at lugte af eddike.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-12-04 16:34

Der er et stof der hedder Zeolit.

Knud E. Dan A/S - rengøring, rengøringsmidler, rengøringsmiddel, rensemiddel, kalkfjerner, rustfjerner, ...
Leverandør af rengøringsmidler såsom kalkfjerner, rustfjerner og oliefjerner samt lugtfjerner. Alt indenfor rengøring, gulvpleje og desinfektion.
www.knudedan.dk

Zeolit Lugtfjerner
... Siolit Z Lugtfjerner. Anvendes til alle former for organiske lugte fra køleskabe, sko ... Z er særdeles velegnet som lugtfjerner i kattebakker og andre kæledyrs omgivelser ...
www.siolit.com/zeolit.htm

Kommentar
Fra : sisselogebbe

Dato : 11-12-04 21:29

Hejsa

Tak for jeres fine råd. Lugten er helt klart trængt ind i træet. Jeg kan sagtens lufte ud, men så snart låget har været lukket et stykke tid er lugten der igen.

Jeg vaskede kisten af i Rodalon i aftes og det ser desværre ikke ud til at have nogen effekt - såvidt jeg kan læse mig til, så er Zeolit lidt ala Rodalon.

Jeg kan desværre ikke finde frem til hvilken lak, der skulle være tale om, men måske dukker der en bruger op, der ved hvilket produkt der er tale om.

og OlePost - alle lig er fjernet og der er heller ikke rotter på loftet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-12-04 22:28

Ja men så er der noget jeg har misforstået. Inger Norus som jeg nævnte før har fortalt om en bjergart, som i knust tilstand kan optage den slags lugte, jeg er næsten 100% sikker på at det hedder zeolit. Inger Norus havde for ikke lang tid siden en udsendelse sammen med et par stykker mere, som speakeren så kaldte "de kloge koner" Det var om mandagen på pr. 4. Hun var ansat i statens husholdningsråd, og hun løste mange af den slags problemer.
Nu ved jeg ikke hvor man finder hende eller husholdningsrådets pjeser,
De må kunne findes på nettet.
Jeg har ikke selv prøvet, men en almindelig klar lak, når kisten er tør, tror jeg er en mulighed, Vent lige og se måske der kommer en der ved det!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-04 22:42

Zeolit er et stof der bruges bl. a. i vaskepulver som lugtfjerner.
Det hedder også alkalinsk aluminiumsilikat.
Det skulle efter sigende kunne fjerne lugt i et rum, hvis man hænger en pose med stoffet op .
Men man skal ikke få det i øjnene da det kan give irritation.

Men om det kan trække gammel lugt ud af træ??
Jeg tror ikke på det.

mvh dova

Kommentar
Fra : sisselogebbe

Dato : 12-12-04 12:16

Tak for jeres svar. Jeg kom vist til at sammenligne Rodalon med et forkert stof.
Indtil videre har jeg sat et par skåle med eddike nd i kisten.

Mange hilsner

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-12-04 13:36

Prøv når du får ærinde hos materialiste, at købe en pose med Zeolit, for som Dova siger, det er godt til at tage lugt i små rum.
Lugt skyldes vel nok i det her tilfælde, enten bakteriers eller svampes aktiviteter, så det er også vigtigt at kisten står tørt. Hverken bakterier eller svampe kan leve uden fugt:
Mvh. Valde

Kommentar
Fra : sisselogebbe

Dato : 16-12-04 11:47

Jeg talte i Mandags med en konservator på Amtets Konserveringsværksted og fik der det råd. At lade et par skåle eddike stå i kisten et par dage og derefter vaske den grundigt indvendigt med citronsyre opløst i vand. Det har jeg så prøvet og det ser faktisk ud til at det har hjulpet meget.

Jeg takker for jeres tid :)

Godkendelse af svar
Fra : sisselogebbe

Dato : 16-12-04 11:49

Tak for svaret mulberry.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-12-04 13:38

SELVTAK, blev også lidt klogere med hensyn til rådet med citronsyreopløsningen, det var da også det perfekte sted at spørge på et konserveringsværksted.