/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
dårlige arbejdsforhold for ungarbejdere.
Fra : LeaBia
Vist : 842 gange
40 point
Dato : 10-12-04 15:07

Er det af mit arbejde at tvinge mig til at arbejde i weekenden uden at få mere i timeløn? er det forkert at tvinge mig til at betale for pauser jeg aldrig har fået at vide at jeg havde. Er det forkert at få mig til at arbejde fra klokken 07:00-23:15 for at tage på arbejde igen klokken 07:00 og være der til klokken 18:00? Er det ikke forkert at true mig med fyring hvis jeg ikke kommer inden for 30 min når der ikke står noget om at de må kalde mig på arbejde på kort varsel i kontrakten? er det forkert at jeg blev ansat d. 21-05-04 men først fik min kontrakt d. 13-8-04? o.s.v mit gamle arbejde har gjort alt det her og mere til jeg sagde op d. 8-11-04. og jeg har ikke fået min løn endnu, det er den 10-12-04 idag og skulle have haft min løn d. 30-11-04, jeg ved med sikkerhed at der er andre der heller ikke har fået sin løn og at dem der har fået ikke har fået nok. Jeg har ringet til mit arbejde jeg har sendt breve og ligemeget hjælper det. Hvad skal jeg gøre jeg er ikke medlem af en fagforening. og eftersom at jeg kun er 17 år har jeg ikke råd til retshjælp.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 10-12-04 15:09

er firmaet gået konkurs ?

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 10-12-04 15:10

Nej det er det ikke, jeg har ringet til LG og de kan ikke hjælpe medmindre de er gået konkurs eller arbejdsgiveren er død.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 10-12-04 15:13

I så fald findes der en forsikring, som kan udbetale din løn istedet for dem.
Mener at alle arbejdspladser skal havde sådan en forsikring.
Det er mugligt at du ikke har råd til en advokat. Men prøv at ringe til din komune, og spørg om de har sådan en gratis advokat men kan tale med, hvis man har spg. til Ret og Lov. Jura

De har helt klart behandlet dig dårligt.
Det er ikke normalt.

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 10-12-04 15:20

jeg har ringet til kommunen idag og de siger at de intet kan gøre, de har heller ikke indbetalt mine feriepenge jeg ringede til et hotline hvor man kan finde ud af hvor meget man har tjent i ferie penge og eftersom at jeg har sagt op SKAL der stå nogen penge på, jeg eksisterede slet ikke og det gjorde mine 2 kollegaer heller ikke. og firmaet havde heller ikke nogen oplysninger om sig selv der inde, mine venindes mor har tjekket på nettet, og firmaet står på listen over firmaer uden nogen overenskomst.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 10-12-04 15:22

Hvis de ikke udbetaler DINE penge er det alm. Tyveri. Og skatte unddragelse. Ikke alene snyder de Dig De snyder også Told og skat. Husk også at der skal være nogle optjent ferie penge til Dig. Hvad bestod dit arbejde i.

MV
Peter Jensen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-04 15:27

Kontakt Jobpatruljen http://www.jobpatruljen.dk/sw1111.asp

de kan måske hjælpe dig

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-04 15:28
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-12-04 17:54

Du skal under ingen omstændighede finde dig i det der.
Gør som Ans skriver eller kontakt den fagforening der dækker området. De fleste fagforeninger vil gerne hjælpe unge under 18 år når de bliver sjoflet af arbejdsgiveren, som du er blevet, også uden medlemsskab.
Arbejdsgiveren har en særlig forpligtigelse til at vise hensyn til ungarbejdere og bør helt sikkert ikke slippe godt fra det.

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 11-12-04 16:13

mit arbejde bestod af at gøre rent, finde emner, styre fredagsbar, passe telefonen, passe plakater op, ringe og lave markeds-analyser o.s.v. Jeg har ringet til fagforeningen der dækkede det område og de sagde at hvis jeg kunne finde ud af at få et job kunne jeg osse finde ud af at melde mig ing i en fagforening. Jeg er bare lidt lost, jeg har ringet og truet dem og har ringet og prøvet at være flink med det hjælper ikke, de siger bare "ja ja vi skal nok prøve at ordne det" det har de snart sagt i en uge. Jeg ringede så sent som i Torsdags og spurgte hvorfor de stadigvæk ikke var gået ind og så sagde de "ja men det er fordi vi har jo så travlt med andre ting end din løn du får dem imorgen" jeg har det bare sådan lidt som jeg osse sagde til hende "det er sku da ikke mit problem at de ikke har tid, loven er sjovt nok at man skal have sin løn." Men da jeg gik derop dagen efter var der stadigvæk ikke kommet nogen.

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 11-12-04 16:22

Desuden har jeg undersøgt loven og ca. alle love der omhandler ungarbejdere har de overtrådt. Der står fks: at unge under 18 år skal have en hvileperiode på mindst 12 timer fra de går til de møder på arbejdspladsen, i kan godt se at hvis jeg får fri klokken 23:15 og tar på arbejde igen klokken 07:00 så er der IKKE gået 12 timer. og så står der at unge under 18 år kun må arbejde 8 timer om dagen og 40 timer om ugen men jeg har da haft flere uger hvor jeg har arbejdet 60 timer. en af mine kollegaer har regnet sine timer ud hun havde 236 timer på en måned, og hun er 16 år. min kollega har ud over de arbejdet i en periode fra d. 8/11-26/11 uden en eneste fridag..

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 40 point
Dato : 12-12-04 01:03

Da du ikke er medlem af en fagforening kotakter du jobpatruljen, som jeg tidligere har henvist til.
Brugerne på kandu kan ikke hjælpe dig yderligere.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 12-12-04 03:36

Arbejdt aldrig uden overenskomst - vel at mærke en overenskomst der er indgået en rigtig fagforening (ikke KF og andre mystiske)

Godkendelse af svar
Fra : LeaBia

Dato : 12-12-04 13:18

Tak for svaret ans.