/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
blodtrykscheck?
Fra : nicka
Vist : 524 gange
100 point
Dato : 10-12-04 08:43

Hvor ofte er det mon tilrådeligt at få checket sit blodtryk når man får blodtryksnedsættende medicin? Jeg tænker på efter man er blevet sat i behandling og trykket er nede på normal. jeg plejer bare at ringe og få indtlf. nye piller til 3 mdr. ved godt at det skulle jeg da lige ha spurgt lægen om, men han er rimelig svær at få fat på. nogen erfaring?

hej hej og god jul

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-04 08:58

Når du nu kan få fat på lægen hver 3. måned for at få en ny recept, så bestil da samtidig en tid hos ham.
Han skal vel også lige undersøge om det fortsat er nødvendig med de piller du får.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : nicka

Dato : 10-12-04 09:08

Tjah Ans det var jo nemlig lige det jeg spekulerede på, og den med tiden havde jeg også selv regnet ud. men er der nogle der kan fortælle mig hvad i/du gør?

hej fra nicka

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-04 09:20

Hvis det var mig, så ville jeg hver gang en recept skulle fornyes, bede om en tid hos lægen.
Mangt og meget kan jo have ændret sig. Måske du skal have en anden medicin eller slet intet.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : ee

Modtaget 100 point
Dato : 10-12-04 10:06

jeg har selv fået blodtrykssænkende medicin i flere år, når man starter med medicinen er det almindeligt at din læge tjekker dig hver 3. måned, når dit blodtryk er stabilt tjekkes det normalt hver halve år.
jeg får taget blodprøver og urin prøve samtidig fordi der er noget af blodtryksmedicinen som kan indvirke på nyrefunktionen
hilsen Elo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-04 11:30

Efter at medicinering har bragt blodtrykket ned på normalt, er det almindeligt at tjekke hver 3. måned.

Til at begynde med i behandlingen, er det lidt forskelligt hvor ofte man skal tjekkes. som regel efter kort tid, da det nogen gange kan være svært at beregne den rette dosis medicin.
Det kommer meget an på, hvor meget blodtrykket har været forhøjet, og så er det noget lægen vurderer fra person til person.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-04 11:34

Forresten er blodtryksnedsættende medicin ikke lige sådan noget man slipper af med igen.
Hvis en person hører til de 95% der har forhøjet blodtryk, uden der kan påvises en årsag, er det meget tænkeligt, at man altid skal tage medicinen.
mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-12-04 11:38

Du kan da lige spørge sekretæren næste gang: "Hvad gør andre?"
Det er sikkert forskelligt fra person til person. Jeg mener når det er stabilt gennem længere tid, så behøver man vel ikke komme så tit. Jeg synes, din læge skulle have husket at sige noget om det, sidst du var hos ham,
Mvh. Valde.

Godkendelse af svar
Fra : nicka

Dato : 11-12-04 06:15

Tak for svaret ee.