/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerning af gammel maling på væg i badev~
Fra : P_K
Vist : 986 gange
30 point
Dato : 10-12-04 08:26

Hej alle!

Jeg står med en opgave, som ser lidt større ud end jeg havde håbet. Sagen er den, at jeg har overtaget en gammel lejlighed, hvor malingen på badeværelset er groft misligholdt - den skaller af flere steder. Jeg har tænkt mig at sætte glasvæv op. Sagen er den, at jeg mener, at det er nødvendigt at få al den gamle maling af - men det er et KÆMPE arbejde. Jeg står i øjeblikket og prøver at skrabe malingen af, men det er ikke al malingen, der sidder lige løst, så jeg kan ikke undgå at ødelægge pudset nedenunder - så der bliver et stort spartle-arbejde bagefter - og desuden støver det forfærdeligt, er næsten ikke til at holde ud at stå i, suk! Er der nogen, der har en god ide til, hvad der kunne lette denne opgave?

Med venlig hilsen

P_K

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 10-12-04 09:16

Hvis du skal sætte glasvæv op skal du alligevel hen og spartle med sand spartel så overfladen bliver glat og jævn glasvæv er et utaknemmeligt materiale hvor den mindste ujævnhed bliver synlig (brug en stor spartel til at spartle med)

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 10-12-04 09:17

Køb noget kaustisk soda opløs det i vand og smør på,pas på øjne og hud er mejet stærk ætsene skyl bagefter med rigligt vand der er tilsat eddike , bruges til afsyring af malede træ møbler

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 10-12-04 11:12

Hos maleren/farvehandleren kan du leje en vægsliber - det ligner en gulvsliber, men er mindre. Med den kan duslibe den resterende maling af væggen. Og det som alligevel måtte sidde tilbage, kan du spartle over. Til vægsliberen kan der tilsluttes en støvsuger, så du undgår det meste støv - men ikke alt.

Vægsliberen skal du bruge igen efter du har fuldspartlet hele væggen (du skal bruge en bred spartel - spørg hos farvehandleren), så du får en absolut jævn overflade (det er vigtigt at overfladen er uden huller og støv, da glasvæv efterfølgende vil afsløre selv de mindste støvkorn og ujævnheder - Spartling flere gange kan være nødvendig).

Når du sætter væv op, skal du overlappe banerne en smule og skære i overlappet. Herefter fjerner du det inderste afskær og så de yderste. På denne måde får du "usynlige" samlinger.

Det støver, det sviner og det tager lang tid. Men det kan komme til at se meget proff ud!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-04 11:55

Det er ikke nødvendigt at fjerne maling for at sætte glasvæv op. Ikke hvis malingen sidder fast.
Du behøver kun at spartle væggen de steder der er skader i pudslaget og efterfølgende slibe det.
Og da glasvævet i sig selv har en grov ujævn struktur, er det ikke så sart at arbejde med.
Det er også bedst at undgå overlapninger, man skubber banerne helt tæt sammen. Det med at skære gennem 2 lag er noget skidt,for hvis vævet bare når at blive vådt af limen, for så trevler det.
Det eneste du skal huske på med glasvæv, er, at du ikke må lade en bane "gå rundt" i et hjørne.
Du skal altid skære banen inde i hjørnevinklerne, da det ellers vil trække sig sammen der.

mvh dova

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 10-12-04 20:26

Har da ellers lagt glasvæv på i mange år. Troede det var rigtigt, men det kan være mine gamle kunder vil have pengene tilbage - det håber jeg ikke

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 10-12-04 21:42

Vil du absolut have malingen af, så smør et lag brun sæbe på, og dæk med husholdningsfilm, så det ikke tørrer ind. Lad det sidde på ca. et døgn.
Torben

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 11-12-04 01:53

Der ofte ingen let genvej til et godt resultat. Husholdningsfilm på alle vægge??? Come on mand !