/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fjerning af gammel maling på væg på bade~
Fra : P_K
Vist : 2308 gange
50 point
Dato : 10-12-04 08:23

Hej alle!

Jeg står med en opgave, som ser lidt større ud end jeg havde håbet. Sagen er den, at jeg har overtaget en gammel lejlighed, hvor malingen på badeværelset er groft misligholdt - den skaller af flere steder. Jeg har tænkt mig at sætte glasvæv op. Sagen er den, at jeg mener, at det er nødvendigt at få al den gamle maling af - men det er et KÆMPE arbejde. Jeg står i øjeblikket og prøver at skrabe malingen af, men det er ikke al malingen, der sidder lige løst, så jeg kan ikke undgå at ødelægge pudset nedenunder - så der bliver et stort spartle-arbejde bagefter - og desuden det støver forfærdeligt, er næsten ikke til at holde ud at stå i, suk! Er der nogen, der har en god ide til, hvad der kunne lette denne opgave?

Med venlig hilsen

P_K

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 10-12-04 09:20

Køb noget kaustisk soda opløs det i vand og smør på,pas på øjne og hud er mejet stærk ætsene skyl bagefter med rigligt vand der er tilsat eddike , bruges til afsyring af malede træ møbler

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-12-04 11:34

ville starte med at prøve med brunsæbe og film tag og smør et lille stykke af væggen ind i brunsæbe læg film hen over lad det side i 24 timer fjern filmen og "skrap" det af med spartel

Accepteret svar
Fra : i56

Modtaget 50 point
Dato : 10-12-04 12:35

Jeg går ud fra, at dit formål med at fjerne den gamle maling er at få en bund, som er jævn og hvor du kan få glasvævet til at sidde fast. Derfor behøver du ikke at fjerne den maling, der sidder godt fast. Det er derfor ikke nødvendigt at bruge ovenstående forslag, der har til formål at opløse malingen.
Jeg vil anbefale dig at bruge groft sandpapir - korn 40-60 - til at fjerne den løstsiddende maling med og samtidig ridse i overfladen på den del af malingen, der sidder fast. Det giver dig en fast men ujævn bund, som du kan sandspartle på. Det er ret hurtigt at sandspartle, da du kan bruge en stor spartel - gerne 40 cm. bred. Når du køber sandspartel, skal du købe et anerkendt mærke, da der findes discountprodukter, som er næsten umulige at slibe, når det er tørt. Sørg også for at du får en type sandspartel, der er beregnet til pudsede overflader - der findes også en type, der er specielt udviklet til brug på gipsplader. Hvis du er omhyggelig med spartlingen, så de eneste ujævnheder, der står tilbage er de ophøjede spor, der opstår langs kanten af spartlen, er slibearbejdet en let opgave.
Du skal påføre et så tyndt lag spartelmasse som muligt, og være sikker på at det er helt tørt, før du begynder at slibe - gerne til dagen efter. Du kan bruge forholdsvis groft sandpapir, da du skal sætte væv op efterfølgende - korn 80-120. Hvis spartelmassen sætter sig fast på sandpapiret som klumber, er spartelmassen ikke helt tør.
Når du har slebet, så overfladen er jævn, fjerner du støvet - gerne med en støvsuger med børste - og påfører en forankringsgrunder. Derved opnår du en sikkerhed for at vævsklæberen til glasvævet kommer til at sidde fast og du nedsætter også forbruget af vævsklæber. Vævsklæberen tørrer ret hurtigt - 1-2 timer - men se på brugsanvisningen.
Du er nu klar til at påføre vævsklæber og sætte glasvævet op. Sørg for at få en vævsklæber, der er egnet til vådrum.
Hvis du synes at overfladerne ikke er helt jævne, skal du overveje at opsætte en glasvæv med lidt struktur, og ikke en helt glat væv. Det gør eventuelle ujævnheder mindre synlige.
Det kan sikkert betale sig, rent økonomisk, først at grunde med en vævsfylder. Vævsfylderen er væsentlig billigere en den maling du skal afslutte med.

Ved denne fremgangsmåde undgår du ikke slibearbejde og slibestøv, men begge dele reduceres væsentlig i forhold til at fjerne enhver rest af maling. Jeg håber du kan bruge mine forslag.

Ib

Godkendelse af svar
Fra : P_K

Dato : 12-01-05 17:47

Tak for svaret i56.

Undskyld, jeg er lidt sent på den med hensyn til at tildele dig pointene, - jeg ville blot holde tråden åben lidt endnu. Det kunne være, der var nogen, der havde noget at tilføje.

Mvh.

P_K