/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Meget meget ondt i nakken..
Fra : o0LouiSe0o
Vist : 1209 gange
200 point
Dato : 08-12-04 21:53

I en efterhånden ret lang periode har jeg haft meget ondt í både nakke og ryg, og mest nakke. Jeg er meget hård omkring skuldrene, og den er meget øm generelt. Men her for et par dage siden, er jeg begyndt at få nogle krampe lignende "anfald" i ved mit venstre øre, og jeg tror det skyldes min nakke er så spændt som den er. Når jeg trykker blidt forskellige steder i nakken, gør det ondt i det venstre øreJeg har også ofte hovedpine, som jjeg også tror er forårsaget af det. Det gør ondt at blive masseret. Ved godt at det hjælper og løsner op, men det er bare så smertefuldt for mig. Er der ikke en anden løsning il at få løsnet lidt op? Øvelser eller noed?
Mine forældre, søskende og andre tror det er fordi jeg spænder for meget når jeg spiller muik, hvilket jeg gør meget, så er naturligvis begyndt at tænke mere over at slappe a i skuldrene, ligesom jeg er blevet mere fokuseret på at sidde med ret ryg, løfte rigtigt og det der.
Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 08-12-04 21:57

Ps, jeg er 14 år gammel.

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 08-12-04 21:57

Ps, jeg er 14 år gammel.

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 08-12-04 22:07

Hvad er det du spørger om?

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 08-12-04 22:09

Jeg havde det på nøjagtigt som du, dengang i yngre stenalder, hvor jeg har teenager. Sørg for at skuldrene hænger nedad, og prøv evt. med massage eller en kiropraktor.

Det er vel ingen trøst at det går over med alderen vel ?

Mvh
Acronym

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 08-12-04 22:11

At spille musik kan være ligeså anstrengende som at dyrke sport. Der er vigtigt at strække muskulaturen ud inden du starter med instrumentet. Du skal også udføre øvelsen nå du forlader instrumentet.

Så kan en let løbetur 1 til 2 gange om ugen rense affalds stoffer ud af musklerne. Der findes ikke en smutvej. Den menneskelige krop er konstrueret til fysisk varieret aktivitet.

Jeg kender det selv. Man nørder meget med musikken og glemmer resten af kroppen.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 08-12-04 22:13

Jeg er enig med de andre, Men for mig at se så svarer du jo selv på spørgsmålet. Du spænder for meget, og det,pga musikken. Du må ændre vaner
held og lykke
Memuel

Kommentar
Fra : Whiny

Dato : 08-12-04 23:09

Du kan gøre det, at du sætter en varmepude på 3 - 4 gange om dagen i en halv time hver gang. Bagefter sætter du dig på en god stol, og stikker den ene hånd ind under rumpen. Lad os for nemheds skyld sige den venstre. Derefter lægger du højre hånd op over hovedet og tager fat om højre øre. Derefter trykker du langsomt hånden hårdere og hårdere mod øre/hoved skråt fremad, mens du samtidig skubber lige så meget imod med hovedet. Efterhånden vil du kunne trække hovedet længere og længere ned mod skulderen. Du skal kunne mærke hvordan det trækker i musklerne tæt ved kravebenet. Det gør du f. eks. 5 gang i den ene side, og så skifter du over og gør det lige så mange gange til den anden side/med den anden arm. Hvis du gør det 3-4 gange om dagen, går det temmelig hurtigt væk. Hvis det ikke virker, gør du det ikke rigtigt. Så kan du få en henvisning til en fysioterapeut, der kan vise dig hvordan.

Kommentar
Fra : Whiny

Dato : 08-12-04 23:14

Jeg glemte at skrive, at det nok under alle omstændigheder er en god idé at få en henvisning til en fysioterapeut. Han/hun vil kunne vise dig en masse forskellige øvelser du kan gøre, for at styrke musklerne og holder smerterne væk, både fra din nakke, men også fra din ryg. Er du nogensinde blevet røntgenfotograferet?? Du kan jo have skæv ryg eller sådan noget. Det var nøjagtigt i din alder, min ryg begyndte at blive skæv. Og det er blevet værre og værre siden, fordi det ikke blev opdaget. Et røntgenbillede eller to ville have været nok. Det har en bestemt betegnelse for skævhed i ryggen, der begynder i teenage-alderen, men jeg har glemt hvad det er.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 08-12-04 23:24

Prøv lige i første omgang med en akupunktør..det du der beskriver er vist for meget at gå igeng med, uden smertelindring.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-12-04 23:35

Varmepude eller varmedunk f. eks. ved sengetid, - det er godt til at løsne op i ømme muskler. Svømning eller andre øvelser, som holder blodcirkulationen i skuldrene igang, er også godt. Men når man har spændinger, som du har, så kan man faktisk kun få dem væk ved at massere dem væk, så jeg ville nok anbefale dig en henvisning fra din læge til en fysioterapeut. Da jeg var i din alder havde jeg også voldsomme skulderspændinger, og det hjalp, da jeg fik henvisning til en fysioterapeut og fik massage.
Du kan også massere lidt selv, hvis du investerer i en lille massagebold. Man kan (vistnok i sportsforretninger) købe en lille hård, orange bold med knopper, som man kan bruge til at give sig selv massage: Læn dig op ad en væg eller en lukket dør, placer massagebolden f.eks. mellem skulderbladene og læg så meget eller så lidt vægt i trykket, som du nu kan holde ud. Dette vil helt sikkert give dig noget lindring, og du vil få en fornemmelse af, hvor spændingerne sidder.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 09-12-04 00:01

Der skal kulde til allerførst...først lægges evt. en pose frosne ærter på stedet..for at stoppe skaden så at sige..herefter kan man bruge varme..

venligst mango

Kommentar
Fra : Whiny

Dato : 09-12-04 00:06

Hvis det er "gamle" skader, skal der varme på, hvis det er "nye" skal der is på.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 09-12-04 00:12

Whiny..ja..ups..du har fuldstændig ret..tak for det.

Men en form for smertelindring skal der til for at arbejde med sådanne muskler.

Kommentar
Fra : Whiny

Dato : 09-12-04 00:16

Mango, du har helt ret. Men varmepuden "løsner" musklerne, så det ikke gør så ondt, når der bliver trukket i dem. Jeg har selv samme problem med nakken, og det gør ganske rigtigt nederdrægtigt ond, når de bliver masseret. Men når de bliver "trukket ud" gør det ondt. Og så kan man massere bagefter, hvis der er nogle der kan/vil/gider.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-04 00:28

Jeg tror, at jeg af egen erfaring fra min ungdom, kan fortælle hvorfor du har problemer med skuldre og nakke.
Jeg var nemlig lige inde og tjekke din profil.
Det er skulderremmen fra din guitar og bas der generer dine skuldermuskler, og jeg vil gætte på, at du sikkert har "spaderne" hængende for langt nede så du strækker dine skuldre nedad for at nå ned til strengene, og det er ikke godt med musklerne strukket sådan samtidig med at vægten i skulderremmen trykker på musklerne, og hvis du så samtidig drejer hovedet for at se hvor du placerer fingrene på gribebrædtet, trækker du i den muskel der går op til øret.
Altså, kortere rem, og så ofte som muligt, sid ned når du øver, så du ikke skal løfte guitaren/bassen hele tiden.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 09-12-04 00:38

Har du prøvet at kontakte din læge?
Måske han kan fortælle dig hvad der skal gøres!!!!!! B-(

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 09-12-04 00:39

Hovsa....

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 09-12-04 07:04

Inden du begynder på noget andet syntes jeg du skal smutte omkring din læge,og få en henvisning til en afspændingspædagog. Hun kan både gøre noget ved dine smerter nu og hjælpe dig på længere sigt, Det er vigtigt du lære at afspænde og og slappe af når du dyrker din musik eller bare sidder. Held og lykke med det.

Asim

Kommentar
Fra : marie_hs2003

Dato : 09-12-04 10:40

Bare lige et tip!
Hvis du ikke har nogen varmepude (sådan en elektrisk én som koster en bondegård) er et håndklæde, som er gjort helt vådt med varmt vand og lagt ind i en plastikpose, så du ikke bliver sjaskvåd en god idé! Læg eller rul det sammen til en passende størrelse som du selv bestemmer. Det er også rart med noget der har lidt vægt (selvfølgelig skal du ikke vælge det største badelagen du har!) til forskel for elektriske puder. Og du kan bruge det når du skal sove (det må man heller ikke med mange af de elektriske) Når den begynder at blive kold kan du putte den i mikroovnen i kort tid, så er den klar igen! Men pas på, det er super-rart at sidde med; du vil falde i søvn over lektierne (0=
Jeg kan tydeligt kende dine problemer, jeg får det ligesådan når jeg har spillet for meget klaver og guitar i perioder. Men pas nu på dig selv, det lyder som om du kan få et hold i nakken hvert øjeblik. Jeg vil også råde dig til at gå til lægen som måske kan henvise dig til fysioterapeut. Kiropraktoren er der mange læger der ikke vil henvise til, og så er det 500-1000 kr ud af egen lomme hos ham!

God bedring!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-04 12:32

Jeg vil ligesom Mango foreslå akupunktur, da det i høj grad har den samme effekt som massage (og så lidt til), men er langt mindre smertefuld at få foretaget. Det er ganske vist også af egen pengepung, men der skal sandsynligvis ikke så mange behandlinger til, før det er til at holde ud. Men intet kan stå alene, så alle ovenstående råd om motion og bedre kropsholdning i forbindelse med dit spil er nødvendige at holde sig til, da problemet ellers bare vil opstå igen og igen.

God fornøjelse med det!

Vaxen

Kommentar
Fra : marie_hs2003

Dato : 09-12-04 18:55

Jeg vil lige være lyseslukker og komme med en kommentar til akupunkturen: Jeg har også prøvet det for ømme muskler, og det hjalp ikke, faktisk gjorde det faktisk bare værre. Jeg tror også at problemet var at hun satte strøm til nålene og gik fra mig i 20 minutter, hvor der faktisk var for meget spændning i, og jeg kunne jo ligesom ikke bevæge mig! Det var ikke spor behageligt og kostede en hel del penge og min balle-muskel var helt smadret i flere dage. Men måske har jeg bare været uheldig. I hvert fald vil jeg sige at du skal tænke dig om før du siger ja til at der bliver sat strøm til.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-04 19:09

Det lyder bestemt som en hårdhændet behandling, du der har fået. Ærgeligt synes jeg, at du havde så skidt en oplevelse første gang, for det er virkelig effektivt. Behandlingen du har fået kunne sandsynligvis have virket, men jeg synes det ville være rimeligt, om du selv havde fået maskinen i hånden så du kunne skrue op og ned for strømmen. Det ved jeg, man kan hos mange akupunktører.
Noget andet er, at man ofte får forværrede symptomer efter den (de) første behandling (er), så måske det havde virket bedre på dig, hvis behandleren ikke havde skræmt dig væk med det samme.

Vil man være sikker på, at den behandler man går til er seriøs og kan sit kram, kan man finde en, der er medlem af Praktiserende Akupunktører. Jeg sætter et link til søgning af medlemmerne her: http://www.aku-net.dk/soeg_behandler.asp

Håber ikke at Louse taber modet, for meget kan gøres

Vaxen

Kommentar
Fra : mango

Dato : 09-12-04 21:18

marie..hold da op..det ville jeg godt nok ringe og beklage mig over! Det er jo direkte uansvarligt.

Louise..er det , det du hedder?..hvor i landet kommer du fra?

Jeg kender et par gode akupunktørerer i Århus.

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 09-12-04 21:57

Tak tak for alle de gode svar. Så må jeg jo bare overvinde min frygt for læger, nåle og smerte. På langt sigt bliver det vel bedre af det. Jeg må opsøge en læge, for det kan ikke blive ved sådan. HÅbede bare der var noget jeg måske selv kunne gøre. Er ikke så glad for de læger der.

Mango: Jeg bor i Randers.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 09-12-04 22:18

Ok Louise..jeg kender ikke nogen der, men er det for langt for dig at køre til Århus?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-12-04 22:25

Her er et link til forskellige akupunktører i Randers: http://www.aku-net.dk/soeg_oversigt.asp

Kommentar
Fra : marie_hs2003

Dato : 09-12-04 23:22

Louise: Ang din "frygt" for læger: Det ville nok være rart for dig at tage til lægen med dette og vænne dig mere til lægen, nåle og smerte med noget der ikke er farligt og ikke gør meget ondt.
Ingen slipper for en dag at skulle til lægen med noget alvorligt, og så er det vigtigt at man føler sig tryg ved lægen eller ved at skulle stikkes. Jeg kan ikke lide at høre at det er dét der holder dig væk. Jeg studerer nemlig selv til at blive læge, og jeg synes virkelig det er nogle flinke lægestuderende og nogle meget rare mennesker, og det virker helt absurd at tænke på at folk en dag bliver bange for mig og mine venner bare fordi vi har kittel på. Din reaktion er helt normal, men jeg håber du ved hvad jeg mener.

Og hvis det er fordi at du ikke føler du kan sige personlige ting og sådan noget til din læge så, med al respekt, er han nok mere uddannet til at tale med folk og har haft en masse psykologi og menneske-kontakt-træning,end mange alternative behandlere. Jeg har kun læst i et år men vi har allerede nu timer hvor vi snakker om hvordan man får patienterne til at slappe af, hvordan man snakker med dem om ting som skilsmisse, nervøsitet på det nye job, at hunden er blevet syg eller sådan nogle ting. Lægerne ved godt at det ikke er et kraniebrud eller nyresvigt folk kommer ind med hver gang, og de ved godt hvor meget små dagligdagsting og skavanker betyder for de fleste mennesker.
Det er selvfølig forskelligt hvordan forskellige læger bruger hvad de har lært og der er helt sikkert en hel del læger derude der er meget dårlige til at snakke med mennesker, men de fleste har taget en lang uddannelse fordi de gerne vil hjælpe mennesker, og praktiserende læger har netop taget det speciale fordi de ekstra godt kan lide at tale med folk om deres problemer og går ekstra meget op i om hvad patienterne føler. Ellers bliver man hellere kirurg hvor patienten alligevel sover når man er der..

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 10-12-04 12:51

Du skylder dig selv at gøre noget, hvad hvis det var din mobil der var i stykker ja så sendte du den jo nok uden tøven til reperation , tænk lige over det.
Her er nogle navne på nogle afspændingspædagoger i Randers. Og det er helt sikkert uden nåle.
Brita Richelsen
Lene Bredahls Gade 7
8900 Randers
tlf. 86 42 13 87
mob. 40 30 70 42

Klinik For Afspænding
Kornagervej 32
8900 Randers
tlf. 86 14 60 44
mob. 26 20 89 05

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 10-12-04 21:05

marie_hs2003: Ja okay,. Jeg forstår hvad du mener. Det er nok også fordi jeg har en mandlig læge, og jeg er ret utryg ved ældre mænd. Men ifælge min mor, er der ikke non bedre i dvores område. Men tager lige snakken op igen, ville gern ku bruge min læge til mere end obligatoriske vacciner.

Kommentar
Fra : Lilleclaus

Dato : 03-01-05 00:14

hej o0LouiSe0o
Jeg syntes efterhånden der er lidt langt fra det egentlige spørgsmål men da du ikke kan bruge massage så kan jeg anbefale dig at søge en Kranio-sakral terapeut..det er en meget blid behandling som ikke tilføre dig smerter under behandlingen..og jeg ved den vil kunne hjælpe dig..du skal bare ligge på ryggen på en briks med tøjet på...hvor mange behandlinger du skal havde er svært at sige ..men du lyder ret belastet såå
hilsen Lilleclaus alternativ behandler ... prøv at gå ind på det link og du kan finde en behandler i dit område
www.stanleyrosenberg.com

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 10:54

Får lige en helt anden tanke... Har du vane med at bide tænderne sammen? føles dine kæbemuskler meget opspændt? Eller har du mon fornylig været til tandlægen og enten fået sat plomber i eller fået foretaget en tandretning?

Håber du stadig er med

Vaxen

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 03-01-05 22:02

Okay, tak for det hel, mange gode bud. Øhm, men vaxen, jeg tror ikke det har noget med det at gøre, da jeg har meget pænt tandsæt, flere tandlæger har sagt perfekt. Så tror ikke det er det. Men er begyndyndt at strække ofte ud, og sidde i mrere fornugtige stillinger, altså bare tænke mere over det generelt.
Så.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 22:14

Man kan sagtens have problemer med sine kæbemuskler uden at tænke over det - og det får man nogengange i forbindelse med bl.a. tandretning og fyldninger. Meget opspændte kæbemuskler kan give djævelske smerter i hovedet, nakken skuldrene og sågår ryggen...

Men hvis det har hjulpet dig at tænke over din måde at sidde på når du spiller er det jo skønt!

Ha det godt!

Vaxen