/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Startbesvær mazda 323 st.c, 1.5 - 1989
Fra : kurtmoeller
Vist : 717 gange
120 point
Dato : 08-12-04 10:50

Bilen starter først efter 6-7 forsøg - og med flittig brug af speederen. Efter ½ minuts kørsel går motoren jævnt. Om sommeren er der ingen problemer. Har gennem tidligere spørgsmål fået konstateret, at luftspjældet lukker og åbner, som det skal ved hhv. kold og varm motor. Er nået frem til, at det er vacuumsystemet mellem manifold og karburator, der bl.a. ikke hæver tomgangshastigheden, som det skal. Vacuumsystemet har evt. andre funktioner, som jeg ikke kender. Der sidder midtvejs en dims, der forsynes med strøm, og som måske er en form for ventil......? Kender ikke virkemåden, eller om der er elektriske indstillingsmuligheder oveni de mekaniske. Håber på en brugbar forklaring
Mvh

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-12-04 18:47

Det jeg tror du mener, er en magnetventil der åbner og lukker for benzin,start og stop.
alimak

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 08-12-04 22:18

Den nævnte "dims" sidder på pladen mellem motorrum og kabine, er rund og tilsluttet 2 ledninger, og vacuumdåsen på siden af karburatoren koster ca. 1000 kr + moms og arbejdsløn iflg. Mazda, hvis det er dén, der er problemet. Tænker på, om der er nogen form for elektrisk justering........?
Mvh

kurtmoeller

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 09-12-04 00:11

Din automatchoker er styret af en bimetalfjeder , den sidder i et formentlig sort rundt plasthus i forlængelse af
akselen til chokerspjældet. Dette plasthus holdes på plads af en metalring med 3 skruer, hvis du løsner disse
kan du dreje huset, hvorved du strammer fjederen den er måske med tiden blevet så slap at den ikke kan over-
vinde kraften fra vacuumsystemet. Vær dog opmærksom på at når du drejer denne forlænger du også den tid som
chokeren er aktiveret. Måske har en tidligere ejer flyttet på den for at få kortere chokertid og dermed bedre økonomi. Den høje tomgang opnås ved at der går en stang fra chokeren ned til en tandbue nede ved gasspjældakslen.
Vacuumsystemet er der for at åbne lidt for chokeren når du giver gas ved kold motor. Ellers ville den jo straks blive
kvalt. Der er nogle der formindsker hullet i den lille sorte gummislange der sidder i forbindelse med vacuumsystemet
på siden af karburatoren. F.eks. med et stykke af en skrue hvori man borer et 1,5 mm hul, Det må naturligvis siges at være en nødløsning og ikke håndværksmæssig korrekt. Men måske en mulighed. Hvis du vælger at dreje chokerhuset så marker lige med et par mærker så du kan finde tilbage til udgangspunktet, på nogle modeller er de der fra ny.

Reiffenstein.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 120 point
Dato : 09-12-04 06:26

Hvis det skulle vise sig at reiffensteins råd og vejledning ikke virker (hvilket jeg tror...og håber...det formentlig gør) så få checket din komprision. Det kan være at din motor er nået "pensionsalderen" og skal have en "kur mod lopper" iform af bl.a. en opboring og nye stempler. Stort slitage på stempler og cylindre KAN nemlig give startbesvær med (især) kold motor....men få nu først checket det andet.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 11-12-04 00:01

Hvis chokerspjældet lukker i kold tilstand er det startproblemmæssigt i orden. At trykke på speederen i et halvt minut er vel til at leve med, bare motoren vil starte. Det tyder på at der ikke kommer benzin frem hurtigt nok. Hvis benzinen løber tilbage til tanken i løbet af natten f.eks. skal pumpen altså arbejde i lang tid før benzinen når frem til karburatoren. på gr.af kulden er batteriet tit nede på halvdelen af sin ydeevne og har derfor svært ved at holde en formodentig 15 år gl. starter samt en ligeså gl. pumpe igang så hurtigt at der er nok tilbage til tændingssystemet. i samme tidsrum har motoren suget cylindrene fulde af iskold luft. For at prøve noget så billigt og nemt som muligt har jeg med held i lign. tilfælde indsat en kontraventil mellem pumpe og karburator, så tæt på karburatoren som muligt, nogle gange har jeg kunnet skrue den direkte på karburatoren jeg kan ikke pr. brev forklare hvordan det skal foregå, en ide er at køre bilen hen til en VVS forhandler med tilknyttede smede, og få dem til at vælge en passende ventil som kan anbringes som jeg har foreslået. Det kunne være spændende at høre om det har hjulpet, skade kan det jo ikke. Mogens.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 11-12-04 00:19

Det er ligegyldigt at det varer lidt tid inden pumpen virker effektivt, for motoren starter på det brændstof der
står i svømmerhuset. og nej det fordamper ikke i løbet af natten, heller ikke om sommeren.

Desuden oplyser spørgeren jo at det hjælper at pumpe med speederen, det beviser jo at accelrationspumpen
virker, og når den gør det er der brændstof i svømmerhuset.

Reiffenstein

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-12-04 02:11

Kære Reiffenstein , en diskussion over dette her tager jeg som noget hyggeligt.
Lad mig starte med at sige at jeg ikke skrev at benzinen fordampede, hvis det var tilfældet var der jo ingen bil der kunne starte. Jeg skrev at benzinen formodentlig løb tilbage til tanken f.eks. i løbet af en nats tid.
Vi er enige om at motoren starter på den portion accelerationspumpen sprøjter op, men den går åbenbart i stå igen når den har brugt snapsen, og det gentager sig en række gange indtil benzinen fra tanken når frem og erstatter det som accelerationspumpen har taget, og først da kan motoren holde sig igang. Det er faktisk en almindelig fejl mange ældre biler lider af, derfor mit forslag om at holde benzinen oppe ved karburatoren ved hjelp af en kontraventil.
Skal vi ikke lade spørgeren prøve det, og så håbe på at få et svar. v.h. til Kurtmoeller og Reiffenstein

Godkendelse af svar
Fra : kurtmoeller

Dato : 09-01-05 16:59

Tak for svaret pallenoc.