/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skivebremser Mazda 323F
Fra : jej123
Vist : 2965 gange
150 point
Dato : 08-12-04 08:16

Hej
Er der nogen som kan forklare virkemåden på skivebremser med indbygget håndbremse, evtl. kan henvise til nogle gode links.
Jeg tænker her på udskiftning af bremseklodser og justering af bremsekabel. Hvad skal man være opmærksom på.
På forhånd tak
Mvh

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-12-04 08:37

Nu er jeg ikke klar over hvordan det system der er på din bil virker, ej heller om der er udviklet nogle håndbremsesystemer som virker rent hydraullisk, men på de biler jeg har haft erfaring med, er der på baghjulsbremseskiverne indbygget en tromle med bakker inden i som KUN har funktion som håndbremse.

Men ellers få fat i en værkstedsmanual på netop din bil...så vil der ikke være nogen tvivl omkring opbygningen af bremsesystemet.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-12-04 18:40

Du skal skrue stemplet i bund. Er du heldig så kan du bruge en papegøye tang. Noen gange sidder de så hårdt at man må bruge et special værktøy der presser og skruer samtidig.
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 08-12-04 18:54

Virkemåden taler vel for sig selv. Hvis du ønsker at skifte klodserne, må det være fordi systemet er slidt, altså nedsat bremseevne. Man skal altid skifte skiverne samtidig med klodserne-alle klodserne. Klodserne slider en fordybning i skiverne, så derfor kan de skrige. Det virker som ved at køre en våd finger på kanten af et vandglas. Start med at slække håndbremsekablet, demonter skiverne, monter de nye klodser, vask skiverne også tromledelen med benzin. rengør anlægsfladen til skiverne omhyggeligt, monter skiverne.professionelt bruger man et mikrometer til at kontrollere at de ikke slår mere end ca. en 0.01 m.m. i mangel heraf kan et kridt holdt op imod give en fornemmelse af om de "løber", juster tilsidst håndbremsekablet, kontroller om det glider let i sin strømpe det skal være så tilspændt at hjulene lige akkurat kan drejes rundt nar håndbremsen er helt nede, for at få klodserne til at centrere i den lille tromle, bruger man mens den er slækket at slå med måde naturligvis udefra på tromlerne, derefter kan man så justere tættere, man kan også håndbremse medens man bakker med bilen, det kan også hjælpe, de små tromler er lidt vanskelige i forhold til de ordinære tromlebremser. Held og lykke med det Mogens

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-12-04 23:42

Er det calipere med håndbremse som jeg mener at huske, så skal du gøre som jeg sagde.
han kogalejy ved ikke hva han snakker om.Det er vel ikke tromler på håndbremsen på den bil?
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 09-12-04 01:06

Skivebremse med indbygget håndbremse, opfatter jeg ligesom Palle Jensen som en skive med indbygget tromle, og det er efter det mit indlæg omhandlede. måske jej123 vil forklare nærmere om hvordan skiverne ser ud, for jeg kender desværre heller ikke på stående fod bremsesystemet i den pågældende bil, men jeg har repareret utallige biler med de omtalte skiver, som jeg iøvrigt synes er en uheldig konstruktion. Mogens

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 09-12-04 12:25

bilen er med skivebremser på alle hjul, men på de bagerste er der også håndbremse

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-12-04 19:04

jej123
Kan du sige om det er en lille tromle i midten af skiven eller er det som jeg mener,en caliper med en "arm" til håndbremswiren.
alimak

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 09-12-04 19:22

det er med en "arm"

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 10-12-04 16:51

Dit udtryk skive med indbygget håndbremse fik mig som du sikkert forstår, ind på det med en indbygget tromlebremse, sådan nogle findes nemlig.Den anden type kan du sikkert nemt skifte klodser på, når du har slækket kablet. Klodserne til fodbremsen sidder i en såkaldt caliper som du skruer af, vent med at tage klodserne af den ene så du har den at kikke efter når du skal isætte de nye klodser. for at få caliperne med de nye klodser ind over kanten af skiven, er det nødvendigt at trykke stemplet helt i bund, jeg bruger tit en skruetvinge hvor den runde trykskive på spindelen passer til stemplet, der skal relativ stor kraft til at drive det ind. Inden du gør det så læg en klud over bremsevæskebeholderen, man kan risikere når stemplet bliver trykket ind at bremsevæsken sprøjter op gennem lågets åndehul, da jeg var ung og mindre erfaren skete dette, det var en BMW hvor forklappen var hængslet foran,strålen røg op over kanten og ned på ydersiden af klappen og ødelagde lakken. efter en omlakering tjente jeg ikke noget den dag på bremsereparation. Nu skulle det kunne lykkes for dig. En sidste ting, når begge calipre er monteret skal fodbremsen trykkes kraftigt ned nogle gange så klodserne læger an til de nye skiver, efter det skal skiverne kunne drejes uden for stor modstand, i modsat fald må du demontere caliperne og klodserne igen og prøve at bevæge stemplet frem og tilbage til det er løsnet, man kan lægge en jernklods mellem stemplet og modstående inderside i caliperen jernklodsen skal være lidt tykkere end bremseklodserne tilsammen, stemplet kan så trykkes ud med bremsepedalen og tilbage igen med skruetvingen. Løber du ind i problemer på vejen så spørg igen, held og lykke Mogens.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-12-04 19:37

Du kan ikke gøre som "kogalejy" siger. Du kan ikke presse caliper stempelet i bund. Det skal skrues samtidig som du presser ind.Det han taler om er skifte bremse klosser på calipere uden håndbremse. Calipere med håndbremse ved han ikke noget om, og det var det spørgsmålet drejer sig om.
alimak