/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Klaver
Fra : emul0c
Vist : 6271 gange
50 point
Dato : 07-12-04 18:21

Hej

Kunne godt tænke mig et klaver, og har set op til flere inde på dba.dk -> men hvad skal man se på når man skal have et klaver? Har set på et af mærket Søren Jensen, er det godt? Har også set på et af Oluf Pedersen. Men jeg har ingen forstand på klaverer.

Nogen der vil hjælpe?

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 07-12-04 18:57

køb et digital klaver.
de koster omkring 10000 kr. og skal ikke stemmes (koster 700 kr. for en stemning) og digital har lige så god lyd!
Jeg har selv et! og et digital fylder ikke så meget som et klaver!
Hvis du køber digital så køb roland! de er bedre til at lave vægtede tangenter end yamaha!
ps. der er selvfølgelig også pedaler på et digitalt!

Kommentar
Fra : Mac.C_ThE_PiMp

Dato : 07-12-04 19:01

hornung og møller er det eneste der holder...!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 19:04

efterhånden som de digitale er kommet ind er der adskillige af god kvalitet på markedet som brugt - og der kan du egentlig få næsten hvad som helst uden at det behøver at koste det helt store.
Hornung&Møller - så absolut - det er kvalitet - men ellers gør dig selv en tjeneste og gå ud og prøv - det er jo dig der skal bruge det.

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 07-12-04 19:10

Det er bare til husbehov, så det skal ikke være et der koster flere tusinde kroner.
Men en stemning koster 700,- ?

Hvis man køber et brugt så skal det højst sandsynligt stemmes ikke?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-12-04 19:11

Sagen er nu ikke helt så simpel som JacobS fremlægger den.
Af såkaldt gammeldags klaverer findes der mange forskellige størrelser og kvaliteter. De mindste hedder Pianinoer, så kommer Pianetter, så Pianoer. Alle fåes med Træramme eller med Metalramme. Lyden er forskellig i de forskellige typer, og nogle holder stemningen bedre end andre. At påstå at et Digitalt instrument er lige så velklingende som et analogt, svarer til at påstå at lyden på en CD er den samme som på en Vinyl-plade.
Mit forslag er: Gå ned i en musikforretning og tal med dem. Min afdøde stedfar var Pianostemmer hos Alfred Christensen i Holstebro, den forretning findes stadig og er en af de mest velrennomerede i Danmark. Intet råd er bedre end det du får fra en virkelig ekspert. Hvis du virkeligt vil bruge instrumentet, betyder det heller ikke noget om du skal bruge ½ år på at sætte dig ind i tingene. Arne

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 07-12-04 19:18

arne.jakobsen -> jeg skal ikke bruge det vildt meget, det er bare fordi jeg synes det er hyggeligt at spille lidt engang imellem. Lige nu har jeg et gammel børne-keyboard, som lyder ret dårligt, tonerne er også forkerte.
Men bare sådan et ganske almindeligt oprejst klaver (eller piano eller hvad man kalder det). Ikke et flygel -> det har vi ikke plads til :D

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-04 19:20

Det er bedst at få et med jernramme.
De er bedre fordi de ikke skal stemmes så tit.
Men hvis du slet ikke har forstand på at se eller høre kvaliteten på et klaver, vil det være en god ide, hvis du kan finde en der kan tage med dig ud at kigge på nogen.
For det er et af de områder hvor man kan være så uheldig at komme af med alt for mange penge på noget der slet ikke er godt.

mvh dova

Kommentar
Fra : REAKTOR14

Dato : 07-12-04 20:30

hey,

du skal ikke gå efter et bestemt mærke, men den lyd og "feeling" som du synes om når du spiller........
korg laver mange gode ting, men det er også dyrt, og så er der selvfølgelig Roland som man aldrig kommer udenom.......
men tag ud til nogle musik forretninger og prøv nogle forskellige mærker, for der er en kæmpe forskel på hvordan de forskellige fabrikater er at spille på og lyden varierer også meget.......

hvis du vil købe sprit ny klaver kan du kigge her: www.ke-musik.dk www.aage.dk www.musicstore.de

håber at det svar kunne bruges

- REAKTOR14

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-12-04 23:06

Som reaktorens udslip ganske rigtigt antyder: smag og behag er forskelligt.
Nogen er til 60'er rock og anndre til heavy

Digitalklaverer i dag er gennemgående af en god standard, men måler sig aldrig med et "rigtigt" klaver.
Til scenebrug og rytmisk hjemmebrug er de digitale rigtig gode og mere handy end "træ-modellen", men hvis du tumler med tanker om at spille "seriøs" klassisk musik, så er der ingen vej uden om et godt klaver - gerne et pianette (se arne.j' svar).
Du skal regne med at det skal stemmes mellem 2 gange om året og én gang hver andet år afhængig af mange ting (temperatur - fugtighed - stand -hvor sarte dine ører er osv.).
Et digitalt skal normalt aldrig stemmes.
Jeg har selv skiftet det "opretstående" ud med et digitalt Roland, som jeg er glad for - men ind imellem savner jeg alligevel ...
Så der er kun én der kan afgøre det - dig!

God fornøjelse
myg

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-12-04 23:37

Der findes tit brugte klaverer, så kig i annoncerne i aviser, Dagblade, Lokalaviser, Den Blå Avis m.m. Tag én person med, der har forstand på klaver og kan spille. Afprøv også selv klaveret dér hvor du event. kigger. Handler du ved en privatperson, er der altid penge at spare i forhold til brugt klaver i en forretning, men man skal jo rundt at kigge lidt. Et klaver SKAL afgjort være bygget med jernramme. Det er også en gylden regel, at et klaver ALTID skal placeres ved en indervæg, ALDRIG ved en ydervæg. Placeres klaveret ved en indervæg, behøver du kun at få det stemt max. 1 x årligt. Rumtemperaturen skal så vidt mulig være nogenlunde konstant, dvs. ingen voldsomme temperaturændringer, - så holder tonerne rene og trækonstruktionen arbejder ikke så meget. Et piano er at foretrække, rent lydmæssigt i volumeklangen. Mange af de moderne små, lave af slagsen (Pianino, Pianette) har en sær "flad" klang i tonerne. Held og lykke med foretagende.

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 50 point
Dato : 08-12-04 03:15

Måske kan du bruge min klaverkøboplevelse.jeg er violinist og har hele mit liv ønsket et klaver. Der var mange til salg f.eks. i den blå avis til 1000 -2000 kr. hvilket var hvad jeg ville ofre. jeg ringede til en pianostemmer/forhandler foreslår du gør det samme han hedder Jørn Brændgaard tlf. 59562221. Han rådede mig til 3 ting - det skulle være med jernramme A tonen måtte ikke ligge ret meget under den moderne på 440 hz. ellers skal det hives for meget op og kan ikke holde stemningen . Klaverer i den prisklasse er nødvendigvis gamle instrumenter men må ikke være fra 1914-18 eller 1940-45 der blev der brugt erstatningsmaterialer. Jeg ringede rundt og fik folk til at trykke på deres A tangent hørte den i telefonen og sammenlignede den med min egen tonegenerator der var kun et af ca 50 der klarede tonen. Jeg ringede tilbage til Brændgaard fortalte hvilket mærke det var han kunne så fortælle hvilke numre der var krigsnumre og hvor nummeret stod i klaveret det hed Seiler og var fra 1921 så det klarede frisag. jeg tog en pianist med mig ud og prøvespillede det havde en pragtfuld tone så jeg købte det.Det kostede 1500 kr. og 2000 i transport ca 60 km. det skulle selvfølgelig stemmes især efter transporten så blev ialt 4100kr. Mindre kan næppe gøre det så det kan altså betale sig at gøre et stykke forarbejde for ikke at komme til at sidde og ærgre sig over et fejlkøb af et skamfus på op til 250 kg. Håber at du og måske flere har glæde af dette indlæg held og lykke.

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 08-12-04 10:45

kogalejy -> det var nogenlunde det jeg havde forestillet mig at gøre, på samme måde som du beskriver. Nu har jeg fået en god idé til hvordan jeg skal gøre, for ikke at blive snydt. Takker.

Godkendelse af svar
Fra : emul0c

Dato : 08-12-04 10:45

Tak for svaret kogalejy.