/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kan man male et fjernsyn????
Fra : 1anne
Vist : 1793 gange
50 point
Dato : 07-12-04 18:13

Hejsa,
jeg har et fjernsyn, der er ca. 1 år gammelt, kan man male det - og i givet fald hvad skal man passe på? jeg har tænkt mig at pille "kabinettet" af og spray male det... er det en god ide... og vil det øge risikoen for korsslutning hvis man maler det?
På forhånd 100000 tak for hjælpen.
Mange hilsener
Anne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-12-04 18:17

Om det er en god ide ved jeg ikke, men det øger ikke risikoen for kortslutning at male det udvendigt

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-12-04 18:44

Så ikke hele spørgsmålet.
Du skal naturligvis passe på ikke at få maling i højtalere, scartstik og antennestik.
De dele du ikke kan fjerne, og som ikke skal males, dækker du bare med plastik og maletape.
God fornøjelse.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-12-04 18:47

Jeg har gjort det på flere pc-skærme. (Jeg elsker sort).
Som du siger ville/har jeg piller kabinettet af. Det går nok ikke godt hvis du får lak på komponenterne der kan blive godt varme.
Jeg har ikke brugt speciel varmebestandig spraylak, men dog lak af en vis kvalitet.
Hvad der sker med hensyn til forsikringen, hvis der opstår brand på grund af tv'et, skal jeg ikke kunne sige. (Det behøver jo ikke være på grund af at du har lakeret det.)
Jeg har dog set massere af pc-casemod, hvor folk har lakeret alt muligt udstyr.
God fornøjelse.
gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-04 19:13

Det vil ikke øge risikoen for kortslutning.
Det eneste der måske kan blive et problem, er varmeafledning fra fjernsynet.
Der er jo rillerne som varmen skal slippe ud af, men derudover skal kabinettet også kunne slippe af med en del varme, og der kan malingen hindre til en vis grad.
mvh dova

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 07-12-04 19:50

Hej

Hvis du skal lave en holdbar løsning, skal du grunde plastic kabinettet med en speciel grunder - den man bruger til køkkenfliser.

Herefter kan du male i hvilken som helst farve.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-12-04 20:09

En fin ide men det er ikke nemt at samle kabinettet igen.
Vælg hellere at afdække knapper, stik og skærm.
Til hjælp til afdækning, brug en spids og skarp hobbykniv.

1. afvask med sæbevand på en opvredet klud, og tør godt efter.
2. afdæk skærmen med et stykke papir/plast som fæstnes med malertape ved kanten.
3. tryk tapen ind til kanten mellem skærm/kabinet, og juster det med hobbykniven (trykke på plads og eventuel tilskære)
4. sæt tape på knapper og stik, og skær til, eller fjern knapper hvis man kan.
5. Ledninger, sættes der en pose over, som ligeledes lukkes med tape.
6. efter alt dette tørres kabinettet lig af en ekstra gang,(der kunne jo været fedtfinger på)
7. i skruehuller kan sættes en lille vatkugle.
8. samlingen i kabinettet kan lukkes/afdækkes ved at sætte en lang tynd elastik, om kabinettet, og lade den 'rulle' ned i samlingen.
Nu er du klar til mallingen, start med at giv den en grunder-spray, det sikre et bedre resultat bagefter.
af malling ville jeg vælge spray, eller airbrush.

Husk malertape hærder efter et stykke tid og kan så blive svær at få af, så vent ikke i flere dage.

Fremgangsmåden gør at, du ikke har åbnet kabinettet, så garanti, og brandforsikring påvirkes ikke.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-12-04 20:23

Her er lidt inspiration, Siderne er lavet af en kandubruger.

http://www.vinteropbevaring.dk/pcmod/info/
http://www.vinteropbevaring.dk/pcmod/

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-12-04 22:43

Hvis det er et fjernsyn med billedrør vil jeg absolut ikke anbefale dig at skille det ad.
Forfra er billedrøret uhyre stærkt men billedrørshalsen er uhyre følsøm, det er også et h...bøvl at skille et fjernsyn ad. Dæk med tape, og følg de gode råd ovenover.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-12-04 20:45

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-01-05 21:51

Hvilken fave blev det så ?