/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
overtagelse af forældrekøb!
Fra : underdoze
Vist : 1176 gange
300 point
Dato : 07-12-04 14:28

Jeg bor for tiden i en lejlighed som mine forældre købte i 1991 (har boet der siden). Nu er sagen den, at jeg gerne vil flytte i egen ejerlejlighed. Jeg taler med mine forældre om hvad der bedst kan betale sig. Vi er kommet frem til at de vil sælge "min" nuværende lejlighed til mig hvorefter jeg vil så vil sælge den igen og købe mig en ny ejerlejlighed.
Er her nogen der kender til regler herom...jeg tænker bla. på krav om hvor længe jeg skal blive boende i denne lejlighed før jeg kan sælge den videre og købe en ny? -det skal jo ikke lugte af spekulation!

Håber på et par gode råd!

Venlig Hilsen
Christian

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-12-04 14:46

Inden jeg skriver et alt for langt svar, har jeg lige et opklarende spørgsmål:

Hvad er dine forældres interesse (ønsker de at forære dig lejligheden eller vil de have det ind, som de har betalt for den)?

Der kan ikke siges noget generelt om, hvor længe du skal have boet i lejligheden, da det kommer helt an på de konkrete omstændigheder. Bliver du f.eks. forflyttet til Århus af din arbejdsplads, lige efter du har købt lejlighed i København, vil skattevæsnet acceptere, at du sælger uden at anse lejligheden som spekulationsobjekt. I din situation, hvor du har boet der i 13 år, hvorefter du overtager den fra dine forældre og straks sælger, der lugter det langt væk af skatteunddragelse, og her vil de nok kræve, at du bor der et stykke tid (½-1 år er tal jeg har hørt i den sammenhæng).

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 07-12-04 15:42

Det afgørende for beskatningen er, hvorvidt du har haft bopæl i lejligheden i din ejertid.
Så længe du ikke har købt en anden lejlighed inden du køber denne fra dine forældre bør der ikke være noget problem der.
Hvis du beholder lejligheden i et par måneder efter du har købt den bør det være rigeligt fint (men selvfølgelig, jo længere ejertid, jo mere sikkert står du).
Landskatteretten har i en konkret sag godkendt en ejertid på 1 måned, idet der ikke var andre boliger til rådighed i samme periode.

En helt anden ting er dog værdiansættelsen. Som hovedregel kan interesseforbundne parter indenfor gaveafgiftskredsen (fx. forældre og børn) overdrage fast ejendom til den seneste offentlige vurdering +/- 15%.
Men hvis du køber lejligheden af dine forældre for 700.000 og sælger den næste dag for 1.200.000 vil både du og dine forældre få problemer med skattevæsenet. De vil blive beskattet af fiktiv yderligere salgssum og du vil blive beskattet af gave.
Det er svært at sige hvor lang tid der skal gå mellem køb og salg, men jo større gevinsten er, jo længere tid skal der nok gå.

Jeg ved godt det ikke er særligt konkret, men der er tale om en "gråzone", fordi som RyeJensen også er inde på, kan det lugte langt væk af omgåelse/undragelse, samtidig med at der ikke er helt klare regler på området.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-12-04 15:53

Paulus1 -> Ved du om der er et sted på nettet, hvor man kan læse den landsskatteretsafgørelse, som du omtaler?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 07-12-04 16:05

Den kan findes på ToldSkats hjemmeside, SKM2003.285LSR, her er linket: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=167064&vID=0

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 07-12-04 20:46

Jeg flytter ikke i erhvervsøjemed. Sagen drejer sig udelukkende om, på mest praktisk og nænsom vis, at afhænde nuværende ejerlejlighed med mindst muligt tab for både mine forældre og jeg.
Friværdien som pt. ligger på omkring 800.000 er det meningen at jeg skal overføre til den nye lejlighed, der vil ligge på en pris omkring de 2 mill.
At skulle bo i nuværende lejlighed i et par måneder efter overdragelse fra mine forældre, og før køb af ny ejerbolig lyder dog umiddelbart overkommeligt.

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 07-12-04 20:46

Jeg flytter ikke i erhvervsøjemed. Sagen drejer sig udelukkende om, på mest praktisk og nænsom vis, at afhænde nuværende ejerlejlighed med mindst muligt tab for både mine forældre og jeg.
Friværdien som pt. ligger på omkring 800.000 er det meningen at jeg skal overføre til den nye lejlighed, der vil ligge på en pris omkring de 2 mill.
At skulle bo i nuværende lejlighed i et par måneder efter overdragelse fra mine forældre, og før køb af ny ejerbolig lyder dog umiddelbart overkommeligt.

Kommentar
Fra : speedsix

Dato : 08-12-04 17:24

Der er som udgangspunkt ingen krav om, at du skal bebo lejligheden i et vis tidsrum, før du kan sælge videre. Er her tale om et enkeltstående tilfælde, lugter det ikke af spekulation, og jeg mener derfor ikke, at skattevæsenet vil komme efter dig.
Problemet er, at dine forældre vil blive beskattet af avancen ved et salg. Såfremt dine forældre ikke har beboet lejlighden forud for salget, bliver de beskattet af avancen ved salget, også selvom de sælger til dig, jf. ejendomsavancebeskatningsloven § 8, stk. 1 (parcelhusreglen). Løsningen på dette vil være, at dine forældre tager ophold i lejligheden i ½ års tid - måske mere. Praksis er ikke helt entydig, som det også nævnes af andre i tråden.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 08-12-04 18:12

Praksis vedrørende forældre der tager kortvarigt ophold i forældrekøbslejligheden er faktisk utrolig klar. Hvis de ikke sælger deres nuværende bolig, betragtes flytningen som rent proforma, og de vil blive beskattet af avancen, hvis skattevæsenet kigger nærmere på sagen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-12-04 18:25

speedsix -> Det lugter da helt vildt af omgåelse/spekulation, hvis underdoze køber lejligheden af sine forældre den ene måned, og sælger den videre med en fortjeneste, der burde være skattepligtig, hvis den havde været solgt til markedspris i første omgang, den næste. Dermed ikke sagt, at de nødvendigvis opdager det. De har trods alt mange ting at kigge på.

For mit eget vedkommende kan jeg kun sige, at alt hvad der er foretaget i forbindelse med overtagelsen af mine forældres andel af min lejlighed, er blevet gennemgået meget nøje af skattevæsnet, og vi har skulle dokumentere op og ned af stolpe for at vise, at vi ikke snød dem for en krone, så jeg ville være varsom med at prøve at snyde dem, for på det her område virker de ret årvågne.

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 09-12-04 00:31

Det lyder alt i alt som et meget tåget og diffust område jeg bevæger mig ind på i denne sag...ingen klare retningslinjer. Det lader til at jeg kan gøre èt men blive straffet for noget andet - een stor pløret gråzone, eller?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 29-12-04 20:40

De sager jeg har set er alle blevet godtaget, hvis en person blot selv bebor sin ejendom i 3 måneder, og ofte kortere helt ned til en måned. Det ses tit at folk der har haft en udlejningsejendom flytter til den i tre måneder og sælger den hvorefter de flytter tilbage til deres tidligere bopæl. Det er for at undgå ejendomsavancebeskatningen. Og bor man der i bare tre måneder holder det altid i retten. Ellers skal skattevæsnet bevise at man ikke har boet der i virkeligheden. Og det er ikke så svært som man skulle tro.

Men du ved godt at i har et andet problem ikke? Hvis dine forældre sælger til dig til markedsværdien vil de blive ejendomsavancebeskattet da de jo ikke har boet der. Og hvis de sælger til dig under markedsværdien men til det de selv gav eller restgælden, ja så kan du blive beskattet for gave og dine forældre kan samtidig blive beskattet under nogle regler for tab af indtægt. Ses oftest ved forældre der lejer ud til deres børn med tab, men reglern kan sagtens finde anvendelse her.

Så tænk jer godt om, hvordan i gør det her. Spørg gerne en revisor med speciale i skattesager, hvordan i skal forholde jer. Og husk lige, ikke alle revisorer der siger de ved noget om skat gør det i virkeligheden.

Med venlig hilsen
Felix30