/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor køber man demineraliseret vand???
Fra : ForeverLivingProduct
Vist : 8151 gange
100 point
Dato : 05-12-04 23:56

Siden vi gik over til at anvende demineraliseret vand i strygejernet har vi ikke haft kalk- og/eller driftsproblemer og nu har vi anvendt det i mere end 2 år på det samme dampstrygejern som fortsat fungerer upåklageligt.

Nu er der så sket det, at vores hidtidige leverandør af demineraliseret vand har "lukket butikken". Vi har prøvet i Matas, som gerne vil sælge os det, men til en pris, så man skulle tro, at det var en finere årgangsvin - det er simpelthen for dyrt.

Vi er interesseret i at finde en leverandør i det storkøbenhavnske område, hvor vi kan købe det demineraliserede vand i portioner på 10 liter - evt. 25 liter - til en fornuftig pris.

Hvem har et godt råd????

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 05-12-04 23:58

du kan købe det på en tankstation. man bruger det når man fylder vand på baterier

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-04 23:59

de har det på tankstationerne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-12-04 23:59

Struers laboratorium i Rødovre tror jeg nok det ligger der kan du få det
Mvh Sune

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 06-12-04 00:00

Apoteket---
Struers laboratorium--V/frue kirke

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 06-12-04 00:00

Du kan købe demineraliseret vand på tankstationer, man bruger det til bilens batterier.

MVH
Jspi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-12-04 00:02
Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 06-12-04 00:05

Tak til Trinethk og miritdk for det hurtige response. Desværre må jeg skuffe jer, for det harjeg prøvet, og når jeg gik stationspasserne "på klingen", så måtte de indrømme, at de anvendte almindelig vand fra hanerne til bilbatterierne . . . . . . utroligt, hvor mange halvtødelagte bilakkumulatorer, der må køre rundt i København.

Det giver mig så mulighed for at give jer alle det råd, at I skal passe på med det demineraliserede vand på servicestationerne - den sidste, der forsøgte at fuppe mig med normalt vand var SHELL-stationen i Shellhuset!!!!

. . . . er der nogen, der har et SIKKERT bud på, hvor man kan få demineralseret vand - i det storkøbenhavnske område???

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 06-12-04 00:09

Jeg skal love for, at der er mange, som er vågne på denne tid af dagen - svarerne vælter ind. Flere af jer foreslår Struer's og det lyder som en god idé - jeg ta'r kontakt til dem i morgen, da jeg ikke kan finde demineraliseret vand på deres hjemmeside.

. . . . . . så I må lige vente lidt med afgørelsen - yderligere forslag modtages med tak

Mvh
H

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 06-12-04 00:12

Kog noget vand og lad det køle af, så er det fri for kalk. Hvis du koger det i en el-kedel vil du kunne se at kalken bliver siddende i elkedlen. Og det er ikke nogen joke. Det var Leth, der gav det råd.
Årsagen til at de bruger almindeligt vand er, at det renser cellerne i et bilbatteri. Det trick bruger de fleste autoværksteder.

God arbejdslyst med strygningen. Jeg har noget tøj, der skal stryges også. Kig forbi.

Peter.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 06-12-04 00:16

Du kan sagtes få det på tank stationer. tror du har været meget uheldig.
Ellers er det jo bar vand uden kalk i. Egenligt kan du bare koge noget vand og så bruge det, da kalken forsvinder under kogning.
Sgu jeg da mene..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-12-04 00:28

Hmm? En dl per strygning? Så har I til 250 strygninger med en 25 liters dunk!! Og lidt til bilen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-12-04 01:06

Her kan det fås i 10 liter dunk til 47,25,-
http://www.special-butikken.dk/

Det er i den rubrik der hedder Kemi,olie,papirvarer

Og her, pris ikke opgivet
http://www.fr-kemi.dk/Produkterne/Demineraliseret%20vand.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 06-12-04 05:20

http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=1720
........... fra <dova>s link
jeg har ofte købt 1 liter hos SPAR-købmanden - jeg mener prisen ligger på 10 - 11 kr
mvh Benny

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-12-04 14:37

tankstationer er billigst, når man ser bort fra vorherre - regnvand. Jeg ved ikke om tankstationerne i København tager 20 kr for 5 liter, så er der vand nok længe til et strygejern

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 07-12-04 14:50

=>dova

Hej dova,

Dit link: http://www.fr-kemi.dk/Produkterne/Demineraliseret%20vand.htm virker ikke . . . . håber, at du vil sende det rigtige.

Mvh
H

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-12-04 15:13

Nu ved jeg da ikke om virkelig de københavnske tankstationer kan finde på at snyde med demineraliseret vand! Alm. indeholder jern, som ødelægger blyplderene i akumulataren, så det er da nærmest forbryderisk - for at spare 17 øre, på en påfyldning.
Når man køber en 5 l. dunk f. eks. så er den forseglet fra producenten og der kan ikke svindles!

Accepteret svar
Fra : Dodala

Modtaget 100 point
Dato : 07-12-04 15:42

Hej har er et firma som tilbyder D.vand

D34 Kemi
Dental Aktieselskabet af 1934
Islevdalvej 214 • 2610 Rødovre • Tlf. 44 54 04 34 • Fax 44 54 04 44 • d34@d34.dk • www.d34.dk
Demineraliseret vand
D34 kan nu tilbyde demineraliseret vand til autoklaver til favorable priser
5 liters dunk kr. 41,-
25 liters dunk kr. 175,-
4 x 5 liters dunke kr. 149,-
Alle priser er inkl. moms og levering.
Demineraliseret vand laves på en ion-bytter, der fjerner alle uønskede ioner i vandet. Den indeholder et
fast stof der kan optage og afgive ioner. En frisk ion-bytter kan afgive H+ og OH- ioner, disse bytter plads
med de uønskede ioner når vandet ledes igennem ionbytteren. Disse ioner går sammen og bliver til H²O
og de uønskede ioner bliver i ionbytteren. Demineraliseret vand bør ikke drikkes.
1 stk. tappehane medfølger gratis ved første
bestilling af 25 liters dunk!
Ledningsevne <5µS

Hilsen dodala

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-04 15:57
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-12-04 15:58

Det var dog et værre hus for at skaffe 1 dl vand til strygejernet Ionbytteranlæg! så hellere købe et nyt strygejern en gang imellem, man kan da osse få en liter destilleret vand på apoteket.
"Struers" og de andre firmaer der sælger laboratorievarer sælger ikke til private og de tage et gebyr når et laboratorium køber for under et vist beløb, i min tid 500 kr.

Kommentar
Fra : Dodala

Dato : 07-12-04 16:10

Til valde.
Destilleret vand er ikke godt til strygejern!!

Kalk er dampstrygejernets fjende nr. 1. Når vandet fra vandhanen varmes op, dannes der kedelsten, som med tiden kan lukke damphullerne.

Fra fabrikanternes side er der forskellige bud på, hvordan problemet med tilkalkning kan løses. Nogle strygejern har en stang, som kalken kan lejre sig på. Stangen skal afkalkes med eddike en gang imellem. Andre jern har en kassette med en harpiksmasse, hvor kalken udfældes. Kassetten skal udskiftes med jævne mellemrum. Et tredje system er en beholder, som opsamler kalken i vandet. Kalken skal jævnligt tømmes ud. Med ”automatisk” rensning kommer der et varmechok og dermed en ekstra mængde damp i dampkammeret, så kalken falder af og ledes ud med dampen. Fabrikantens anvisning på, hvilken slags vand man skal bruge, skal følges for at give strygejernet længst mulig levetid.

I størsteparten af strygejernene kan man bruge ledningsvand, hvis det ikke er mere end 14 grader hårdt (°dH). Langt de fleste steder her i landet er vandet hårdere og må derfor blandes med destilleret eller demineraliseret vand. Den stedlige tekniske forvaltning kan oplyse om vandets hårdhed.

Det helt bløde vand som fx destilleret vand, skal man ikke bruge, medmindre fabrikanten ligefrem anbefaler det. Destilleret vand kan nemlig ikke give det tynde kalklag i dampkammeret, som beskytter mod tæring.

Vand fra en kondenstumbler skal filtreres gennem fx et kaffefilter for at få eventuelle urenheder siet fra, før det bruges.

Regnvand og vand fra fryseren er ikke egnet til dampstrygejernet, fordi det indeholder urenheder og bakterier.

Kogning af vandet fjerner ikke kalk i nævneværdig grad.

Strygejernet kan ikke afkalkes som en kaffemaskine, men damphullerne i strygesålen kan renses med fx en tændstik.

Vandbeholderen rummer 2-3 dl. Jo større vandbeholder jo færre afbrydelser for at fylde vand på. Vandstanden er nemmest at aflæse på en gennemsigtig vandbeholder.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-12-04 16:35

Jawel, vi har et strygejern der er ca 25 år gammelt, det har aldrig fået andet en destilleret vand, og har derfor heller aldrig haft behov for at blive afkalket, Jeg går ud fra at du ved at at destilleret vand er kalkfrit, da holder så langt et foredrag om vand"!

Kommentar
Fra : Dodala

Dato : 07-12-04 16:49

Okaj Valde nu gider vi ikke koge mere suppe "vand" på dette spørgsmål.

Godt ord igen?

Hilsen dodala

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 09-12-04 11:51

Hej til alle svarerne!!!

Tusind tak for engagementet. På grund af et stort arbejdspres samt de mange svar har jeg endnu ikke haft mulighed for at checke, hvilket af de indkomne forslag, der passer os bedst. Det håber jeg på at få mulighed for inden for den allernærmeste fremtid, men indtil da må I ha' lidt tålmodighed med mig - I bli'r IKKE glemt!!!

Mvh
H

Godkendelse af svar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 15-12-04 12:35

Tak for svaret Dodala.

Jeg vil samtidig gerne takke ALLE, der har gidet hjælpe mig med denne opgave - jeres besvarelser er meget værdsatte!!

God Jul
H