/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er det nu man tager aflæggere til Fuchsi~
Fra : Ammitz
Vist : 1869 gange
100 point
Dato : 08-08-02 22:06

Hvordan tager man aflægger - hvor klipper man?
Hvornår skal denne tages?
Hvad skal den stikkes ned i (Jord)?
Hvornår lægger man nedskårne planter i dvale uden vanding?
Hvornår skal de tages frem i haven igen?
Jeg har intet drivhus, men en tør mørk kælder med ca. 12-14 graer om vinteren.
Skal planterne have vand om vinteren?
Skal alt grønt pilles af, og hvor langt skal de klippes tilbage?
Hvad gør man med opstammede planter? Skal de også skæres helt ned/tilbage?
Skal gamle planter plantes i ny jord når de tages frem?
Skal stiklingeplanterne også pilles af om efteråretfor igen at komme frem om foråret, - eller kan de tå i stuen vinteren over?
Ja, det var "20" gode spørgsmål til Fuchia "professoren".
Jeg håber at een i gruppen kan BESVARE dem alle på en let forståelig måde, ikke noget med bare køb den og den bog, - eller læs den og den "engelske" hjemmeside.
Jeg forstår nemlig ikke engelsk.
Tak for din ulejlighed.
Ammitz

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-08-02 22:56

Hej ammitz

Jeg fandt denne side, hvor der står en del om Fuchsia´er, jeg vil tro den svare på en del af dine spørgsmål..

http://www.nethave.dk/nethave/html/fuchsia.html

mvh. Melander

Kommentar
Fra : heroine

Dato : 09-08-02 14:48

Hey Ammitz,
På dette site, kan du også finde masser af information om fuchsiaen.
Der er bla. et forum, hvor man kan diskutere med andre.

http://fuchsiasax.cjb.net/

//hero|ne

Accepteret svar
Fra : hansi.christiansen

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-02 19:03

Det er nu du skal plante stiklinger, topskud fra din plante dybbes i pudder køb hos gartner. kan ikke huske hvad det hedder, det får skuddet til bedre at lave rødder.derefter ned i en potte med jord.
planten skal ned i din kælder inden frosten kommer, alle blade skal pilles af.
planten skal have lidt vand vinteren igennem.
det samme med opstammede.
det er ikke nødvendig at omplante hvert år.
ned i kælderen med stiklingerne.
planterne skal op af kælderen medio februar, men må ikke komme ud før nattefrosten er forbi.det er vigtigt at gødske, når planterne begynder at skyde.
jeg glemte at skrive at en hvid plastikpose skal over hver ny topskud, som du sætter.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 21:17

Hej med dig -
Proffesor er jeg ikke, men jeg dyrker da Fuchsiaer i stor stil.
Hvis du er interesseret kan jeg sende dig nogle af mine hjemmelavede
brugsvejledninger der besvarer næsten alle ding spørgsmål.
Jeg sender dem gerne pr. mail eller pr brev - men pr. mail må det blive fra
mit arbejde af da min net opkobling der er noget bedre til at sende så store
filer.

Med venlig hilsen
Hibby-Fuchsia
Ruth Søborg

Ammitz <Ammitz.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0k079.4490$ww6.507413@news010.worldonline.dk...
> Hvordan tager man aflægger - hvor klipper man?
> Hvornår skal denne tages?
> Hvad skal den stikkes ned i (Jord)?
> Hvornår lægger man nedskårne planter i dvale uden vanding?
> Hvornår skal de tages frem i haven igen?
> Jeg har intet drivhus, men en tør mørk kælder med ca. 12-14 graer om
> vinteren.
> Skal planterne have vand om vinteren?
> Skal alt grønt pilles af, og hvor langt skal de klippes tilbage?
> Hvad gør man med opstammede planter? Skal de også skæres helt
> ned/tilbage?
> Skal gamle planter plantes i ny jord når de tages frem?
> Skal stiklingeplanterne også pilles af om efteråretfor igen at komme
> frem om foråret, - eller kan de tå i stuen vinteren over?
> Ja, det var "20" gode spørgsmål til Fuchia "professoren".
> Jeg håber at een i gruppen kan BESVARE dem alle på en let forståelig
> måde, ikke noget med bare køb den og den bog, - eller læs den og den
> "engelske" hjemmeside.
> Jeg forstår nemlig ikke engelsk.
> Tak for din ulejlighed.
> Ammitz
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : zoso

Dato : 26-08-02 13:50

Glemte lige noget:

Hver enkel stikling skal have en længde på omkring 20 cm, altså næsten lige så lang som en almindelig beskærersaks og have ca. fire til fem knopper. For ikke at risikere, at stiklingerne bliver vendt den for­ker­te vej, når de stikkes i jorden, skal man skære dem lige over foroven og skrå forneden. Det har yderligere den fordel, at man lettere kan stikke spidserne i jorden.
Skær altid så snitfladen er ovenover en knop eller et "øje".

Plant stiklingen således, at kun det øverste øje skal kunne ses, de andre danner nemlig rødder.

Lidt mere ;)
Allerede om vinteren kan man begynde med rod­nin­gen, naturligvis kun indendørs. Det foregår i blomsterkasser fyldt med sandet havejord. Lige dele sand og jord.
Sæt stiklingerne i jorden med 2-3 cm afstand net­op så dybt, at kun det øverste øje er synligt. Fra alle de andre knopper dannes rødder. Placer kas­ser­ne på et lyst og varmt sted. Hold jorden fug­tig, men undgå at vande for meget.

Efter nogle uger har stiklingerne fået de første bla­de. Allerede om foråret kan man tage dem op, forsigtigt dele dem og sætte dem i potter.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 26-08-02 22:14

Kære rsa = Ruth Søborg. Jeg vil blive meget glad, hvis du vil have ulejlighed med at sende mig nogle af dine egne erfaringer med Fuchia. Min mail er: birgit@kj-offset.dk

Til zoso som har skrevet at man tager stiklinger i jan-marts. Hvordan gør man det, - når man har skåret tilbage og planterne virker næsten døde.

Jeg fik ved et uheld i stormvejr knækket et flot skud på een af mine opstammede Fuchier, - jeg satte det i et glas vand, - og nu har skuddet fået en masse rødder. Hvad jordtype skal jeg plante dette i, og hvordan behandler jeg denne lille nye plante vinteren over, - og til slut: HVORDAN bliver den til en opstammet Fuchia.
Tager det flere år eller hvordan?
Jeg har et håb om at Ruth Søborgs notater kan hjælpe mig med dette.

Iøvrigt fik jeg korte og kontante svar fra hansi.christiansen og selvom det er hansi der får pointene håber jeg stadig at få en mail fra Ruth Søborg.

Hilsen fra Birgit Ammitz

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 26-08-02 22:16

Tak for svaret hansi.christiansen.

Kommentar
Fra : hansi.christiansen

Dato : 26-08-02 22:28

selv tak.