/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sur strømning (svensk)
Fra : netper
Vist : 4029 gange
200 point
Dato : 04-12-04 18:52

Jeg har tidliger fået oversat nogle opskrifter herinde, men denne gang er opskriftn på svensk og jeg håber da der er nogen der har lyst til at hjælpe mig med dette også.

Mvh
Per

Surströmmingsrecept
(förutom en hemlig ingrediens)
Lugn! Det blir mycket god surströmming utan hemligheten.

Material:
120 l tunna, 60 l tunna med tryckventil, Rister, Salt.
Salttermometer. (Du mäter grader ej procent) (Salttermometer köpes hos Gävlefisk), 2 omrörare, 10 l hink. (60 liters tunna kan köpas via AB Gösta Hannels Fisksalteri Örnsköldsvik.

Råvara:
Lekmogen strömming fiskad 20/5 - 15/6 mellan Härnön och Skags Udde. Strömming landad annan vår/försommartid och plats går också bra men det vill man ju inte snacka för mycket om. Lekmogen är i alla fall ett måste!

Blo´lakning:
Fyll 20 l + 2,5 l 24 grader (mättad) saltlake i 120 l tunna.
Lägg i 40 kg + 5 kg lekmogen strömming. (Se nedan om mer kilon strömming)
Rör om var 3:e timme dag 1, var 5:e timme natt ett,
var 5:e timme dag 2, inget natt 2.
Ta upp, sila av strömmingen.
Mät 'blodlaken'. (Råvarans kvalitet avgör mycket! Är laken t.ex. 11 grader. Då är 13 grader kvar i strömmingen!). (Denna mätning är avgörande). Gäla fisken.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-04 19:02

Du skal lige vide, at surstrømning ikke lugter fælt..............men stinker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-12-04 19:18

Opskrift?
Det ligner mere en større produktion.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-12-04 19:28

Her et link til en side om surströmming.
http://www.surstromming.se/

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 04-12-04 19:40

I den boligblok jeg boede i i Piteå, var det forbudt at SPISE surströmning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-12-04 19:46

Köb surströmming i dåser, modningen sker netop der.
citat:
Hur gör man då surströmming: Först gäller att man har råvaran till surströmming som är lekmogen mager strömming som fångas under perioden maj-juni. När man fiskar strömming för framställning av surströmming beror på när leken infaller. Fångas strömmingen före eller efter lektiden anses den för fet för att kunna användas.
Strömmingen försaltas (blo´lakas) under 1-2 dygn i ca 24 %-ig saltlake. Efter försaltning gälas strömmingen, dvs huvud och tarm avlägsnas medan rom, mjölke och blindtarmen får sitta kvar. Detta sker vanligen maskinellt. Strömmingen läggs därefter i tunnor med saltlake (ca 17 %) Mängderna är anpassade så att den slutliga salthalten blir ca 12%.
Tunnorna förvaras i tempererade rum som vanligtvis håller en temperatur av 15-18 o C. Efter 5 - 8 veckor är strömmingen i regel färdig. Strömmingen får ligga i tunnorna tills det är dags att lägga dem på burk, vilket vanligtvis sker under juli och i början av augusti. Den sista "mognaden" sker i burken.
slut citat.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-12-04 19:50

Den opskrift du har fundet er beregnet til noget nær industriel fremstilling. Den kræver én 120 Liters tønde, én 60 Liters tønde og du skal bruge 45 Kg Sild der er fanget om foråret og helst et helt specielt sted. Du skal overvåge og passe det mere end en nyfødt baby i dagevis. Mit råd: Find en bedre og mere Hjemmeproduktions-egnet opskrift.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-12-04 20:18

Jeg har brugt lang tid på i det hele taget finde noget der lignede en opskrift så jeg håbede virklig der var en der kunne hjælpe mig med at oversætte den.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-12-04 20:23

Kig nu i det link der ligger opskrifter.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-12-04 20:23

Helt ærligt Per, hvor mange Kg. skal du bruge? Hvorfor køber du dem bare ikke i Sverrig? Jeg kan oversætte 95% uden brug af ordbog. Men som med alle andre opskrifter, kan man ikke bare gange og dividere og så få noget fornuftigt ud af det. Så med mindre du har tænkt dig at starte en større produktion op Ca. 50 Kg. pr. gang samt investere i et helt produktionsapparat, så KØB DEM du skal bruge.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-12-04 20:28

På siden ses eksperten, Ruben Madsen. Han kunne jo være dansktalende,
det er muligt at skrive til ham via siden.
http://www.surstromming.se/recept.htm

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-12-04 20:36

Helt ærligt arne så gider jeg dig ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-12-04 20:46

Man åbner ikke for surströmmingen før end gæsterne er kommet.
Alle skal nyde den gode aroma.

Burköppning

Inte under vatten. Inte i plastpåse, det blir kladdigt och geggigt. Det är dessutom amatörmässigt. Ja faktiskt helt fel om jag får ta i!

Så här gör man! Vinkla burken 45 grader och punktera den i överkanten så att gasen pyser ut. Lägg ner burken - öppna. Använd ej konservöppnare som skruvas eller vevas. En som vrickas upp och ner över burken är bäst!

OBS: Öppna aldrig en burk före eller för tidigt. Låt gästerna komma till festen och "landa" i festatmosfären!

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-12-04 22:27

Har gravet denne beskrivelse frem, men jeg fatter bare ikke ret meget af det skrevne svenske.

Så beskrevs surströmmings framställning av Abraham Hülphers år 1780: "Sedan strömmingen är gälad och sköjld, lägges den i kolfat halvt dygnt eller mer, att vattnet får väl rinna av, och skadar ej om den blir mjuk. Till en fjärding sådan, tages sönderstött salt 7 mark i början av sommaren, men 6 mark emot hösten, som blandas tillhopa i något stort kärl, och med händerna röres om, lägges sedan i tunnor med salt ovanpå; när den stått i 8 à 14 dagar öppet, slås bottnen till, och stjälpes omkull, då strömmingen surnar, men göres ett svickhål med tapp på övre sidan, som öppnas ibland, att vädret kan utgå, under jäsningen. Denna beskrivning är meddelad ifrån Härnösand, såsom pålitlig. "

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 05-12-04 00:02

Din opskrift er faktisk kun de indledende manøvrer til hele processen.

Sursild opskrift (undtagen den hemmelige ingrediens)
Rolig! Det bliver en meget fin sursild alligevel.
Materialer
120 liter tønde
60 liter tønde med overtryksventil
Riste
Salt
Salttermometer ( man måler saltgraden og ikke procent) Termometeret kan købes hos Gävlefisk
2 omrørere
10 liter spand
(60 liter tønden kan købes hos AB Gösta Handel Fiskesalteri i Örnskoldsvik)
Råvarer
Legende (parringstid hvor de er magre) Østersøsild fanget i perioden 20/5-15/6 mellem Härnon og Skags Odde.
Sild fanget på andre tidspunkter af forår/sommer og andre steder, går også an, men det taler man helst ikke om. Men magre skal de være.

Forsaltning
Fyld 20 liter + 2,5 liter 24 grader saltlage i 120 liters tønden
Ilæg 40 kg + 5 kg magre sild. (Se nedenfor i tilfælde af flere kilo)
Første dag omrøres hver 3 time og første nat hver 5 time.
Anden dag røres hver 5 time og 2 nat foretages ingenting.
Tag sildene op og lad dem dryppe af.
Mål lagen (Her spiller råvarens kvalitet ind.
Er der 11 grader salt tilbage i lagen, er der 13 grader i fisken, hvilket er afgørende.
Rens fisken

Det var så det du havde, videre fortsættelse følger om lidt
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 00:17

Fortsættelse
Rens fisken ved at fjerne hoved og tarme, resten af indvolde lader man normalt sidde.
Derefter laves en ny saltlage på 17 grader.
Denne hældes i tønden med overtryksventil.
Læg de rensede fisk deri.
Tønden skal opbevares ved en temperatur på 15-18 grader.
Efter ca 8 ugers lagring skulle sursilden være færdig.

God fornøjelse, jeg tror aldrig jeg har været i nærheden af noget der stank så grusomt som surströmning.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 05-12-04 08:19

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 14:51

Selv tak

mvh dova