/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Puds på mine murstens vægge hvordan fjer~
Fra : Bragesvej
Vist : 6524 gange
20 point
Dato : 04-12-04 15:32

Efter den forige ejer af huset har lavet lidt små rep på huset med mørtel/Cement hvad ved jeg, er der lidt (Kalk) ligene på vægen, jeg har hørt det nemt kan fjernes med citronsyre...eller hvad?

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 04-12-04 16:03

Hej Bragesvej.

Du skal bruge saltsyre/vand i forholdet 1:10, og skylle med vand bagefter. Men det er svært at fjerne hvis det har siddet der længe og det er et " tykt " lag. Ellers må du prøve at fjerne det værste mekanisk.

VH
trukni

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 04-12-04 16:48

Du kan hvis det er røde mursten, tage en tilsvarende mursten og gnide stedet rent, og tilsvarende med en gul hvis det er gule sten.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 20 point
Dato : 04-12-04 18:27

Jeg ville starte med stilke's råd. Puds så langt ned du kan uden at skabe for store ridser. Derefter bruger du trukni's råd. Men husk nu at skylle rigtigt efter med rent vand bagefter, ellers bliver saltsyre-opløsningen ved med at tære dine mursten.
Når en poff. murer er færdig med et stykke mur bruger han netop den opskrift. God jul til dig og dine. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 04-12-04 18:35

Ang saltsyre, er gummi hansker godt nok? er der andre ting jeg skal tænke på, ang brug af slat sure?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 04-12-04 18:36

"slat" vrøvl jeg mener saltsyre

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-12-04 19:04

Når du køber saltsyren i byggemarkedet, vil sælgeren prøve at sælge dig noget beskyttelses-grej. Har du ikke noget magen til eller ligeså godt, så køb det. Hvis det er store arealer har du også brug for noget godt åndedrætsværn. Er det kun småpletter kan et par alm. gummihandsker være nok. Det afhænger af hvor mange m2 du skal vaske ned, samt selvfølgeligt om det er en ud-eller indvendig mur.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-12-04 09:06

Husk øjnene!!!!! der kan let komme stænk i øjnene, så enten briller eller skærm/visir. røde hænder, er hvad det er, og det vil med tiden kunne hele op, men øjnene kan du ikke hele op på samme måde. Ar på huden, kan man leve med, men ar på øjnene går ud over synet.

Til den mekaniske del af arbejdet, kan du købe forskelligt grej både til vinkelsliber og til håndbrug ved Vest Diamant (86 83 65 77).

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 05-12-04 17:07

er det indvendig eller udvendig.??

hvis det er indvendig så glem ALT om saltsyre da det æder dine elektriske installationer.!! plus det tager meget lang tid inde dampene er helt væk.!

hvis det er udvendig så bare gå i kirg men pas på dine vinduer, tagrener/nedløbsrør (medmindre de er af plastic) undgå også at der kommer noget på dit sokkelpuds da det misfarver det.! og så selvfølgelig dig selv.! du kan godt bruge handsker med det er ikke ligefrem nødvendigt.. men et par briller er ikken ogen dårlig ide (jeg får det nemlig altid i øjnene)

mvh solgaard

Kommentar
Fra : villis

Dato : 05-12-04 22:33

Hvis det er udvendigt brug saltsyre fortyndet med vand 1.10 (ved bl. kom først vand i spanden derefter syrer - efter afsyringen skyld efter med vand. Hvis det er indvendig brug f.eks FEFIX ( fås i byggemarkeder ) følg vejledningen på spanden.

Kommentar
Fra : K.L.R

Dato : 15-12-04 13:03

Man efter vander ikke efter afsyring mere. Brug aldrig saltsyre indedøres !

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-12-04 16:46

Tak for svaret arne.jakobsen.