/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Cresent Monark, mislyde
Fra : Simbave
Vist : 2379 gange
40 point
Dato : 03-12-04 16:42

Jeg har en Cresen Monark 3-gears fra 1973 med Sachs motor. En Herlig knallert der til dagligt raskt væk kører 60 km/t.
forleden da jeg var ude og køre en tur, da jeg pludselig hører nogle mislyde, jeg kan ikke rigtig lokere dem, men et sted fra motoren kommer de.. Det er raslelyde der bliver højere og hurtige jo hurtigere man trækker knallerten, hvilket kunne tyde på det var nogle gear/tandhjul da motoren spinner fint.
Nogen der har nogen idéer om hvad det kan være, eller hvilket værksted man skal smutte hen på for at få den ordnet.. Skal jeg bare benytte et normalt autoværksted?

Håber I kan hjælpe

vj

Joakim Johansen

ps. spørgsmålet giver ikke så mange point, men det er alt hvad jeg har, da jeg er ny bruger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-12-04 17:34

Hvis motoren starter og går fint og uden mislyde når den står i frigear, lyder det rigtigt, at det er din gearkasse der er sket noget med. Eller måske noget med tandhjulsakslen der kommer fra gearkassen, et leje eller noget.
Men lige hvad, kan være svært at sige.
Det vil da være bedst, at finde en knallertmekaniker, og så håbe på, at det er til at finde reservedele til den. Det er jo ved at være en gammel model.
Men en fin knallert er det, husker den fra mine yngre dage.
mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-04 01:45

Jeg havde selv en Monark Cresent, der var forkromet mange steder, dog var tanken hvid, jeg husker min model som 2 gears, og allerede som ny var det svært at finde reservedele.
Det er måske kæden der larmer, det kan du jo finde ud af hvis du sætter i frigear, med god fart.
Hvor bor du?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Simbave

Dato : 04-12-04 18:29

Jeg skal bare trække den en lille smule, så ralser den. både når jeg kører forlæns og baglæns.. Det lyder ikke "bare" som kædelarm.. desværre..
Jeg bor i Helsingør
Det er en cremefarvet monark med integreret tank.. som den her http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=15854

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-04 23:27

Hvis den kun har første og andet gear, hvorfor kalder du den så 3 gears?
Hvis den rasler uden motoren går, så kan det da nærmest kun være kæden, har du prøvet at sætte den på støttefod, eller hejse den op, og så dreje baghjul evnt. forhjul.
Lyden kan selvfølgelig også være koblingen eller hjullejerne, men hjullejer har mere en "gnækkende" lyd.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 00:29

Modellen blev også lavet som 3 gearet med fodgear-pedal.
Jeg kan ikke huske om den 2-gearede var med gearskift i håndtaget.
Men kan den køre (med mislyde altså), eller sker der ikke noget når du sætter den i gear??

mvh dova

Kommentar
Fra : Simbave

Dato : 05-12-04 09:27

Jeg har ikke sagt det var en 2 gears.. 2 gears modellen havde skifte i håndtaget, mens 3 gears har pedalskifte.
Selvom den står i frigear vil den jo også trække tandhjul rundt i gearboksen, så vidt jeg har forstået.
Hvis jeg sætter den i gear og kører på den lyder den lige sådan. Jeg har haft den i luften, og kan ingen steder finde punkter hvor kæden skraber på noget.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-12-04 17:15

Nej du har sagt det var en 3 gears, men du henviste til et link, med en 2 gears, det var det der forvirrede.

(Hvis jeg sætter den i gear og kører på den lyder den lige sådan.) Vil det sige at du så har koblingshåndtaget i bund, og kommer lydene kun når den er i gear, uanset om koblingen er trukket eller ikke er trukket, så motoren løber med rundt.
Så er det nok koblingen der rasler, og det behøver ikke at være noget alvorligt. Der er nok ingen grund til at lukke koblingssiden op, for at undersøge sagen nærmere, og du kan nok alligevel ikke få særlig mange reservedele til den.
Så prøv at leve med lydene.
VH Palle Hansen