/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Købe bil hos privat / forhandler / gæld ~
Fra : Odense
Vist : 1418 gange
100 point
Dato : 02-12-04 22:31

Hej !
jeg er ved at købe en brugt bil fra 2003 kontant, af en privat... Hvordan kan jeg værer sikker på at der ikke er lån/gæld i den bil og er der anden man skal passe på ved at købe ved privat!?

(((jeg sparer ca 35.000kr ved at købe privat, så WHY not?)))

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-04 22:44

Du kan ringe til Bilbogen 86129145 mellem kl. 11 og 14.
Der skal du oplyse bilens stelnummer.

Du kan spare ved privatkøb, men der er du overhovedet ikke dækket ind af købeloven m.h.t garanti eller reklamationsret, medmindre det udtrykkeligt er skrevet ned, og så er det endda en tvivlsom affære om det er noget værd, for en privatmand kan altid dække sig ind under, at han ikke er fagmand og derfor ikke ansvarlig for fejl og mangler, og det vil i en evt. sag, være dig der skal bevise, at bilen havde fejl da du købte den.
mvh dova

Kommentar
Fra : kaskott

Dato : 02-12-04 22:46

Du aflæser registreringsnummeret og så ringer du til Bilbogen i Århus og spørger om der er pant eller udlæg i bilen.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 02-12-04 22:47

Undersøg bilen for restgæld
Det er altid vigtigt at undersøge, om der er restgæld i bilen - specielt hvis der er tale om en nyere brugt bil. For at undersøge dette kan man ringe til "Bilbogen" v/retten i Århus på tlf. 86 12 91 45 mellem kl. 11 og 14. Man skal kunne oplyse bilens stelnummer (står på registreringsattesten). Oplysningen er gratis.

og få en mekaniker eller bekendt med forstand på biler til at tjekke den inden du køber

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-04 23:19

Her er en "huskeside" før der købes brugt bil http://www.dr.dk/forbrug/biler/FDM/koeb_brugt.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : sampo_308

Dato : 04-12-04 16:05

Hejsa
Jeg vil bare lige sige som de andre gør tjek bilbogen,men efter købeloven
er det hans pligt at oplyse ved salg af en bil SKAL sælger altid oplyse om der
har været skader,ombygning eller om der er restgæld i bilen, og du er dækket ind under
de samme regler som hvis du købte hos en forhandler, idet købeloven gælder alle
medmindre sælger laver en kontrakt hvor der står at bilen er købt som beset og afprøvet, alt dette ved jeg kun fordi jeg selv lige har solgt en nyere brugt og undersøgte det for ikke at gøre noget forkert, håber du kan bruge det til noget.
hilsen torben