/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Ang. tip Oliefilter til Volvo Penta MD7B
Fra : BjarneD
Vist : 2876 gange
100 point
Dato : 01-12-04 16:13

http://www.kandu.dk/dk/tip/9841
Jeg syntes ikke, at det er en god idé at spare en halvtredser een gang om året på et så dyrt maskineri og hvilken garanti er der for, at de billige oliefiltre er noget værd.
Sådan en motor
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/228C5E23-A149-4A0E-A61A-5CB6B39ED5DC/0/MD7B_MS2_120S_1981_en.pdf
er ikke bare et dyrt og vedligeholdelseskrævende maskineri, det er din sikkerhed hvis du skal manøvrere i havn i stærk blæst eller passere snævre sejlløb.
Ganske vist vil oliefiltret ikke give motorstop, men et dårligt et kan slide din motor på rekordtid.
Med så dyr en hobby er det efte rmin mening latterligt at spare på sådan noget.

HVAD MENER ANDRE FRITIDSSEJLERE.?

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 01-12-04 16:37

Volvos priser er alt for dyre på alt.Biltema har de omtalte filter til Renault 5 og se rundt på nettet så finder
du også diselfilteret.De er lavet på samme Bosch fabrik i Italien.Vandfilter indsats købes også billigt
hos Biltema.Du kan se volvos motorers Biltema nummer og under nummert står også hvilke biler
de passer til og så kan man jo købe filterne alle vejne.
Men man skal bare ikke købe et filter fordi det kan være der.Det drejer sig om hvor fint det er og modstanden i det er for stor eller lille dur ikke.
Volvo har en klargørigs pakke med de forskellige filter i og der er en del at spare ved køb af denne.
Er der andre sejlere der har har nummerne og fabrikat på filterne der er ens med Volvos filtere er vi mange
der gerne vil dele de oplysninger.

God vind i 2005
Teas.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 01-12-04 16:37

Volvos priser er alt for dyre på alt.Biltema har de omtalte filter til Renault 5 og se rundt på nettet så finder
du også diselfilteret.De er lavet på samme Bosch fabrik i Italien.Vandfilter indsats købes også billigt
hos Biltema.Du kan se volvos motorers Biltema nummer og under nummert står også hvilke biler
de passer til og så kan man jo købe filterne alle vejne.
Men man skal bare ikke købe et filter fordi det kan være der.Det drejer sig om hvor fint det er og modstanden i det er for stor eller lille dur ikke.
Volvo har en klargørigs pakke med de forskellige filter i og der er en del at spare ved køb af denne.
Er der andre sejlere der har har nummerne og fabrikat på filterne der er ens med Volvos filtere er vi mange
der gerne vil dele de oplysninger.

God vind i 2005
Teas.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-12-04 16:38

har lige givet 0 stjerner
så er det vist sagt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 16:38

Ja her er godt nok en forhenværende fritidssejler, men jeg giver dig ret alligevel.

Selvfølgelig kan det billige filter ske at virke, men helt klart, at det originale må være det eneste rigtige.
Og det gælder såmænd også for mange bilers vedkommende.
Og det kan vise sig dyrt at spare det par kroner.
Der er stor forskel på filtre og det er ikke bare størrelsen på det der afgør om det er velegnet til en bestemt motor.
Nogen billige filtre er så dårlige, at filtermassen kan "falde sammen" og forringe gennemstrømning, med skader på motoren til følge.
mvh dova

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 01-12-04 16:39

Hej Bjarne

Var det nu til din bil, du kunne spare 50 kr ville du synes at det var en god idé, ja det er korrekt at alt lige så snart det skal bruges til en båd, så koster det ca. 50% mere end til biler.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 01-12-04 16:39

Hej BjarneD

Jeg er fuldstændig enig i det du skriver. Det virker mildest talt underligt at købe et skiv til måske 300.000. og
så gå op i at spare den 50er

reiffenstein.
int 806. den 160.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-04 16:44

Jeg kan se, at andre har tænkt det samme som jeg, og jeg er skam helt med på, at man godt kan anvende både olie og brændstoffiltre hvor der ikke er påstemplet Volvo, men skal man så ikke være sikker på, at det er samme kvalitetsprodukt og vil prisen så ikke være tæt på Volvos.
Hvis der står Bosch på et brændstoffilter (finfilter) monterer jeg det lige så gerne som det der står Volvo på når det vel og mærke er et Bosch anlæg.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 01-12-04 17:11

Hej.

Med en gammel volvo MD7b motor ville jeg aldrig købe uoriginalt,
slet ikke motoroliefilter.
Der jo ingen grarati på om "partikelpapiret" er det samme.
Brændstoffiltre betyder ikke så meget, især ikke hvis der mont. vandudskiller i bunden.
/steen b.

Accepteret svar
Fra : ds23

Modtaget 110 point
Dato : 01-12-04 17:17

Hej, igen

Belastningen på en bådmotor er altid større end en landevejsmotor, da bådmotoren
altid kører op ad "bakke", (konstant belastning)
/steen b.

Kommentar
Fra : hhmcsv

Dato : 01-12-04 17:45

Ja, der er jo kommet mange kommentarer til denne idè, som altså er min!

For mig er det den gamle diskussion om fabrikanternes ønske om at blokke eftermarkedet så meget som muligt ved at henvise til "originale reservedele". Nu er det jo sådan, at selv EU har fundet ud af at det er konkurrencebegrænsende og at de uoriginale reservedele oftest er lavet på de selv samme fabrikker som leverer til den løbende produktion. Man skal selvfølgelig have tillid til, at de komponenter man køber har en tilstrækkelig kvalitet, men jeg tillader mig at gå ud fra at et oliefilter der kan holde til 200 timers drift i en bil nok også kan klare 50 timer eller mindre i en lavtydende og langsomtgående motor.
Det er jo ikke bare at spare en halvtredser (det er nu snarere over 75) men om ikke at være til grin for sine egne penge!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-04 18:33

hhmcsv,du bliver kun til grin hvis du monterer noget billigere der også er ringere og så er det jo slet ikke billigt.
Nu har jeg ikke længere båd med diesel, men ved som gammel dieselmekaniker godt hvad det drejer sig om og jeg er meget uenig med dig i, at motoren er mere lavtydende og det der med langsommere og rigtigt, men skal ses i sammenhæng med, at der som regel er færre cylindre til at trække læsset og ingen vindkøling.
Det var ikke for at kritisere dig, at jeg satte spørgsmålstegn ved dit tip, men fordi jeg syntes (ikke mindst som gammel fagmand), at det er væsentligt at forklare hvor vigtigt det er, at man bruger de rigtige dele i en båd både på grund af de høje priser og fordi der stilles større krav til smøring på grund af de lukkede rum motorerne sidder i.
Man kan jo vende det om og sige at hvis vedligeholdelsesdelene er dyre så er det for intet, at regne mod priserne på de mekaniske dele.
Hvis jeg skulle udskifte min Penta AQ 110 ville jeg skulle af med meget mere end jeg har givet for båden og jeg har for eksempel lige ofret næsten 10 % af købsprisen på en ny karburator fordi jeg ikke tør sejle med en der er slidt og jeg hader, at skulle have en "ende" ikke mindst fordi jeg selv er vant til at trække uforsigtige sejlere fri med mine 110 HK.

Godkendelse af svar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-04 19:08

Tak for svaret ds23, din kommentar indeholder sagens kerne omkring bådmotorer.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 01-12-04 20:03

OK BjarneD
Et lille appendix til motoroliefilter:
På vores væksted var der en kunde der selv havde medbragt et uoriginalt
oliefilter (orange nu blå) til en 2500 gti, mont. det ny oliefilter.
Efter ca. 200 m. kørsel lyste olielampen (ingen olietryk)
Ved mont af original filter slukkede olielampen.
Heldigvis ingen motorskade...
/steen b.
PS
Pas godt på oliekøleren i volvomotoren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-04 20:35

Det overrasker mig bestemt ikke. Jeg har moret mig med at skære filtre op for at se om der var forskel og det er der.

Jeg forstår heller ikke hvorfor man netop vil spare lige der.
Jeg har for nylig sagt ja tak til at få udskiftet olie og filter efter 1000 km. på min bil mod selv at betale materialer og det syntes jeg var et godt tilbud selv om fabrikken siger, at det ikke skal ske før efter 15000 km.
Det er jo de rigtigt dyre reparationer man forebygger med god service.