/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
linolium på linolium!
Fra : yrsas
Vist : 1622 gange
20 point
Dato : 29-11-04 19:10

hej derude.
HJÆLP.
Her tror man at der styr på sagerne....men der opstår hele tiden nye udfordringer. Sådan er det måske at være nybagt husejer?
historie: køkken gulvet er beklædt med "fint" brunt-mønstret linoliun. Jeg har opdaget, at under dette lag ligger endnu et lag linolium (firkanter i farver -limet med noget sort fast stads). Under stadset findes et lakeret (nogle steder) fyrretræsgulv.
Nu er det jeg opdager at det øverste lag linolium er klistert fast med noget hvidt (lim???).
Mit spørgsmål er : hvordan fjerner jeg nemmest det to lag linoliuom???
Håber på at kunne slibe og lakere fyretræsgulvet og bruge det senere!
håber der er nogle der kan hjælpe mig med et godt råd. Har set nogle fif på andre indlæg, men synes ikke, de er helt som mit tilfælde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-04 19:31

Der er vist desværre ikke nogen nemme løsninger til det der.
Det er bare i gang med at rykke det af. Evt. må du få det løsnet i et hjørne og så bruge en spartel hvis du ikke lige kan få det til at slippe ved at trække i det.
Bagefter må du så skrabe så meget som muligt væk af det gamle klister inden du kan slibe gulvet.
Og så håbe på, at der er ens gulv under det hele.

Et møgarbejde er det, men god arbejdslyst.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 29-11-04 20:54

Kender du en murer? Så lån en oprørerspade og skræld det af.

Kommentar
Fra : TitTitBiiigAss

Dato : 29-11-04 21:15

Dovaigenigen. Kors en gang ligegyldig ævl. Du SKAL bare skrive noget. En skam din store røv ikke kan virke som flaps på en flyver.... bremse dig lidt. Hold kæft hvor er du er klam

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-11-04 22:13

Hejsa
Jeg har set gulvfirmaer der skifter Linoliumsgulve anvender en for for "elektrisk kniv" minder om en lille udgave af en gammel sneskraber med en lille elmotor på. Helt hvordan det virker ved jeg ikke... Jeg har ikke set den i anvendelse.
Men den er vist ikke beregnet til at trække det af linolium på trægulve men det er da muligt at spørge i et af de store tæppe firmaer, hvad det gør.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 29-11-04 22:48

Du har ret Benjamin. Maskinen har et siksak skær forrest, men de vil normalt ikke leje dem ud til private uden mand.
Hvis du leder på De gule sider, så se også under gulvbelægninger.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 30-11-04 00:22

Det kaldes en stripper, men den nederste belægning er sandsynligvis vinyl og den lim er uhyre svær at få af.
Det vil nok være bedst at lægge et flydende trægulv når de to belægninger er taget af.
Det er også muligt at få et gulvfirma til at strippe den gamle belægning af for 25-30 kr.
pr. m2.

Jes

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-11-04 10:37

eller en skarp standykniv skær "linoliumen" i strimler/baner herefter bruges et koben

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 01-12-04 01:26

Erfaringen har vist mig at det ikke kan betale sig at "gøre det selv" , når det gælder afslibning og behandling af trægulv. Sammenlign derfor priserne på G-D-S og proff arbejde. (Vi fik afslebet 120 m2 og kunne spare 3000,- ved at gøre det selv. Dertil kom at det ville tage mindst en uge for os - profferne gjorde det på 3 dage).
Jeg tror ærlig talt ikke det er besværet værd.

TitTitBiiigAss:
Spar dine udgydelser dova plejer ofte at komme med gode råd/svar på sine indlæg. Hvorfor giver du dig ikke fuldt ud og følger trop?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-12-04 20:51

som tidligere nævnt er det en stripper du skal bruge
i de fleste køkkener har du brug for 2 slags , den store selvkørende og en håndstripper
til den store skal du have et linoliumskær med , det har vinger , så den selv strimler det op , har de ikke det skær , skal du strimle det op med en hobbykniv med krumskær , i den bræde stripperen kan klare
derefter tager du kanterne med håndstripperen
er det nederste lag med filt under , kan et gennemsnitskøkken godt tage op til 4-5 timer , da det sider ret godt fast , er der ikke filt under kan det gøres på 1-2 timer
herefter er gulvet klar til at slibe
det er ingen videnskab at bruge strippern selv første gang ( gør det selv flere gange om måneden )
maskinerne kan lejes i en maskinudlejning , og er ikke ret dyre
men lad være med at forsøge at rykke det af før du kommer med stripperen , det gør det kun mere besværligt

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-12-04 20:57

med hensyn til den brune og hvide lim
den brune blev brugt meget førhen , og bruges stadig af nogle få montøre
den hvide er til det samme , men bruges af de fleste i dag , da den er meget nemmere at arbejde med , samt hvis man feks laver en samling i et tæppe , og der kommer lidt lim op i samlingen , så kan det redes hvis det er den hvide , men næsten umuligt med den brune
jeg bruger kun den brune i nødstilfælde