/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Glatte fliser i indkørslen
Fra : svemone
Vist : 2155 gange
40 point
Dato : 29-11-04 09:39

Hej.
Vi har fået lagt herregårdssten i indkørslen. Der er nogle som siger at de bliver ødelagte hvis man bruger salt på dem her til vinter. Hvad gør man så? Grus???? Andre ideer???

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-11-04 10:06

JA, aldrig salt på nye fliser. Grus eller varmt vand, der fejes af.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-11-04 10:10

Salt er selvfølgelig en nødløsning. Hvis man sparer på det, ville jeg foretrække det frem, for nogen falder og kommer til skade. Herregårdssten er jo beton som alle andre fliser og er heller ikke mere udsatte. Det er en skrøne at salt ødelægger beton. De advarsler I har hørt bunder i uvidenhed. Afhærdet beton kan ikke gå i forbindelse med salt. Teoretisk kan der ske det at salt på is/sne bliver til saltvand og kan trænge ned i stenene og ved hårdere frost fryse igen og dermed skade stenene.
Jeg har arbejdet med beton i det meste af mit liv og bor i hus med masser af fliser, som gennem 35 år har været udsat for salt - uden at overfladen er blevet ødelagt.
Jeg har et lille fif som vi har brugt i mange år. Nu er vi så heldige at bo nær strand og sørger derfor for at have tørt strandsand stående til vinteren. Sandet indeholder i sig selv lidt salt, men når der virkelig skal "saltes" blander vi en lille smule fint køkkensalt sammen med sandet. Nu kan sandet lige akkurat få "bid" og danner en meget skridsikker belægning - man kan selvfølgelig også bruge almindelig sand.
Det er nu ikke p.g.a. frygt for skader vi sparer på saltet. Det er ubehageligt for små dyrepoter og sviner meget på fodtøjet og forpester tæt liggende bede.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-11-04 10:48

anyway har ret og
troldenesdhb - varmt vand ????? Prøv at smide lidt varmt vand på dine flise i frostvejr og se hvad der sker - det er den nemmeste og mest effektive måde at lave verdens bedste glidebane på - så nej til det varme vand *G*

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-11-04 10:53
Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-11-04 10:56

nu kunne jeg så find et hav af links.............. her er et

Hvordan skal opgaven klares?
Kommunen anbefaler, af hensyn til miljøet samt da salt ødelægger fortovsfliser og beplantning, at der kun anvendes grus og/eller miljøvenlige optøningsmidler.

http://www.ltk.dk/composite(611).htm

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-11-04 13:59

Nu kunne jeg også give mig til at lede efter links der siger det ene og det andet. Hvad kommuner/firmaer/personer skriver afhænger meget af hvor "miljøfixeret" man er. Under dække af det, kan man jo så postulere at "salt ødelægger fortovsfliser".
Et er teori noget andet praksis og det er noget helt andet. Ud over egen erfaring, kan man jo se sig om i lille DK og konstatere at beton der er 100 år gammel er så godt som nyt. Se især efter saltholdige miljøer: Havne (bolværk), slæbesteder, belægninger, etc. etc. Hvad med bunkers i Vesterhavet fra 2. Verdenskrig?
Hvis beton som er færdighærdet ikke tåler salt, er det simpelthen for ringe kvalitet= Klasse E eller D til belægninger - A, B, C til andre opgaver.
Er man stadig bange for skader, kan man jo bruge fremgangsmåden jeg har beskrevet.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-11-04 14:12

ja ja, postulater er jo en god ting.

Så en ufo igår.

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 29-11-04 16:59

Hej
Du kan sikkert hente noget skarp hvid sand ved en grusgrav, det er det bedste.
Du kan også prøve at henvende dig ved vejvæsnet og se om de har nogetdu kan bruge.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-11-04 18:37

troldenesdhb bring hellere et veldokumenteret indlæg til undersøttelse af din "saltforskrækkelse", eller gå ud og se på din ufo

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-11-04 20:15

nu er jeg jo sådan set den eneste af os 2 der har været i stand til at sende noget dokumenterbart med.....

Den fløj lige forbi

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 29-11-04 21:49

Jeg får det skidt når jeg læser sådanne indlæg.
Hvordan kan man påstå (efter at have arbejdet i 35 år med beton) at salt ikke er ødelæggende for beton?
Hvilket laboratorium har du dine erfaringer fra?

Måske er det et svar på hvordan byggesjusk stadig trives i vort oplyste samfund?

Der er jo en grund til, at man har en betonnorm og en basisbetonbeskrivelse. Det var jo heller ikke for sjov, at udviklingen af 100 år's beton til Storebæltsbroen var så stor en nød at knække.

Prøv at skrive tøsalt i søgefeltet på Google og du får sider nok om emnet.

Der er lidt af et alternativ for tøsalt og det er Ureasalt. Men intet vokser ind i himmelen. Det kan bruges uden skader på beton, men til gængæld er det rigtigt skidt for bilernes lak (der dannes amoniak).

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-11-04 23:32

Urea ER amoniak og er ekstremt dyr. I København har man fornylig lavet forsøg med at blande gylle (Yes) i glatførebekæmpelsen - sagt på TV
Hvor der kan opstå problemer med nutidens elendige beton, er hvor afvandingen ikke sker rimeligt hurtigt. Det gør den på flisebelægninger. Jeg skriver utrykkelig elendig beton, fordi man vedvarende forsker i hvor meget skidt betonen kan tåle at blive iblandet. I dag er det meget normalt at blande f.eks. op ti 30% flyvaske fra kulkraftværkerne i. Hvis i så alle de stoffer en betonblanding består af ville i korse jer. For 50 år siden bestod beton af cement, sand og ral og ikke andet !!! http://www.rbr.dk/PDF/temablad_vedhold.pdf Nænsom saltning giver ingen skader

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 30-11-04 07:42

Pudsigt starter dette indlæg med følgende sætning:

Saltning kan have en nedbrydende virkning på betonen og miljøet.

Jeg slutter min deltagelse her.