/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
vin 400 point for svar
Fra : babee
Vist : 1058 gange
400 point
Dato : 27-11-04 14:34

hejsa
jeg vil gerne vide noget om vin
vi drikker ikke vin min mand og jeg men har efterhånden en masse som vi har vundet eller fået
så er det jeg gerne vil vide om det kun er nogle specielle vine der bliver bedre med årene eller om det er alle vine

vi håber på engang at kunne drikke et glas vin men det kommer nok med alderen

men kan vi gemme vinen så lang tid?

håber i forstår

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 410 point
Dato : 27-11-04 15:28

Hej babee

Det er bestemt ikke alle vine der kan gemmes. Mit råd til dig er at du noterer ned hvad dine vine hedder,-årgang osv. disse notater tager du med til en god vinhandler som så kan vejlede videre.
At omgås vin er jo faktisk en videnskab, det kræver mere end blot et ja eller nej!

Fandt lige et par link til dig som er ret gode

http://www.eurocard.dk/ecnews/tidl_art/vin.htm
http://www.redwhite.dk/roedvin.htm

Med Hilsen
Parkenss

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-11-04 15:28

Det er ikke alle vine, der bliver bedre med årene. Der er lidt at læse på denne side

http://www.vinforum.dk/vinensabc/aargange.shtml

samt denne

http://www.sitecenter.dk/solaia/goderd/

På det sidste link er også beskrevet gode bøger om vin. Bl.a. Hugh Johnson vin 2004, 2005 er i handelen nu. Der bliver skrevet at opdateringen er for ringe og der er mangler, men jeg vil mene at bogen, som koster ca. 100,- kr er en god investering.

I kan jo tage en tur på biblioteket . Lån nogle bøger om vin.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 27-11-04 15:29
Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 27-11-04 15:32
Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-11-04 15:56

Og så er det jo heller ikke uvæsentligt hvordan det bliver opbevaret

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 27-11-04 16:27

Tak for svaret PARKENSS.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 27-11-04 16:31

Hov, jeg havde ellers svaret på dette spørgsmål, men mit svar er slet ikke på listen

En anden god ting, kunne være at investere 100 kr i en bog en gang om året. Den nye hedder Vin 2005

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-11-04 16:36

hvilke vine er der tale om, er det Portvin fra 1954, kan den være meget kostbar, især hvis det er en vintâge, for så er den/de drikbare, mange rødvine er samleobjekter, de dyreste koster omkring en ½ million men så har de ligget i "Solkongens" vinkælder, så hvilken vin er det, hvilken årgang, hvilket land, hedvin osv. etc.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-11-04 17:08

Pipzi - jeg havde også svaret og det blev også væk.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 27-11-04 18:53

vi gider ikke ofrer bøger på det når vi ikke selv drikker vin men skulle bare vide om vi skulle give vores vin væk eller beholde dem og nu giver vi dem bare væk

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 28-11-04 11:53

Undskyld det sene svar. Selvfølgelig kan du forære vinene væk, men kan også:
* få en vinhandler til at vurdere vinene og fortælle hvilke der evt. kan gemmes
* få et tilbud hvis vinhandleren vil købe dem
* sætte vinene til salg på en vinauktion, der er flere at vælge imellem
* sende mig en mail med oversigt over vinene, så vil jeg gerne give et forslag, evt. tilbud på køb
* bor du i storkøbenhavn, kan jeg også komme forbi og se på vinene
mvh
mailadr.: kontakt@vinpakken.dk (www.vinpakken.dk)