/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ransagning
Fra : buggyman
Vist : 1657 gange
200 point
Dato : 27-11-04 09:34

Politiet har flere gange inden for det sidste år ransaget mit hus pga. mistanke om salg af stoffer. De har aldrig haft en dommerkendelse eller fundet noget på min bopæl. Nu kunne jeg godt tænke mig at vide om de har lov til det, da det efterhånden er pisse træls de kommer rendene itider og utider.

Accepteret svar
Fra : punkler

Modtaget 210 point
Dato : 27-11-04 09:40

Hejsa...

Jeg har fundet hvad du søger efter... se dette.
http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-608.html

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : briani

Dato : 27-11-04 09:42
Kommentar
Fra : punkler

Dato : 27-11-04 09:45

Jeg synes det er underligt de aldrig har haft en dommerkendelse, da denne normalt skal fremvises, men som der står i både briani's og mit link, kan dette forekomme - ganske lovligt...

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-11-04 09:46

Ved begrundet mistanke er en dommerkendelse ikke tvingende nødvendigt, så der må være et eller andet der har givet dem denne begrundede mistanke

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 27-11-04 09:50

Men så må de vel også være sikre på at der findes noget i ens hjem, ellers ville de ikke gøre det uden en dommerkendelse.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-11-04 09:53

Man kan jo aldrig være 100% sikker, dels kan mistanken omend velbegrundet være forkert, og dermed findes der ikke noget på bopælen, eller indehaveren af de ulovlige stoffer er bedre tril gemmeleg end politiet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-04 10:59

Reglerne er ganske enkle, hvis øjemedet kan forspildes kan man ransage uden kendelse, men det kræver at man har vidner med, typisk naboer eller folk fra gaden hvilket man så kan undgå ved at spørge ejeren om han/hun vil tillade ransagningen for at undgå at få disse mennesker ind i sin lejlighed/hus.
For, at der kan være tale om et øjemed skal der være en bestyrket mistanke om, at personen er i besiddelse af ulovlige ting.
Jeg har ladet mig fortælle at man i "miljøet" har det med at angive andre for at fjerne fokus fra sig selv og det kan være årsagen til ransagningerne, som du selvfølgelig kan få prøvet for en dommer efterfølgende hvis du ikke har givet tilladelse.

Godkendelse af svar
Fra : buggyman

Dato : 27-11-04 11:22

Tak for svaret punkler.