/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvor langt på literen
Fra : benny_k
Vist : 1246 gange
100 point
Dato : 26-11-04 10:52

Hej.
jeg har købt en brugt Dr.Big (kørt ca.3000 Km.) hvor begrænsningen er fjernet så den kører 60 Km/t.
men jeg synes godt nok den er meget tørstig,den kører ca.50 km. på 3/4 tank.og det skulle efter mine udregninger give
noget der ligner omkring 10 Km/l. Er det normalt ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 11:00

Nej, det lyder vildt dårligt. I gl dage rendte en boret, hakket og gearet Puch ubesværet 30 km/l

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-11-04 11:09

Tjahhh! Heri har 3773 ret, min 45'er knallert (80 Km/t) køre 33 Km/l.
Du må hellere få efterset din kaburator (gamle dage = dysse, nål mv). Din udstødning stinker med garanti LANGT væk af uforbrændt benzin.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-11-04 11:11

NB: Vores bil har nogenlunde samme forbrug af benzin som din knallert (110 HK i vores bil, sikkert lidt mere end din knallert)

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-11-04 11:19

Der må da dryppe benzin ud et eller andet sted. Da motoren vil drukne hvis alt det benzin bliver presset ind I cylinderen.

Start motoren og kontrollere om den drypper fra et eller andet sted. Motoren skal være startet ellers vil vakuum benzin hanen være lukket.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 11:57

Jeg tror nu heller ikke benzinen har passeret motoren. Det render nærmest ud på vejen med det der forbrug. Mit bette bil render 14 km/l (800 kg med 125 hk). Min arbejdsbil vejer tæt på tre tons og kan klemme 10 km ud af en liter diesel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 11:59

Eller også er der nogen der stjæler benzin. Jeg kan da huske mine søstres Puch Maxier heller ikke gik så langt på literen, men det hang sammen med min brors og min knallert, vi lå og racede i grusgraven med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-04 12:35

Jeg tror også du skulle få efterset og justeret din karburator.
Jeg synes også, at de plejer at køre mere end 60 ved at fjerne begrænseren.
Min datters Honda sfx brugte lige så meget benzin, og den var ikke utæt nogen steder, men efter den blev efterset og justeret, bruger den ikke nær så meget.
Men det er da rigtigt som nogen nævner, at knallerter og til dels også motorykler bruger utrolig meget benzin i forhold til biler med mange flere Hk og meget tungere.
Det bliver også jævnligt diskuteret i miljøsammenhænge, hvor også plæneklippere ligger højt på listen over miljøsvineri.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 13:02

Det hænger stadig ikke sammen, selvom vi tager i betragtning at det er en miljø-urigtig totakter. Min gamle MC kunne danne 18 - 20 km pr liter ved den dobbelte hastighed eller enda lidt mere. Kraftforbruget dertil er rundt regnet 4 gange så stort som til knallertens 60 km/t. Så svinsk kan ingen to-takter være.

Kræet må være utæt, eller nogen må hugge benzin.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-04 13:21

Muligt det ikke hænger sammen teoretisk, men i praksis lyder det meget rigtigt.
Der skal nogen gang så lidt til at ændre et forbrug markant.

Min Suzuki 400 gik f.eks. fra 24 km/l til kun 18 km/l bare ved at pille indmaden ud af potterne.
Og hvis man forholdsmæssigt begyndte at regne ud, at hvis en bil med 100 Hk går 10 km/l, så ender det jo helt ude i hampen med knallertens ene Hk, så skulle den jo i teorien gå noget der ligner, tja hvad skal vi sige...... et meget højt antal km/l

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 13:31

Her taler vi ikke termiske virkningsgrader. Dem er jeg skam helt på det rene med. Der er ligeledes modstandstal og alt mulig andet der skal med, ifald du skal beregne noget som helst. Uanset hvad du påstår Dova, vil jeg anse det for tilnærmelsesvis umulig at få en benzindrevet knallert, to-takter vel at mærke til at forbruge så meget benzin. Der er ikke tale om en dyse der er lidt forkert eller andet, der er tale om en regulær utæthed et eller andet sted, hvor benzinen pisser ud. En knallert der render 60 yder ivørigt mere en en hk. Mener faktisk at ved normal kørestilling skal der noget i retning af 3,5 - 4 hK til. Men never mind. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi se, hvorfor en moderne knallert pludselig kun kan udnytte i størrelsesordenen 25 - 30% af brændstoffet qua knallerter for 25 år siden. Se iøvrigt hvad Clan skriver. 10 km/l er selv for en totakter helt i hampen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-04 13:50

Nu er en PGO som standard opgivet til at bruge 5 liter pr. 100 km, hvilket giver 20 Km/l, og det er bestemt ikke urealistisk at den større ydelse og hastighed, sammenholdt med evt. forkert justering, kan give så markant stort forbrug.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 14:39

TOPHASTIGHED M. BEGRÆNSNINGER 30 KM/T

TOPHASTIGHED U. BEGRÆNSNINGER 70 KM/T

ACCELERATION 0-45KM/T

ACCELERATION 0-100M

ACCELERATION 0-400M

FORBRUG M. BEGRÆNSNINGER 22 KM/L

FORBRUG U. BEGRÆNSNINGER 30 KM/L

RÆKKEVIDDE 132 KM

Tjaaaee.

Under alle omstændigheder er det særdeles ringe.

Ligeledes må den køre særdeles dårligt.

Hvis det var min holdt den allerede inde på værkstedet.

Foruroligende iøvrigt at 25 års udvikling af knallerter har givet et højere forbrug en datidens Puch'er og Tomos'er, for slet ikke at tale om Honda'erne der i kraft af deres firetaktsmotor kunne rende 50 km/l

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-04 14:53

Det med udviklingen kan jeg kungive dig ret i 3773, jeg havde selv i mine unge dage en Casal der klarede 45-50 km/l