/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund i bus.
Fra : nytcam
Vist : 1520 gange
50 point
Dato : 25-11-04 17:25

hejsa
Jeg har en sød og meget glad og venlig rottweiler på 1 1/2år som jeg gerne vil have med til aalborg en tur for at besøge familie.
Jeg bor lidt udefor brønderslev og skal derfor med bus(de grå rutebiler) en kort tur ind til brønderslev hvor jeg derefter skal videre med tog men mit spørgsmål går på om man overhovedet må have hund med i bussen.
Jeg har læst at store hunde godt må køre med rutebiler med bus nr 80 og derover men er det rigtig.
Må jeg have min hund med i rutebilen...?

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 25-11-04 17:30

Hejsa...
Ja det er sandt... hunde må godt køre med i bussen... Jeg har før haft hund med i bussen, mener jeg skulle betale alm. voksen/børne takst, dog ikke hvis den kunne være i en "taske"...

Thomas

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-11-04 17:43

http://trafikinfo.hur.dk/02CC46E5-7893-4572-9A31-AB06D8D7351C.W5Doc#hunde

Hunde og andre husdyr
Man må tage større hunde i snor med i alle tog, i metroen og buslinjerne 30, 31, 32, 33, 34 og 36 samt på buslinjer med numre fra 80N og derover.

Der må kun tages én hund med pr. person. For hunde betales børnepris. Til hunde sælges periodekort uden foto, men ellers på samme vilkår som til børn og unge under 18 år.

Små hunde og andre dyr, der er anbragt i en taske eller kurv, kan tages med i alle busser, tog og metro uden betaling.

Førerhunde med symbolet "Manden med den hvide stok" kan altid tages med i alle busser, tog og metro uden betaling.

Personer med hund eller andre dyr skal vise særligt hensyn overfor øvrige kunder. Hvis f.eks. en hund er til gene, kan personalet bortvise kunde og hund.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 25-11-04 17:45

I rutebiler betaler man børnetakst, men jeg ved ikke om reglerne er de samme for De Grå.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-11-04 17:54

Faldt lige over denne side. Den må jo gælde for dit område.
Hilsen Jette
http://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/%5Cruter%5Ctaxi_om.htm

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 25-11-04 17:56

okay det lyder godt da jeg havde3 tænkt mig at tage afsted imorgen-mange tak-lader spørgsmålet står åben lidt endnu

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 25-11-04 17:59

jernlady.
her hvor jeg bor kører der bus hver time i dagtimerne-altså en fast køreplan.
dog om aftenen er der mulighed for at bestille som du mener med siden
må bare prøve at stille mig ud til bussen og se om jeg kan komme med

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-11-04 18:03

Du kan jo prøve at ringe og spørge. Hvis du snakker godt "for din syge moster", kan det være, de lader dig tage din hund med, selv om det normalt ikke er tilladt. Men det kræver, at det er "den rigtige m/k" du har i den anden ende af tlf. røret.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 25-11-04 18:10

jeg har bare læst på nettet at man godt må tage en stor hund med til børnetakst i busserne 80n og derover

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-11-04 18:36

Hvis det er en bus, så er der næppe nogen problemer.
Men den der taxa-ordning, som man har visse steder, den kan man næppe få lov til at tage en hund med i. For hvad nu, hvis den næste passager ikke vil have det? Og det er også meget utrygt at have en stor hund med i en personbil. Som minimum skal man nok anskaffe sig en sikkerhedssele til den. Men det betyder jo altså, at hunden skal sidde på et sæde... Så man må have et tæppe med.

Jeg har ikke bil, og kører for tiden til træning i taxa med Silke. Og det sker ustandselig, at chaufføren ikke vil have hund med -selv om jeg har bestilt en taxa til en hund. Centralen kan ikke finde ud af at give besked.
Men Silke og jeg kører også tit med bus og tog, og der er der ingen problemer, når bare vi holder os til de "anerkendte" numre. Og det er rigtig sjovt og hyggeligt. Det er bestemt den måde, jeg bedst kan lide at komme rundt med min hund.

Hvis det kun er en enkelt gang, så kunne du tage en petcab til toget... Men den er vist lidt dyrere end en taxa.. Til gengæld bliver man transporteret på forsvarlig vis. http://www.petcab.dk

Nå, jeg ved ikke, om der er noget tilsvarende i nærheden af Ålborg, eller hvor I nu bor.....

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-11-04 18:46

Her er regler for Nordjyllands Trafikselskab, som kører hos dig.

"Dyr
Små hunde, katte og andre dyr kan medtages uden betaling, hvis de er anbragt i håndtaske eller lign. og forbliver i tasken under hele rejsen.
Hunde, der ikke er håndtaske, kan, bortset fra i bybusser og lign., normalt medtages medtages til børnetakst. Disse hunde skal altid være i snor under befordringen og må i øvrigt ikke være til gene for de øvrige passagerer eller tilsmudse bussen.

Større hunde medtages ikke i bybusser og lign.

Førerhunde, der er forsynet med Røde Kors emblem, medtages dog gratis i alle busser.

Dyr må ikke anbringes på sæderne.

Chaufføren kan afvise befordring af dyr, hvis de skønnes at være til gene for passagererne.

Dette kan ses på flg link: http://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/produkter/

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 25-11-04 21:08

birgitta.
hvad for en hund har du

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 25-11-04 21:09

jeg skal med en bus(en af de grå busser) der har nummer 633-så jeg tror godt jeg må have min hund med-det håber jeg da *S*

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 25-11-04 21:17

ups bussen hedder 644

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-11-04 13:59

Silke er en rød golden retrieverr. Og hun har været med siden hun kunne sidde i en taske. Hvis din hund ikke har prøvet det før, så er det jo ikke sikkert, at den vil ind i bussen. Og så er det op til chaufføren hvor tålmodig han vil være..
Men vi venter spændt på at høre, hvordan det er gået, hvis I er kommet af sted i dag..

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 26-11-04 19:57

Svar fra Tina Fjeldgård, Brutus, Nordjyllands Trafikselskab. Efter forespørgsel på mail om mellemstor hund i bus 644. :

Hej

I denne bus må du gerne have en hund med, den skal så betale en
børnebillet.
Fordi den ikke sidder i en taske ellers er den gratis.
Hunden kan ikke komme med hvis i bestiller en teletaxa.

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 27-11-04 00:11

okay tak for alle svarene-vi kom ikk afsted i dag desværre men det er rart at vide at når vi engang begiver os på rejse at hun så må komme med
endnu engang mange tak

Godkendelse af svar
Fra : nytcam

Dato : 04-12-04 00:49

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-04 15:08

Tak for accepten af mit svar. Jeg håber, du får prøvet at køre med bus og tog. Det er faktisk meget sjovt og dejligt når man først har prøvet det et par gange.