/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Ny køling af grafikkort: Kan det betale ~
Fra : caligari
Vist : 405 gange
100 point
Dato : 24-11-04 21:16

Hej Alle (og specielt Bjarne og Tedd - hvis i kigger med)

Jeg har netop udskiftet min blæser til CPUen. Den er nu temmeligt lyddæmpet - med det får jo bare grafikkortskøleren til at skære endnu mere i ørene (nok til at jeg vil ændre dette).

Mit grafikkort er et "nVidia GeForce 32 Mb"
- kan det lade sig gøre at finde en ny stille blæser til sådan en gammel sag, eller skal der investeres i et nyt kort?

Lasse

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 21:26

Geforce 2?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-11-04 21:32

NYT

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 24-11-04 21:35

Modellen er: asus AGP-v6800 DDR
-> tror ikke det er geforce 2...

Geforze DDR tror jeg er det mest dækkende

fra EVEREST:

Grafik Kort:
Grafik Kort NVIDIA GeForce DDR (Microsoft Corporation) (32 MB)
3D Acclerator nVIDIA GeForce 256 DDR

Grafik Processor Producent:
Producent NVIDIA Corporation
Produkt Information http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=products
Hentning af Driver http://www.nvidia.com/drivers

giver det mening?
Lasse

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 21:37

Tja! Tror det vile være nok bare at lime en passiv køler profil på!

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 24-11-04 21:39

Ja, jeg læste om det et andet sted: Men hvordan får jeg en der passer - og er det virkeligt nok?

Er grafikkølere en standardstørrelse?

L

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 21:44

Næh de fleste er jo tilpasset til bestemte grafikkortserier!
Man har kunne købe f.eks Zalman passive til dit grafikkort, men om man kan få det endnu ved jeg ikke! Men det burde jo være muligt at finde en passiv kølerprofil fra en eller anden gammel computer! Tror da en gammel pentium eller amd cpu kølerprofil kunne passe!

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 24-11-04 21:48

Så jeg sætter en CPU kølerprofil på mit grafikkort???
Hvordan ved jeg at n ny profil eller blæser passer?

Hvor meget skal jeg give for et nyt - tilsvarende grafikkort - der IKKE larmer?

L

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-11-04 21:59

v6800 er det ikke det med brillerne??

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 24-11-04 22:02

JO !

Men de har nu aldrig været brugt :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 22:11

Alle de ældre GeForce kort med ventilator kommer hurtigt til at larme. Jeg skiftede mit GeForce 400 ud med et GF5200, der er med passiv køler og det sænkede lydniveauet betragteligt.
Jeg fandt et demo og fik det billigt, men priserne er jo ikke så slemme hvis du ikke skal have det sidste nye og umiddelbart vil jeg tro, at det er nemmest at skifte kortet hvor du så også får mere indbygget hukommelse.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 22:13
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 22:14

Det kunne jo også tænkes at en lille computersnedker ligger med et defekt kort hvor du kan købe en passiv køler.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 22:18

Her er et udvalg under 500 kr: Så kan du jo selv gå ind og kigge, læse kommentarer og se om du kan finde et med passivt køler!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-11-04 22:24

De GeForce 52oo kort i Tedd's link er jo så langt nede i pris, at det ikke kan svare sig at rode med det gamle og så vidt jeg kunne se er de med passiv køling lige som mit.

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 25-11-04 00:27

OK, jeg prøver lige at opstøve en passiv køler - ellers må det blive et nyt!

Der er mang forskellige GeForze 5200 - hvad er forskellen imellem alle producenterne?

Lasse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-11-04 00:32

Nogen laver bedre produkter, men selv de bedste kan gå i stykker.

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 25-11-04 12:40

Ok, jeg er blevet lidt klogere = dvs. at jeg nok bliver lidt fattigere :)

Men så var det jeg tænkte: Kan jeg bare slå blæseren fra?
- eller brænder kortet så sammen?

Lasse

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-04 12:50

Jeg ved ikke lige om det brænder sammen, men du får i hvert fald en dårligere ydelse.
Du bliver nødt til at finde en anvendelig statisk køler eller at købe et andet kort hvis du vil have løst problemet.
Hvis du vil ombygge kølingen på kortet skull edu måske lige tjekke om du kan afmontere den lille køler der sidder under ventilatoren uden at ødelægge noget og så skal du huske kølerpasta nellem chippen og køleren lige som på CPU'en.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-11-04 16:44

Ja der skal nok være mindst passiv køling på dit kort!

Godkendelse af svar
Fra : caligari

Dato : 25-11-04 19:00

Tak for svaret Tedd og BjarneD.

Jeg tjekker markedet...

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 26-11-04 20:45

Jeg tjekkede lige midtdata.dk for grafikere.

Kan i anbefale (eller advare mod) et af disse:
http://www.midtdata.dk/asp/index1280.asp?&

Lass

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 20:57

Jeg vil mene at det er et spørgsmål om behov og pris.
Jeg har selv et Soltek GeForce52oo med TV out og det er bestemt ikke blandt de dyreste producenter, men jeg er godt tilfreds.
Midt Data plejer at have nogle udmærkede varer til fornuftige priser. AOpen er noget af det billigere, men jeg har ingen dårlige erfaringer.
Nyhederne fra i går er selvfølgelig billigere end dagens hotteste, men det er jo et spørgsmål om behov.
Spillefreaks sværger til Radeon, men jeg er glad for mit GeForce der er mit 4. af slagsen og kun et er gået i stykker.
Held og lykke med det.