/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
varmelegme/Haynes Peugeot 306
Fra : maly01
Vist : 5919 gange
200 point
Dato : 24-11-04 09:46

Jeg skal til at skifte varmelegmet i min peugeot 306 1,9 d. I den forbindelse kunne jeg godt bruge en haynes. Er der nogen der ved hvor sådan en kan downloades?
Hvis der er nogen der kan give et par gode råd om reparationen skal de selvfølgelig være velkomne. Kan det f.eks. lade sig gøre at udskifte varmelegmet uden at tage instrumentbordet ud? F.eks. via handskerummet?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 24-11-04 10:21

Du skal være opmærksom på at hvis du bruger en af HAYNES bøger (hvilket forøvrigt er en RIGTIG god investering), så kan der være forskel på din og den viste model, idet de ofte er højrestyrede.
Der var et lignende spørgsmål her på KANDU for et stykke tid siden, som du kan prøve at søge på.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 24-11-04 11:18

hejsa Maly01...

Det er vist en kendt sygdom på de der.. jeg har lige gjort det på en 1,9D fra 96... og NEJ du kan IKKE gøre det via handskerummet.. du skal have HELE møget af... jeg brugte Haynes.. lånte den på biblioteket... hvis du vil vide mere, så mail mig og jeg skal skrive en hel roman til dig.. mail: bent_m@ofir.dk

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-11-04 13:04

Hvis konceptet er lig 205'eren sidder det midt i bilen. Man har indtrykket af at de starter med varmelegemet og bygger bilen op rundt om varmelegemet. Som Bigdane skriver, hele møget skal ud. Haynes er endnu ikke fundet til download nogle steder.

Accepteret svar
Fra : bigdane_dk

Modtaget 200 point
Dato : 24-11-04 13:17

det sidder midt i bilen.. midterkonsol skal også ud.. viskerarrangement skal også ud.. ratstammen skal løsnes... instrumentpanel skal ud.. varmelegemet sidder øverst i blæserarrangementet..
husk at løsne alle skruer der holder blæserarrangementet fast.. ellers så får du problemer.. for det hele er af plast.. og går det i stykker.. så er fanden løs...

mvh
BigDane

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-11-04 18:39

Hvis den er utæt så ville jeg prøvet med kølertetnings middel som du heller i køleren og kører motoren i ca 10 minutter, med varme spjeldet fuldt åben. Jeg har gjort det mange gange uden problemer med utæthed bagefter.
alimak

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 25-11-04 21:49

heps...
Det var jo også en mulighed, men jeg ser det som absolut kun en nødløsning.... kølertætningsmiddel er ikke en varig løsning.. efter min mening...

just my 10 cent...

Mvh
BigDane_dk

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 26-11-04 08:58

Kølertætning er ikke en holdbar løsning. Så ved man jo ikke hvornår konen får kølervæske ned over benene igen...
Varmelegmet er indkøbt, og skal skiftes i weekenden. Og haynes KØBER jeg i dag.
Men tak for hjælpen. Især til BigDane_dk

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-11-04 09:23

hejsa Maly

når du skal montere hele instrumenterne igen, så læg lige mærke til at du ikke kan vide om speedometerkablet rammer rigtig... det er sådan lidt på lykke og fromme, for du kan heller ikke trække det tilbage..

Pas på når du tager rattet af.. for hvis du IKKE får taget ledningen af til airbag-udløseren (det er en to-leder ledning der går fra en lille box i rattet og til en slæbering på rat-stammen) så får du revet den i stykker når du piller rattet af.. og JA det ER nødvendigt at pille rattet af... desværre..
Husk at der bliver brugt torx skruer.. så vidt jeg husker enten en T9 eller en T10. Du KAN bruge en unbrakonøgle til at løsne og fjerne, men det er ikke anbefalet.. det er noget værre noget...

Den jeg havde med at gøre havde en Blaupunkt radio, og der skal du bruge et specialværktøj til at få radioen ud.. og JA du SKAL have radioen ud også..

Husk at du skal have nye o-ringe til samlingen mellem kølesystem og varmelegeme, ellers kan du ikke få det tæt.. ok ok.. du KAN måske godt.. men det er ikke sikkert..
Når du samler det.. så er det en god ide at smøre de plastic-dele der rører gummimanchetter mv, for så glider det hele meget bedre.. jeg var nødt til at sætte kølesystem-enderne (hvad skal jeg kalde dem.. studsene?) løst ind i varmelegemet, og så lirke o-ringene ind med en lille skruetrækker, og så skubbe studsene på plads, så modhagen kommer i hak. Det varmelegeme du har købt... har det en plasticbeskyttelse i bunden? hvis det har, så er du nødt til at fjerne den, for ellers er der ikke plads til varmelegemet i blæserenheden. Det er dog let at fjerne, da det bare er klikket på.

GOD fornøjelse siger jeg bare. Jeg håber at du har et opvarmet sted, for det tog mig en HEL dag.. fra kl 10 til 18...

Hvis du vil have yderligere info, så mail mig. Jeg er evt også til at få fat på pr fon hvis det brænder HELT sammen..

Mvh
BigDane_dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 09:34

Enig Maly - kølertætning er noget skrammel, iøvrigt er det heller ikke værre end som så. Skil instrumentpanel, hanskerummet mv ligeså. Dernest piller du fra hinanden i midtersektionen og så åbenbarer varmelegemet sig.

PS Er varmelegemer som på de gamle "løver", duer kølertætning slet ikke, idet man istedet for bøjning har sådan en gummiplade presset på. Det er normalt der, den bliver utæt, når gummiet ikke er så elastisk længere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 09:36

Enig Enig.

Mht torx - kan du få et billigt skruetrækkersæt - torx hos Harald Nyborg. Det er uundværligt når du har en Pug!

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-11-04 09:38

3773,

Lige en hurtig bemærkning.

Man kan IKKE skille instrumentpanelet. HELE panelet skal YT... jeg ved ikke hvad de har tænkt på da de lavede den konstruktion. Til gengæld skal man ikke skille handskerummet..

For at få instrumentpanelet af, skal man endda have midterkonsollen af, du ved.. der hvor gearstang og håndbremse sidder...

Mvh
BigDane_dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-04 10:00

OK, har kun prøvet på en 205, kender ikke 306. Men på 205 skulle man også skille det hele ad, dog ikke alt det med rattet du beskriver.

Godkendelse af svar
Fra : maly01

Dato : 26-11-04 11:18

Tak for svaret bigdane_dk.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-11-04 12:49

du er velkommen... god fornøjelse..