/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ren ovn
Fra : nielspreus
Vist : 2979 gange
50 point
Dato : 22-11-04 22:21

Er der nogen som kender en rigtig god måde at rense en ovn indvendig på og det skal ikke være med det der ovnrens/skum for når ovnen tændes næste gang er hele huset fuld af røg som lugter ganske forfærdligt. Jeg har brugt brun sæbe på pladerne og de står lige som nye, så jeg mangler bare lige ovnen.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 22-11-04 22:30

Hejsa

Prøv og kigge her: http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=12&id=2990

Håber det kan bruges

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-11-04 22:35

jamen du kan også her bruge brun sæbe..der er bare et lille tricks..det går ud på: at du smører din ovn ind i brun sæbe og så sætter du en lille smule (æggebæger) salmiakspiritus ind i ovnen i 12-24 timer..og lad være at åbne ovndøren. Gå lidt væk når du så skal åbne, for det er stygt *GG*..men alt er lige til at tørre af..kræver selvfølgelig en del afvaskning, så lad være at smørre et alt for tykt lag på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-11-04 22:38

Hvis det er en såkaldt selvrensende ovn må du ikke bruge noget som helst.
Så skal den sættes på max temperatur i en halv time, og så vil fedt m.m være brændt af.
Hvis den er meget fedtet indeni din ovn, ryger og lugter det lidt.

Men hvis det ikke er en selvrensende ovn, kan du også godt bruge brun sæbe i den.
Så kal du bare varme ganske svagt op og derefter lade sæben virke lidt, og derefter vaske godt efter.

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-11-04 09:09

du må ikke bruge salmiakspiritus hvis der er en varmeluftovn

Kommentar
Fra : mango

Dato : 23-11-04 09:17

rotw..Må man ikke?..man skal jo ikke tænde ovnen?..men det har jeg da gjort!!

Hvad sker der ved det?..det er da godt at vide, hvis der sker et eller andet ved det.
Venligst mango

Kommentar
Fra : mango

Dato : 23-11-04 09:18

altså jeg har ikke TÆNDT ovnen *GG* men brugt salmiakspiritus..kom til at se at det var lidt dårligt forklaret *G*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-04 10:05

Brun sæbe - husholdningsfilm på det hele - lad den stå til dagen efter - skrap af og skyl - så er den som ny

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-11-04 10:56

salmiakspiritus dampene ætse metal. blæserbladet i en varmluftovn er ikke behandlet med en emalie som ovnen selv

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-11-04 10:59

så derfor ville jeg ikke gøre det men kun bruge brunsæbe og film
bemærk også at ovn rens IKKE må sprøjtet på blæserbladene

Kommentar
Fra : mango

Dato : 23-11-04 10:59

ok..tak for det..rotw...Det var godt du vidste det