/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
hjælp til ekstra tænding i gang?
Fra : verner1
Vist : 1083 gange
90 point
Dato : 15-06-01 23:10

kan nogen hjælpe mig med mit problem?
Jeg har en gang/entre med 2 tændinger og skal have en tredie ved min stue...
hvordan klarer jeg nemmest den, uden at skulle have lagt nye rør ind i min nymalede entre?
Jeg har en stikkontakt siddende lige indenfor døren til stuen.

med venlig hilsen Verner1

Accepteret svar
Fra : madmikk

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-01 23:21

Hej Verner!

Du skal først finde ud af om din stikk. i stuen sidder på samme sikring som lyset i gangen.
Hvis den gør det og der er rør og ikke kabler i væggen, skulle det kunne lade sig gøre.

Der skal blot trækkes én extra ledning fra et lampe udtag i gangen og ind til stikk. i stuen.
Der efter køber du et kiprelæ, som kan fåes i en lille udgave som kan sidde i dåsen bag lampeudtaget.
Det kræver også at du har fuga afbrydere siddende som kan laves om til trykkontakter med en lille fjeder.
Giv mig din mail adresse og jeg vil lave et diagram over inst. til det. Samt de nødvendige materialer.
men mail mig først en skitse over hvor og hvad der sidder af kontakter og jeg vil prøve at guide dig med en ny skitse.

med venlig hilsen

Madmikk@hotmail.com

P.S. Husk nu at du ikke selv må pille ved de elektriske inst. i dit hus.
Rådet er blot en hjælpende hånd, så du bedre kan forklare din el-installatør hvad du vil have lavet....

Kommentar
Fra : anger

Dato : 15-06-01 23:27

Hej Verner1,

Hvis du ikke vil trække nye ledninger gennem væggen, så kan du købe nogle meget diskrete kabellister.
Ellers kan du bore hul fra stuen og ud i gangen, og så gå op på loftet og trække 3 nye ledning fra fasen (den ene er jord) igennem det rør som går ned til stuekontakten.

Hvis du aldrig har prøvet dette før, så ville jeg nok få fat i en professionel. For der er ingen forsikringsselskaber som dækker el-installationer man selv har installeret.
Hvis du selv laver det, så skal du sørge for at have jord med i din installation.

Anger

Godkendelse af svar
Fra : verner1

Dato : 16-06-01 10:19

Jeg takker for de gode oplæg, fra Jer....Madmikk jeg sender dig en mail senere i dag

Verner1

Kommentar
Fra : Rasmus2000

Dato : 03-12-01 12:10

jeg vil gerne rette madmikke i hans påstand om at du ikke må røre inst selv!! for det må du godt du skal bare havde en instalatør til at godkende inst!1

Kommentar
Fra : rha

Dato : 19-05-02 18:44

Kære rasmus2000 :

Du tager fejl !!! Uautoriseret indgreb i elinstallationer er forbudt ! Med visse undtagelser. Disse undtagelser omhandler ikke hvad verner1 er i gang med.

Og til " Anger " : Der skal ikke " jord "- tilslutningsleder ( PE-Leder ) med til den løsning som madmikk foreslår. Denne er i øvrigt korrekt, så mon ikke han er elektriker ?

Installatøren

Kommentar
Fra : henrik1

Dato : 15-08-02 22:22

hvis du ikke har særlig kendskab til det så få en fagmand til at udfører det, det bliver dyrere hvis fagmanden først skal fejlfinde fordi du har ødelagt installationen, og desuden skal du montere en krysningsafbryder eller kiprelæ., det er en tæmmelig kompliseret sag for en gør-det-selv-mand, og jeg tror ikke du for det til at virke uden hjælp.

Kommentar
Fra : rmn-trikker

Dato : 30-07-07 10:49

du skal have det ny ihc wireless, der kan du få alle de ny afbryder / tændninger du vil have.

http://www.lk.dk/public/s_gen1.asp?what=tekst&sideid=998

Kommentar
Fra : rmn-trikker