/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Opbevaring af MC?
Fra : jlasse3
Vist : 469 gange
150 point
Dato : 21-11-04 14:07

Hej Alle!

Jeg har en mc af mærket Suzuki GSX 250 EX, en gammel maskine fra 1986. Mit spørgsmål går på hvordan jeg bedst muligt opbevare den her i vinter. Den skal holde i en opvarmet garage, men er det bedste at fylde ny olie på nu, eller efter vinteren? Og skal jeg tømme tanken for benzin og hælde lidt olie i, istedet for, så den ikke ruster? Kort sagt jeg søger en vejledning til hvordan jeg bedst muligt opbevare min MC vinteren over?

Håber nogen kan hjælpe!

På forhånd tak.

Mvh

Jonas

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 21-11-04 14:12

Hej,

Kør motoren varm, tap olien af, skift filter og tap ny olie på. Fyld benzintanken HELT op!! Læg en lagen/tæppe over, eller køb en indendørs garage (f.eks hos dinmc.dk). Du kan eventuelt spøjte fælge, motor og andre metaldele med WD40!! Håber du kan bruge svaret.

MVH
dinmc.dk
v/Lars Ebdrup

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-04 15:58

Et par tilføjelser udover dinmc's kommentar.
Pil batteriet af og sørg for at lade det op nogen gange i løbet af vinteren, da det ellers let bliver ødelagt.
Og det er som nævnt vigtigt at skifte olien, og det er fordi motoren kan tage skade af den syre der er i det gamle olie, og til foråret skal du hælde olien væk, og komme nyt på igen.
Bedst er det også hvis der er centralstøtteben, så dine dæk ikke bliver skæve, men hvis ikke, så sørg for, at der er nok luft i dem.

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 21-11-04 16:07

Tak "dova" for de sidste fif...som jeg bestemt tilslutter mig, men havde glemt i farten. En automatisk vedligeholdelses-lader er at anbefale, da den holder styr på batteriet gennem vinteren, helt automatisk, og sikre at det duer igen til foråret...og så er prisen til at overkomme. (specielt hvis der sidder et dyrt 500-700 kr.'s batteri på MC'en).
Se link her: http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=96_98&products_id=581
Det kan selvfølgelig også lade sig gøre at lade batteriet nogle gange gennem vinteren med en god "manuel" lader...man skal blot ikke glemme den på batteriet, da det så tager skade!!
Personligt er jeg tilhænger af automatikladeren...så skal jeg ikke bekymre mig om batteriet!!

MVH
dinmc.dk
v/Lars Ebdrup

Kommentar
Fra : jlasse3

Dato : 21-11-04 18:40

Tak for svarene begge to. Men hvad med kaburatorene? Skal de ikke tømmes for benzin så der ikke står benzin i dem?

Kommentar
Fra : Beezer

Dato : 21-11-04 18:42

hejsa.
Se på DMC's hjemmeside: http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html
Nederst på siden er link til vinteropbevaring.
Mvh
Beezer

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 21-11-04 18:42

Hej!! Jo!! Endnu en mangel i "hvad skal du huske"-serien. Mon ikke det lykkes at få det hele med!!

MVH
dinmc.dk
v/Lars Ebdrup