/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Pakning i sejldrev
Fra : frankib
Vist : 7599 gange
50 point
Dato : 17-11-04 20:48

Jeg har fået vand i mit sejldrev, og skal have skiftet pakningerne og evt. lejer. Er der nogen der har erfaring med dette. ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-11-04 22:30

Nu rækker min erfaring kun til Z drev så jeg kan ikke hjælpe, men du skulle måske fortælle hvad det er for et drev da der trods alt findes flere typer.

Kommentar
Fra : frankib

Dato : 18-11-04 22:02

Det er et Volvo Penta 120S

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-04 22:18
Accepteret svar
Fra : hhmcsv

Modtaget 50 point
Dato : 01-12-04 16:22

Hej Frankib,
Jeg har heldigvis ikke fået vand i mit drev, som også er et 120S monteret på en MD7B. Men såvidt jeg erindrer fra da jeg skiftede gummimanchetten, så kommer man i den forbindelse ind til de ædlere dele i drevet så de kan skiftes. Så hvis det passer kan du jo passende skifte membranen også. På min båd (en Beason 31 fra 1984) kan man med lidt besvær få drevet ud uden at beskadige eller løsrive gummipladen der sidder på skroget og uden at motoren skulle andet end lidt frem i båden, hvilket kunne klares med en talje fra et bræt lagt over kahytsnedgangen). Jeg gætter på at vandet må være kommet ind forbi simmerrings-tætningerne nederst i drevet, men hvordan opdagede du vandet? - blev olien hvid på målepinden?
Da jeg skiftede membranen efter ca. 10år (Volvo anbefaler 7 år) konstaterede jeg at den var som ny - den sidder mørkt og koldt og burde kunne holde "evigt". I øvrigt synes jeg at det er lidt mærkeligt, at der foreskrives olieskift i drevet hvert år - det svarer jo lidt til en gearkasse til en bil, og der holder olien evigt. Men selvfølgelig må der ikke være vand i. Så jeg har de sidste år kun løsnet aftapningsskruen og set at olien var gul og fin.

Godkendelse af svar
Fra : frankib

Dato : 05-12-04 14:03

Tak for svaret hhmcsv.
Jeg opdagede det ved at oliepinden var hvid, og da jeg åbnede for bundproppen kom der kun hvid olie ud, jeg har nu tømt alt den gamle olie ud, og fyldt
nyt på som kan stå til foråret.
Min motor er en 2020B og båden er 8 år gammel, så montørren fra volvo penta siger at gummiringen bør skiftes grundet forsikringen, men jeg syntes at den ser fin ud. og tror nok at jeg venter et år før jeg gør det.

Kommentar
Fra : hhmcsv

Dato : 05-12-04 15:52

Hej Frankib,
Det lyder surt, at der kommer vand ind allerede efter 8 år. Mit 120S-drev har nu fungeret upåklageligt i over 20 år, så det burde kunne holde "evigt". Det med gummiringen og forsikringen er en gammel traver som jeg ikke ved om der er nogetsomhelst hold i. Det var mere et spørgsmål om, at når du nu alligevel har det hele skilt ad, så kunne det være en god ide også at skifte gummipakningen.

Kommentar
Fra : PGross

Dato : 28-11-10 17:39

Det er meget nemt at skifte den pakning der er årsag til vand i olien i dit 120s drev.

Af med propel og ind til akslen. Akslen kan du så lirke ud ved håndkraft og lægge til side. Ned til din Volvo Penta forhandler og købe en pakning. Nå slår du så den gamle pakning ud og trykker den nye pakning i (- du kan evt. slå den i med en gummihammer og en stor top fra dit topnøglesæt).

Så sætter du akslen i igen og skubber flanschen med din nye pakning ind over akslen, og monterer det hele igen. HUSK, at skifte den lille o-ring der følger med i pakningssættet ved olie aftapningsskruen.

Det ER meget, meget nemt. Jeg skifter pakningen hvert tredje år, og olien hvert år. Så er jeg sikker på altid at have et perfekt virkende gear/drev.

Oh hvert tredje år skifter jeg de samme typer pakninger i vanspumpen samtidig med at jeg skifter impeller. Det er ligeså nemt.

Du kan hente manualer med "ekspoderede tegninger" hos havneservice.dk

God fornøjelse . .