/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indstukken lås, kasselås eller Zeisslås?
Fra : P_K
Vist : 1642 gange
50 point
Dato : 16-11-04 20:50

Hej alle!

Jeg skal have sat en ekstra lås på døren til min lejlighed, men jeg er kommet i tvivl om, hvad jeg skal vælge. Er der nogen, der har en mening om, hvorvidt en kasselås (altså sådan en udenpåliggende en) eller en indstukken lås er mest sikker? Jeg havde egentlig tænkt mig at sætte en Zeiss-lås på, som det er mit indtryk, at de fleste bruger som ekstralås i lejligheder, men har fået at vide, at den ikke er særlig sikker. Istedet er jeg blevet anbefalet en Ruko kasselås, model 1622, som skulle være god. Der sidder i forvejen en Ruko kasselås på døren, så derfor ville jeg egentlig helst have en indstukken lås, men da døren kun er 32 mm dyb, er kun Zeiss'en en mulighed. Hvad ville I vælge?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-11-04 21:00

Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men sådan en der skyder til siden i to tempi - ikke bare smæklås, er vel den bedste. Men låsepalen skal jo også ind i noget der kan holde.

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 17-11-04 00:28

emesen har ret det er givetvis det bedste, men jeg ville nu anbefabe dig 2 ting:
1) få undersøgt hos en aut.låsesmed hvad der er det rigtige.
2) desuden gil jeg give dig et særdeles godt råd, få undersøgt om den dør du snakker om i det hele taget er god nok til formålet.... Jeg kan garantere dig for at forsikringsselskaberne vil slikke sig et vist sted hvis døren ikke er godkendt til formålet..