/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering imellem trægulv og kælderloft
Fra : ulrik1976
Vist : 3029 gange
100 point
Dato : 14-11-04 13:49

Hejsa, håber at i kan hjælpe med et par gode råd.
vil meget gerne have isoleret mellem trægulv i stuen og kælderloftet.
Har et hus fra 1950. med fuld kælder under.Der er ligger parketgulv i hele huset. loftet i kælderen er opbygget af nogle buer med jerndrager i mellem. ca for hver meter. så der er ca 30 cm hulrum mellem gulv og kælderloftet.
Er nøtil at bore nogle huller i kælderen og op for at kunne blæse noget ind.
Spørgsmålet er hvordan isolere jeg det bedst?
flamingokugler?
en slags rockuld?
Papiruld?

Er nok mest tændt på papriuld løsningen men er det godt nok. Nogen der har erfaring med det. og er det svært at gøre selv?

Kommentar
Fra : lally

Dato : 14-11-04 14:03

hej.

Det er nok lidt farligt at begynde at blæse noget ind,da luften jo skal ud ud et sted hvis gulvet ikke slutter tæt ovenpå så får du en masse støv i stue-etagen

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 14-11-04 14:28

Jeg vil tro at det er hvælvinge dit gulv er udlagt på. Den stillestående luft som står mellem gulv og hvælving vil isolere i sig selv, så det er jo faktisk kun hvor der er mindre luft mellem lagene, og det kan du kun isolere nedefra, - det kan du så gøre på forskellig måde, alt efter frihøjde i kælderen, og hvordan du vil at det skal syne nedefra. Jeg ville måske opsætte loft nedefra på opskruede lægter, og skubbe isolering ind efterhånden som du opsætter loftet, isoleringsmaterialet kunne så være valgfri, men jeg ville nok bruge isoleringsmåtter som kan tilskæres og formes. Hvor du skal opsætte dampspærre vil producenten at isoleringsmaterialet gerne være behjælpelig med, det vil sikkert også afhænge af om du har den største fugtkoncentration i f.eks. kælderen.
Venligst: Helge

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 14-11-04 14:32

Der skal bores flere huller i loftet, så trykket kan komme ud og isolereingen fordeles, lav evt et net til lige at lukke hullerne når der blæses. Du kan se i hullerne om isoleringen kommer rundt over det hele.

Hilsen trukni

Kommentar
Fra : smut

Dato : 14-11-04 14:33

for det første ...INGEN dampspærre i etageadskillelser!!!!!!!!

papiruld ville være at foretrække men det er altså også dyrer end rockwool granulat

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 14-11-04 19:06

men hvad med indeklimaet. vil det være bedst med papir uld , eller kan man godt være rockwool granulat. jeg tænker på om det kan være farligt at indånde.

er ideen med indblæsning helt dumt?

kan ikke isolere nedefra pga lofthøjden..

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-04 20:50

det ville helt klart give det bedste indeklima med papiruld
og nej ideen med indblæsning er ikke helt dum det ville jeg selv gøre det er så spørgsmålet hvor meget du sparer ved at gøre det selv. rockwool er under mistanke for at være kræftfremkaldende der er dog ingen fare når arbejdet er udført det er bearbejdningen der giver støvet og det er det der er farligt

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 08-12-04 21:01

Tak for svaret smut.