/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændekløver
Fra : stilke
Vist : 6581 gange
20 point
Dato : 13-11-04 11:16

Silvans brændekløver, -Toolmate 6 tons, - - er der nogen som har erfaring med denne, pris og trykkraft ser umiddelbart ud som et godt tilbud, men er maskinen noget værd i brug og holdbarhed?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-11-04 11:53

Jeg har arbejdet med flere forskellige mærker. En kløver fra et byggemarked er generelt for små, for langsomme, og meget brænde bliver ikke kløvet i et "hug".
Godt råd: Køb en RIGTIG god flækøske .. den arbejder hurtigere.
/PG

Kommentar
Fra : carlsen6

Dato : 13-11-04 14:13

jeg synes at den er ganske udmærket,,også den der er et nummer mindre,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 16:06

Det kommer jo også an på hvilket behov du har, altså hvor meget og hvor kraftigt træ du skal flække.
Der er jo forskel på, om det er 30-40 rummeter tykke bøgekævler om året til fyret, eller om det er et par rummeter tynde pinde til en brændeovn.
Så længe man ikke forventer det samme som af en stor kraftig maskine, er den ganske udmærket.
mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-11-04 16:45

Uden at ville forklejne/nedgøre en sådan brændekløver, så når du rent faktisk MINDST lige så meget med en god kløvehammer og lidt (måske meget?) "hånd og magt"! Som dova er inde på er der forskel på 40 rm (udgået/dødt )elmetræ og 5 rm friskskovet bøg og/eller ask til lidt hyggefyring. Jeg har (i al beskedenhed) siden 1983 ordnet mellem 30 og 40 rm om året stort set med håndkraft, og har faktisk ikke ret gode erfaringer med de små (hobby)brændekløvere. Min lillebror konstruerede en stor model for nogle år siden da vi fik fat/tilbudt en masse elmetræ for næsten ingen penge. Her var JEG RIGTIG GLAD for min lillebrors brændekøver da elmetræ er noget F..... har skabt når det gælder til brændsel. Men den kan også trykke >38 tons. Ja, og nu er den salg idet vi er "færdige" med alt det elmetræ.
Altså: er det kun til din brændeovn så kløv det med håndkraft, er det til brændefyret (>20 rm p.a.) så gør det ligeledes med håndkraft ELLER ANSKAF DIG EN ORDENTLIG brændekløver og gå uden om "discountmodellerne"

God arbejdslyst!!!

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 20 point
Dato : 13-11-04 20:53

Jeg har en 4tons kløver, fra et byggemarked, den er jeg bare vildt glad for. Jeg kløver ca 12 rmt blandet træ hvert år eg/bøg/elm/fyr osv. Maskinen klarer det meste, nogle gange må den give op, det er vel ca. 2% som den ikke klarer.

Jeg må så sige at mine naboer grinte meget da jeg kom hjem med en kløver, da de jo alle sammen er gamle pensionister med masser og tid for hånden, men de tabte kæberne noget da jeg kløvede 10 rmt blandet træ på én dag, det skulle de bruge 1 hel uge til med øksen og være helt ødelagt i skuldre og ryg.

Jeg har da også købt mig en super flækkeøkse, men den når ikke kløvemaskinen til knæskallerne.
Det skal lige siges at alle de stykker som jeg kløver er ca. 40 cm lange og tit fra træstykker med 60 cm i diameter, disse stykker kommer øksen aldrig igennem, men maskinen springer disse stykker i et hug.

Så skal stykkerne selvfølgelig igennem igen da de store stykker kun springes fra midten ud.

Så køb den maskine i en fart.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 14-11-04 00:29

Hej.
Jeg gider ikke købe en brændekløver. Det er der flere grunde til:

1. Hvis man skal have noget, der virkelig arbejder seriøst, koster de en formue.
2. Hvis man køber sådan en maskine, rygtes det hurtigt og så kommer alle "vennerne" og vil låne den. Og hvor er de henne, når skidtet er slidt eller gået i stykker?
3. Hvis man lejer en brændekløver en gang om året, kan man tillade sig at leje en meget kraftig maskine for meget små penge i forhold til hvad det koster at holde en meget mindre i orden for alle "vennerne".

Jeg lejer en 25 tons brændekløver en gang om året for 275 kr i leje pr. døgn. En weekend for 550 kr og tre mand på til at kløve, så har vi 40 rummeter, når vi når søndag aften. Og så er det stablet og der er ryddet op.

Men om en 6 tons er i orden, ved jeg ikke noget om. Har en gang haft en 4 tons kløver og da måtte vi lade 2/3 dele af træet ligge. Det gider jeg ikke igen. Når man skulle have ved træet alligevel, så var det træls ikke at få det kløvet.

Mange hilsner fra Peter.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 14-11-04 12:15

Jeg er glad for alle besvarelser, og jeg konkluderer derudfra. jeg skal kun kløve ca. 3 rm. årligt, og har i 24 år savet og kløvet det manuelt, men der er også et hensyn at tage til naboer, vi bor på en villagade, hvor vi har kun hækken imellem, og jeg oplever da også hvordan det lyder når naboen kløver træ, men han gør det for motionens skyld, han har stillesiddende arbejde, det er ikke just motionen jeg mangler, det får jeg på arbejdet. Tak til alle, det var positivt.
Venligste hilsener.

Godkendelse af svar
Fra : stilke

Dato : 14-11-04 13:15

Tak for svaret invisible. Det var nok det svar jeg gerne ville høre, så jeg har besluttet mig på at prøve, -der er trods alt et ½ år til at fortryde når man køber nyt, hvis det viser sig den ikke lever op til det lovede.
Venligst :