/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp søges....
Fra : hvidtiger
Vist : 1210 gange
160 point
Dato : 11-11-04 12:15

Jeg har en PGO hot 50 som jeg roder lidt med.Satte i går en Hebo racing alu kit på med nye pakninger, nyt stempel og 21mm amal karburator..Da jeg så fik den startet 4takter den vildt og køre 20km/t..Jeg satte så en mindre dyse i fra 95 som sad deri til 85, men den gør det stadig..Men det er som om at den lige skal i gang så efter 1km har den ikke så store problemer længere...Den gør det både med standart og polini star traffic udstødning..Har tjekket om den kommer falsk luft ind og det burde der ikke gøre..Og har fjernet alle begrænsningerne for længe siden da det var min gamle scooter..Men den køre i perfekt tomgang...Hvad mon det kan være?????...Har dog tænkt lidt på luftskruen om den måske får for lidt luft eller???

Mvh Brian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 12:37

"firtakter" = fed blanding = for lidt luft eller for meget benzin.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-04 17:25

Du har vel fjernet begge begrænsninger i star traffic udstødningen?
http://www.scooterzone.dk/index.php?side=tun_star
Hvis den får for meget benzin, og 4-takter, så skulle det jo hjælpe at køre uden luftfilter, gør det det?
Du har en del spørgsmål stående åbne, feks. dette?
http://www.kandu.dk/dk/spg/47574
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 11-11-04 17:34

Ja de er fjernet...Ok det vil jeg lige kigge på Palle...Nej det prøvede jeg ikke da det regnede da jeg kørte, men jeg skiftede dysen fra 95 til 85 istedet...

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 12-11-04 01:31

Standart luftfilteret er ofte begrænset på en eller anden måde, og det dur ikke til større karburator og yderligere tun, som kræver meget mere luft. Men er det ikke årsagen, så prøv andet tændrør, eller tjek om membranbladene lukker nogenlunde tæt.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 14-11-04 09:37

Jeg har så leget lidt med de ideer i har forslået, men det har ikke hjulpet noget!....Jeg skilte karburatoren ad igen og satte en større dyse i..Fra 85 til 100 og der skete der lidt..Satte den gamle udst på..Men den 4 takter en del i starten og efter kort tid kommer den så op i fart og omdr..Køre ca 80km/t med hebo og 21mm amal..Så der er jo ikke så ringe af en PGO!..Men jeg kan huske at Polini udst gjorde det samme på min Dr.Big og kunne ikke få den til og køre med den..Så jeg tror faktisk at den er defekt på en eller anden måde..Har prøevet større og mindre dyse, mere og mindre luft men det gjorde ingen forskel..Men så snart jeg sætter den anden originale udst på køre den..Jeg kom i tanke om at den Hot 50 er meget sart over for kulde og jeg havde ikke karburatorvæske i benzinen..Fordi da jeg var oppe i fart virkede den lidt død ved 60, men lidt efter tog den fat igen..Tror i det kan være fordi jeg ikke havde sprit i benzinen??..Da jeg kørte på den kunne den ikke køre særlig godt om vinteren og gik i stå og kunne ikke yde ret meget hvis jeg ikke havde væske i...

Jeg har bestilt en Gianelli 50/70ccm udstødning (Tunpot i forklædning) og polini speed control...Tror i ikke at den vil få mere i bund og top når jeg sætter det på???Jeg køre jo med en original vario og udst nu...

Vh Brian

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-11-04 16:10

Jo den vil få mere knald på med udstødningen og speed control.
Nej jeg tror ikke du behøver sprit i benzinen, og forøvrig er det kun 2% man putter i, og det er for at fjerne vand fra benzinen, og specielt for at modvirke karburatoris, hvor hele karburatoren iser til ud og indvendig, og det opstår altid omkring 0 graders C og først efter nogle kilometers kørsel.
Så hvis den ikke kan tage gassen til at starte med, er det ikke 4 takt du hører, for det vil kun blive værrer når den er varm, men derimod er din dyse stadig for lille, og der er udsættere du hører fordi den ikke får benzin nok.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 15-11-04 17:39

Den tager jo hele gassen efter ca 10sek!..Men starter hele tiden op sådan når den er kold!...Men selv når den er varm kan den have lidt svært ved og tage gassen helt indtil den når 60km/t hvor der går nogle sek og så tager den ved igen.Men det sker dog ikke hver gang..Jamen tror du det er fordi dysen er for lille at den gør det???...Ja for den køre godt i tomgang og sætter ikke ud og det vil jeg ellers mene at den ville gøre hvis dysen er for stor...Jeg har bestilt en anden udstødning Top Performences Powered hedder den..Ved ikke og du kender noget til den!?...Hvis den køre 80 nu med original vario og udstødning vil jeg mene, at den sikkert får 10km/t mere når jeg sætter det andet på tror du ikke????

Forresten kan der være noget i det du skriver med at dysen er lidt for lille endnu!..Jeg har jo taget tændrøret af nogle gange og det ser meget fint ud og er ikke sort eller noget, som den jo ville være hvius blandningen var for fed!...

Mvh Brian Chr...

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 15-11-04 18:42

Det du bekriver der kunne være for lidt bemzin(hvis den tager gassen bedre med choker, når den er varm, eller hvis tændrøret er meget lyst), men det kunne også være problemer med variomatikken... Har du prøvet ruller der er lidt lettere? TP udstødningen burde nok give dig 5-10 på toppen, men det kræver også at rullevægten passer til denne, da forskellige udst. ofte arbjder ved forskellige omdr.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 15-11-04 19:07

Jeg køre med 5gr ruller da kittet kræver nogle omdr, men jeg skulle ikke kunne sige at der skal 0,5-1gr mindre i..Men så snart jeg får den nye speed control i tager den også flere omdr..Der gjorde den på den anden jeg havde..Men du kender godt den udst så???Er den god???

Den gør det samme i starten med en dyse 85 som den gør med en dyse 100, så jeg tror at dysen stadig er for lille som Palle skriver.Jeg har en 110 og en 120 liggende, så dem kan jeg jo starte med..Gør den det samme med dem så er det ikke dysen..Så langt skal jeg ikke op i dysen tror jeg!...

Men smækker jeg den TP udst og vario på får den flere omdr...

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 16-11-04 18:28

Jeg har kørt med for lille dyse nogle gange og har nu aldrig oplevet at den udsætter i starten pga det..Hvordan kan det være så???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-11-04 21:01

Hvis blandingsforholdet mellem luft og benzin er forkert, enten for fed eller for tynd, så vil den svigte med antændelsen nogle gange, tit hver anden gang.
Hvis den er for tynd, kniber det med start og at tage gassen når motoren er kold, det bliver lidt bedre når den er varm, men den mangler trækkraft, og køler ikke nok, motoren og tændrøret bliver meget varm, og stempelet kan let sætte sig.
Tit viser det sig ved at den faktisk trækker bedre ved 3/4 gas end bundgas.
Hvorfor at blandingen er for tynd: For lille strålespids, eller falsk luft.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 17-11-04 04:27

Oki!..Tak for oplysningen Palle!...

Men så vil jeg prøve med en større dyse, da det ser ud som en relativ god ide..Falsk luft er jeg 95% sikker på at det ikke er, og strålspids..Hmmm ja det ved jeg så ikke helt, men Amal har det problem med reservedele..Har aldrig set specielt mange dele til dem..Så jeg vil da prøve med en større dyse...
Men lad os nu sige at den stadig gør det samme med en større dyse..Hvad dælen kan det så være udover den strålspids?..

Hilsen Brian

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-11-04 11:44

Hej igen...

Så har jeg prøvet en større dyse, men det kunne den slet ikke klare..Den var for stor, så det er ikke dysestørrelsen..Men jeg har nu lavet indsugningen i luftfilteret lidt større, og ja jeg ved ikke om det er ren indbildning, men jeg syntes at den tager lidt bedre fat nu...Men jeg mangler nu stadig min TP powered udstødning..Den er ikke kommet endnu med posten hvilket jeg ikke kan forstå da den da jeg fik en bekræftelse på at den er blevet sendt i mandags..Men mon ikke at den gør en del da jeg stadig køre rundt med en original udstødning!?..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-11-04 17:21

Jo den udstødning, ødelægger åbenbar indstillingen, da der jo ikke kan komme mere luft ind gennem karburatoren, end der kan komme ud af udstødningen.
Jeg er overbevist om du virkelig kan mærke en forskel, når du får den udstødning på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-11-04 18:43

Ja det håber jeg også at jeg kan!...Men så kommer jeg tilbage til den anden udstødning jeg har liggende..Nemlig en Polini Star traffic, som slet ikke er blevet brugt og hvor alle begræsningerne er fjernet..Og det skulle man jo mene, at der kommer mere luft igennem som du siger da den jo er til 50/70ccm cylindere..Men sætter jeg den på kan den slet ikke køre..Dvs at den tager slet ikke fat og hoster og hakker når jeg vrider håndtaget om og køre vel 15km/t..Går i stå når jeg holder i tomgang..Og det er mig virkelig en gåde hvorfor jeg ikke kan køre med den, og det skal jo også lige siges at den er afprøvet på den jeg har nu dvs Hot 50 og min gamle Dr.Big..Har prøvet større dyse og mindre, men intet hjælper, og så snart jeg sætter den gamle udstødning på køre den igen..Så utætheder kan man godt strege ud..

Så min mening til den er nok at der næsten må være et eller andet defekt i den udstødning..Men nok om den, for nu har jeg bestilt en anden som også er til 50/70ccm..Jeg satte jo min speed control på i går og det eneste jeg fik ud af det var lidt flere omdr..Køre stadig det samme på toppen, men det er vel nok den udstødning der stadig spøger ang mere topfart, tror du ikke???

Vh Brian Chr

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 160 point
Dato : 18-11-04 19:43

Jo angående topfart, så skulle en anden variator ikke kunne ændre på dette, da den jo ikke kan geare mere op, end remmen er i bund bagi.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-11-04 20:19

Nej, men det kommer først nok når jeg får den anden udstødning på, altså topfarten...Tror du egentlig at dysen skal være større når jeg får den udstødning??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-11-04 20:52

Prøv lige at lade den dyse du nu har i, sidde, indtil du får den udstødning i morgen.
Der er jo ingen grund til at skifte mere end højest nødvendig, og din familie vil vel også gerne se dig, uden olie på hænderne.
Der er også noget der hedder lektier!
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-11-04 21:27

*Griner*...Hmmm...Der er flere ting der ikke helt stemmer der.For det første har jeg ikke boet hos de gamle i snart 10år, så jeg tror at de er ligegalde..Det er nu nok mere min kæreste jeg tænker på..For det andet har jeg ikke lektier, da jeg har været udlært i 7år..Men du skal ellers have tak for din omsorg Palle.....

Jeg har bare ingen kørekort, så derfor drøner jeg stadig rundt på 30èr scooter og min kære cykel til arbejde...

Vh Brian Chr

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 21-11-04 09:55

Så har far her sat den nye udstødning på!...Men som det altid er det en forkert udstødning!Dvs at beslaget ikke passer helt, da det ikke kan nå hen til hullerne i motorblokken..Lidt underligt da det er til en Big max og min er en hot 50 som bare er en 30ér udgave af den..Nå men jeg fik lavet et nyt hul i beslaget og sat den på..Godt nok sidder den kun i den ene skrue, men vil mene at den sidder godt fast..Men det hjalp på den..Det er dælme en dejlig udstødning, den køre den godt på..Jeg kan køre 90km/t med et Hebo Alu racing kit, 21mm amal karb, TP Powered udstødning og en polini speed control og med et godt optræk..Er det ikke meget godt af en gammel PGO???Det syntes jeg.....Det er ikke det vilde jeg har gjort ved den jo...

Det spørgsmål jeg stillede først ang med at den 4takter i starten, gør den stadig lige i starten...Men den gør det kun når den er helt kold, så det vel nok bare kulden der driller...Tændrøret ser godt ud og er nøddebrunt!...

Vh Brian

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-11-04 13:24

Det er da alletiders at du kan få så meget fart på.
Den har jo bedst af at stå lidt i tomgang, for at blive varm, før du racer afsted.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 21-11-04 20:23

Ja jeg er nu selv rimelig imponeret over det...Her næste weekend sætter jeg et doppler luftfilter på, som efter sine skulle være et godt filter!..De erfarende siger at et godt filter kan give 5km/t mere og et bedre optræk hvis det er indstillet ordenligt..Jeg er ellers meget modstander af de powerfilter da mange af dem larmer, men dette her skulle ikke larme ret meget mere end det originale..Det burde det ikke til 300kr..*Griner*..

Åhh jeg vil så gerne have skiftet den krumtap, så jeg kan gøre meget mere ved den..Meeeen hvis jeg dog bare vidste hvordan jeg gør!Ja, for ellers kommer det til og koste 1800kr uden krumtap og 12-1300kr hvis jeg kommer med motoren..Så hvis der er en af jer der kender fremgangsmåden er jeg meget interesseret!??Eller der kan skrive hvordan jeg gør...

Vh Brian Chr

Kommentar
Fra : mcmikkelcjo

Dato : 22-11-04 08:39

til at skifte krumtap kan det her måske bruges?:
http://www.mopedmagazine.dk/tekst.php?id=19

Her fås nok den bedste krumtap til pengene:
http://www.msp-tuning.dk/catalog/product_info.php?cPath=103_116_174&products_id=212
- men husk at vælge rigtige str. på krydspind, og få fat i et andet topnåleleje(til racing, for det der følger med, skulle IKKE været godt

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 24-11-04 11:18

Tak for svaret pallebhansen.